Page 134 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 134

Γεωπολιτική & Ναυλαγορά



                                    Χωρητικότητα                             προβλέψεις δείχνουν ότι τα ποσοστά διά-
                  Έτος                                   % του orderbook
                                    (σε εκατ. dwt)                           λυσης θα αυξηθούν σταδιακά τα επόμενα
                                                                             χρόνια, καθώς παλαιότερες μονάδες που
                  2024                   9,3                 8,8%            δεν συμμορφώνονται με τους περιβαλλο-
                                                                             ντικούς κανονισμούς θα εξέρχονται από
                  2025                  35,1                 33,3%           την αγορά, φτάνοντας τα 6 εκατ. dwt το
                                                                             2025 και τα 9,5 εκατ. dwt το 2026. Η μέση
                  2026+                 60,9                 57,9%           ηλικία διάλυσης για το σύνολο του 2024
                                                                             αναμένεται να είναι υψηλή, φτάνοντας τα
            Συνολικό orderbook          105,3                100%            28,5 έτη, 2,5% υψηλότερη από το 2023
                                                                             (27,8 έτη) και 4,4% υψηλότερη από τον
                                          είναι άνω των 20 ετών, ενώ το 35% είναι   μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας.
                                          κάτω των 5 ετών. Από το 2015, η μέση   Η μέση ταχύτητα λειτουργίας του στόλου
                                          ηλικία του στόλου παρουσιάζει σταθερά   μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου συνεχί-
                                          ανοδική τάση, αυξανόμενη από τα 8,7 έτη   ζει να μειώνεται, φτάνοντας σε ιστορικό
                                          σε πάνω από 12 έτη το 2023-2024.   χαμηλό των 10,8 κόμβων τον Σεπτέμβριο
                                          Όσον αφορά τις νέες κατασκευές, μέχρι   του 2024, κοντά στον μέσο όρο ταχύτη-
                                          το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2024   τας για τους πρώτους εννέα μήνες του
                                          παραδόθηκαν 380 πλοία με συνολική   2024 (10,9 κόμβοι). Αυτή η καθοδική
                                          χωρητικότητα 26,8 εκατ. dwt. Ο αριθμός   τάση επηρεάζει αρνητικά την προσφορά,
                                          αυτός αναμένεται να φτάσει τα 35,7 εκατ.   μειώνοντας τον ενεργό στόλο και κατά
                                          dwt για το σύνολο του έτους, σημειώνο-  συνέπεια περιορίζοντας τη διαθέσιμη
                                          ντας αύξηση 1% σε σύγκριση με το 2023.   χωρητικότητα.
                                          Προβλέπεται μικρή προσθήκη 0,1 εκατ.   Καθώς η μετάβαση σε πιο πράσινες πρα-
                                          dwt το 2025, ενώ αναμένεται μεγαλύ-  κτικές και ενεργειακά αποδοτικά πλοία
                                          τερη αύξηση 7% το 2026, με συνολικά   προοδεύει, αυξάνεται το μερίδιο του στό-
                                          38,2 εκατ. dwt νέας χωρητικότητας ξηρού   λου ξηρού φορτίου με φιλικές προς το
                                          φορτίου να παραδίδονται.           περιβάλλον τεχνολογίες: Τον Οκτώβριο
                                          Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών αντιπρο-  του 2024, το 37,7% της χωρητικότητας
                                          σωπεύει το 10,2% της προσφοράς χωρη-  του στόλου θεωρείται «οικολογικά εκσυγ-
                                          τικότητας, συνεχίζοντας μια ανοδική τάση   χρονισμένο», σημειώνοντας αύξηση 2,1%
                                          από το ιστορικό χαμηλό του 2021 (7,35%).   σε ετήσια βάση, ενώ το 27,4% είναι εξο-
                                          Το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 1.321   πλισμένο με scrubbers (αύξηση 1,4% σε
                                          πλοία (105,3 εκατ. dwt), με αναμενόμενες   ετήσια βάση). Επιπλέον, το ποσοστό του
                                          παραδόσεις στα επόμενα χρόνια ως εξής:  στόλου που υποστηρίζει τη χρήση εναλ-
                                          Οι περισσότερες παραγγελίες έχουν τοπο-  λακτικών καυσίμων (κυρίως LNG διπλού
                                          θετηθεί σε κινεζικά και ιαπωνικά ναυπη-  καυσίμου) ανέρχεται τώρα στο 1,1%, αυξη-
                                          γεία (71% και 23% αντίστοιχα σε εκατ.   μένο σε σύγκριση με το 2021 και το 2022
                                          dwt). Οι τρεις κορυφαίοι κατασκευαστές   (0,2% κάθε έτος) και το 2023 (0,4%).
                                          είναι οι κινεζικές Qingdao Beihai SB (52   Τέλος, από το 2022, σταθερά πάνω από
                                          πλοία με συνολική χωρητικότητα 11,8 εκατ.   το 10% του βιβλίου παραγγελιών αφορά
                                          dwt) και Hengli SB Dalian (62 μονάδες   πλοία διπλού καυσίμου.
                                          με 7,1 εκατ. dwt), καθώς και τα ιαπωνικά   Συνοψίζοντας, η εικόνα του στόλου και του
                                          ναυπηγεία Oshima Shipbuilding (91 πλοία   βιβλίου παραγγελιών είναι θετική από την
                                          με συνολική χωρητικότητα 6 εκατ. dwt).    οπτική γωνία των εφοπλιστών. Ωστόσο, η
                                          Η δραστηριότητα νέων παραγγελιών το   προβλεπόμενη αύξηση του στόλου φαί-
                                          2024 είναι μειωμένη, με 426 πλοία να   νεται να ξεπερνά εκείνη του παγκόσμιου
                                          έχουν παραγγελθεί, σημειώνοντας μείωση   εμπορίου ξηρού φορτίου. Με τις παγκό-
                                          24% σε ετήσια βάση και όντας 37% λιγό-  σμιες αναταραχές να διαμορφώνουν σε
                                          τερα σε σύγκριση με το 2023.       καθοριστικό βαθμό τη ναυλαγορά μέσω
                                          Η δραστηριότητα διάλυσης μέχρι το τρίτο   της αύξησης και της μείωσης των τονομι-
                                          τρίμηνο του 2024 έχει επίσης μειωθεί, με   λίων, η αβεβαιότητα παραμένει, κυρίως
                                          48 πλοία (2,6 εκατ. dwt) να έχουν σταλεί   λόγω της πιθανής αλλαγής πολιτικής
                                          στα διαλυτήρια. Συνολικά, προβλέπεται   δασμών από τον νέο πρόεδρο των Ηνωμέ-
                                          ότι 3,7 εκατ. dwt θα αποσυρθούν το 2024,   νων Πολιτειών της Αμερικής. Συνεπώς, η
                                          μειωμένα κατά 31% σε σχέση με το 2023   αστάθεια των ναύλων ενδέχεται να συνε-
                                          και κατά 14% σε σχέση με το 2022. Οι   χιστεί και κατά το επόμενο έτος.

          134                                                                                             NX
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139