Page 122 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 122

Ο παγκόσμιος στόλος υπό μεγεθυντικό φακό


                                           Την περίοδο 1998-2000, τα δεξαμενό-  Η ακτινογραφία του παγκόσμιου στόλου
                                           πλοια επέστρεψαν στην κορυφή, με τα   σήμερα
                                           bulk carriers να ξαναβρίσκονται πρώτα   Σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση Νοεμ-
                                           το 2001, όμως να παραμένουν στη δεύ-  βρίου  της ναυλομεσιτικής  Xclusiv, ο
                                           τερη θέση τα επόμενα έξι έτη. Το 2008   παγκόσμιος στόλος bulk carriers αριθμεί
                                           έρχεται η μοναδική ισοβαθμία των δύο   14.013 πλοία. Πολλά από αυτά, και δη
                                           τύπων πλοίων, με καθέναν εκ των δύο   το 30,5%, ανήκουν στην κατηγορία των
                                           να αντιπροσωπεύει το 35,1% του παγκό-  Handymax bulk carriers. Επόμενη κατηγο-
                                           σμιου στόλου. Έκτοτε, τα bulk carriers   ρία είναι εκείνη των Panamaxes (24,2%),
                                           έχουν αυξήσει σημαντικά τη διαφορά με   ακολουθούν τα Handysizes (20,3%), μετά
                                           τα tankers, με κορύφωση το 2014.   τα Capesizes (13,3%) και τέλος τα Small
                                           Σε ευρύτερο πλαίσιο, οι διαφορές σε   Bulkers (11,7%). H ποσοστιαία αυτή κατα-
                                           σύγκριση με το 1991 είναι σημαντικές.    νομή είναι βάσει του αριθμού πλοίων και
         Γράφημα 3                         Ο παγκόσμιος στόλος, σε όρους χωρη-  όχι της χωρητικότητας.
         Κατανομή του παγκόσμιου στόλου bulk   τικότητας, αυξήθηκε κατά 244% μεταξύ   Όπως είναι επόμενo, μια κατανομή βάσει
         carriers ανά μέγεθος πλοίου       των ετών 1991 και 2023. Την ίδια περί-  της χωρητικότητας θα οδηγούσε σε υψη-
         Πηγή δεδομένων: Xclusiv, μηνιαία έκθεση
         Οκτωβρίου                         οδο, ο στόλος των bulk carriers αυξήθηκε   λότερα ποσοστά Panamax και Capesize
         Σημείωση:                         κατά 316%, ενώ εκείνος των δεξαμενό-  bulk carriers. Σε όρους χωρητικότητας, ο
         α) Στην ευρύτερη κατηγορία των Handymaxes   πλοιων κατά 159%.       στόλος των bulk carriers απαρτίζεται κατά
         συμπεριλαμβάνονται τα Supramaxes και τα   Τα bulk carriers αποτελούν τον μοναδικό   37,1% από Capesizes, 27,1% Panamaxes,
         Ultramaxes.                       τύπο πλοίου που έχει σπάσει το φράγμα   23,6% Handymaxes, 9,5% Handysizes
         β) Στην ευρύτερη κατηγορία των Panamaxes
         συμπεριλαμβάνονται τα Kamsarmaxes και τα   του 1 δισ. dwt, γεγονός που καθίσταται   και 2,7% Small Bulkers.
         Post Panamaxes.                   ακόμα πιο εντυπωσιακό εφόσον ληφθεί   Τέλος, βάσει της Xclusiv, το orderbook των
         γ) Στην ευρύτερη κατηγορία των Capesizes   υπόψη ότι ο παγκόσμιος στόλος έσπασε   bulk carriers αριθμεί 1.324 πλοία, αθροι-
         συμπεριλαμβάνονται και τα Very Large Ore
         Carriers.                         το εν λόγω φράγμα μόλις το 2007.   στικής  χωρητικότητας περίπου 105,3
                                                                             εκατ. dwt.

          Small Bulkers        Handysizes
          11,7%                20,3%











          Handymaxes                                              Panamaxes
          30,5%                                                   24,2%












          Capesizes
          13,3%













          122                                                                                             NX
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127