Page 134 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 134
Γεωπολιτική & Ναυλαγορά
Χωρητικότητα προβλέψεις δείχνουν ότι τα ποσοστά διά-
Έτος % του orderbook
(σε εκατ. dwt) λυσης θα αυξηθούν σταδιακά τα επόμενα
χρόνια, καθώς παλαιότερες μονάδες που
2024 9,3 8,8% δεν συμμορφώνονται με τους περιβαλλο-
ντικούς κανονισμούς θα εξέρχονται από
2025 35,1 33,3% την αγορά, φτάνοντας τα 6 εκατ. dwt το
2025 και τα 9,5 εκατ. dwt το 2026. Η μέση
2026+ 60,9 57,9% ηλικία διάλυσης για το σύνολο του 2024
αναμένεται να είναι υψηλή, φτάνοντας τα
Συνολικό orderbook 105,3 100% 28,5 έτη, 2,5% υψηλότερη από το 2023
(27,8 έτη) και 4,4% υψηλότερη από τον
είναι άνω των 20 ετών, ενώ το 35% είναι μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας.
κάτω των 5 ετών. Από το 2015, η μέση Η μέση ταχύτητα λειτουργίας του στόλου
ηλικία του στόλου παρουσιάζει σταθερά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου συνεχί-
ανοδική τάση, αυξανόμενη από τα 8,7 έτη ζει να μειώνεται, φτάνοντας σε ιστορικό
σε πάνω από 12 έτη το 2023-2024. χαμηλό των 10,8 κόμβων τον Σεπτέμβριο
Όσον αφορά τις νέες κατασκευές, μέχρι του 2024, κοντά στον μέσο όρο ταχύτη-
το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2024 τας για τους πρώτους εννέα μήνες του
παραδόθηκαν 380 πλοία με συνολική 2024 (10,9 κόμβοι). Αυτή η καθοδική
χωρητικότητα 26,8 εκατ. dwt. Ο αριθμός τάση επηρεάζει αρνητικά την προσφορά,
αυτός αναμένεται να φτάσει τα 35,7 εκατ. μειώνοντας τον ενεργό στόλο και κατά
dwt για το σύνολο του έτους, σημειώνο- συνέπεια περιορίζοντας τη διαθέσιμη
ντας αύξηση 1% σε σύγκριση με το 2023. χωρητικότητα.
Προβλέπεται μικρή προσθήκη 0,1 εκατ. Καθώς η μετάβαση σε πιο πράσινες πρα-
dwt το 2025, ενώ αναμένεται μεγαλύ- κτικές και ενεργειακά αποδοτικά πλοία
τερη αύξηση 7% το 2026, με συνολικά προοδεύει, αυξάνεται το μερίδιο του στό-
38,2 εκατ. dwt νέας χωρητικότητας ξηρού λου ξηρού φορτίου με φιλικές προς το
φορτίου να παραδίδονται. περιβάλλον τεχνολογίες: Τον Οκτώβριο
Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών αντιπρο- του 2024, το 37,7% της χωρητικότητας
σωπεύει το 10,2% της προσφοράς χωρη- του στόλου θεωρείται «οικολογικά εκσυγ-
τικότητας, συνεχίζοντας μια ανοδική τάση χρονισμένο», σημειώνοντας αύξηση 2,1%
από το ιστορικό χαμηλό του 2021 (7,35%). σε ετήσια βάση, ενώ το 27,4% είναι εξο-
Το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 1.321 πλισμένο με scrubbers (αύξηση 1,4% σε
πλοία (105,3 εκατ. dwt), με αναμενόμενες ετήσια βάση). Επιπλέον, το ποσοστό του
παραδόσεις στα επόμενα χρόνια ως εξής: στόλου που υποστηρίζει τη χρήση εναλ-
Οι περισσότερες παραγγελίες έχουν τοπο- λακτικών καυσίμων (κυρίως LNG διπλού
θετηθεί σε κινεζικά και ιαπωνικά ναυπη- καυσίμου) ανέρχεται τώρα στο 1,1%, αυξη-
γεία (71% και 23% αντίστοιχα σε εκατ. μένο σε σύγκριση με το 2021 και το 2022
dwt). Οι τρεις κορυφαίοι κατασκευαστές (0,2% κάθε έτος) και το 2023 (0,4%).
είναι οι κινεζικές Qingdao Beihai SB (52 Τέλος, από το 2022, σταθερά πάνω από
πλοία με συνολική χωρητικότητα 11,8 εκατ. το 10% του βιβλίου παραγγελιών αφορά
dwt) και Hengli SB Dalian (62 μονάδες πλοία διπλού καυσίμου.
με 7,1 εκατ. dwt), καθώς και τα ιαπωνικά Συνοψίζοντας, η εικόνα του στόλου και του
ναυπηγεία Oshima Shipbuilding (91 πλοία βιβλίου παραγγελιών είναι θετική από την
με συνολική χωρητικότητα 6 εκατ. dwt). οπτική γωνία των εφοπλιστών. Ωστόσο, η
Η δραστηριότητα νέων παραγγελιών το προβλεπόμενη αύξηση του στόλου φαί-
2024 είναι μειωμένη, με 426 πλοία να νεται να ξεπερνά εκείνη του παγκόσμιου
έχουν παραγγελθεί, σημειώνοντας μείωση εμπορίου ξηρού φορτίου. Με τις παγκό-
24% σε ετήσια βάση και όντας 37% λιγό- σμιες αναταραχές να διαμορφώνουν σε
τερα σε σύγκριση με το 2023. καθοριστικό βαθμό τη ναυλαγορά μέσω
Η δραστηριότητα διάλυσης μέχρι το τρίτο της αύξησης και της μείωσης των τονομι-
τρίμηνο του 2024 έχει επίσης μειωθεί, με λίων, η αβεβαιότητα παραμένει, κυρίως
48 πλοία (2,6 εκατ. dwt) να έχουν σταλεί λόγω της πιθανής αλλαγής πολιτικής
στα διαλυτήρια. Συνολικά, προβλέπεται δασμών από τον νέο πρόεδρο των Ηνωμέ-
ότι 3,7 εκατ. dwt θα αποσυρθούν το 2024, νων Πολιτειών της Αμερικής. Συνεπώς, η
μειωμένα κατά 31% σε σχέση με το 2023 αστάθεια των ναύλων ενδέχεται να συνε-
και κατά 14% σε σχέση με το 2022. Οι χιστεί και κατά το επόμενο έτος.
134 NX