Page 28 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 28

ΝΑΥΤΙΛΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ



                                                                                                                                   Οι περιβαλλοντικές νομοθεσίες, τόσο σε επίπεδο ΙΜΟ όσο και σε επίπεδο ΕΕ, που διέπουν
                                                                                                                                   τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα τα τελευταία έτη, πυροδοτούν συζητήσεις και διφορούμε-
                                                                                                                                   νες απόψεις στα διεθνή fora. Ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός, συμμετέχοντας ενεργά σε πολλά θε-
                                                                                                                                   σμικά όργανα εκπροσώπησης της πλοιοκτησίας και γνωρίζοντας όσο λίγοι τα φλέγοντα ζητή-
                                                                                                                                   ματα που σχετίζονται με τη ναυτιλία και το περιβάλλον, μιλά ανοικτά στα Ναυτικά Χρονικά
                                                                                                                                   για την αναθεώρηση του ETS αλλά και τις διαθέσιμες τεχνολογίες για την απανθρακοποίηση
                                                                                                                                   του κλάδου. Δεν παραλείπει να αναφερθεί, επίσης, στη σημαντική πρόκληση της ναυτικής
                                                                                                                                   εκπαίδευσης.
                                                                                                                                                    Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ


                                                                                                                                                    Ο ΠΙΟ ΦΙΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣ



                                                                                                                                                    ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


                                                                                                                                                    ΤΟΜΕΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ







                                                                                                                                   Συνέντευξη του    Ö      Πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο  δων από τα δικαιώματα της ναυτιλίας στο EU ETS θα
                                                                                                                                   κ. Δημήτρη Φαφαλιού,     ενέκρινε τη θέση του σχετικά με την   επενδύεται στην απανθρακοποίησή της.
                                                                                                                                   Προέδρου της             αναθεώρηση του Συστήματος Εμπορίας   Παρόλο που τα προαναφερθέντα αποτελούν σημα-
                                                                                                                                   INTERCARGO και
                                                                                                                                   Director της             Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ. Είστε   ντικά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, η ναυτιλία
                                                                                                                                   Fafalios Shipping        αισιόδοξος για την αποτελεσματικότητα   συνιστά έναν τομέα παγκόσμιας εμβέλειας, ο οποίος
                                                                                                                                                            του σχήματος σε ό,τι αφορά την απαν-  χρειάζεται λύσεις σε διεθνές επίπεδο. Επομένως, όταν
                                                                                                                                   Από τον                  θρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου;  υιοθετηθεί ένας διεθνής κανονισμός σε επίπεδο ΙΜΟ,
                                                                                                                                   Γιάννη Θεοδωρόπουλο      Πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι το ETS   η εν λόγω ευρωπαϊκή Οδηγία θα πρέπει να ευθυγραμ-
                                                                                                                                                            δεν αποτελεί έναν ακόμα φόρο που θα   μιστεί ανάλογα. Η ανάγκη για διεθνείς λύσεις είναι
                                                                                                                                                            πλήξει τις ΜμΕ και τους Ευρωπαίους  ακόμα πιο εμφανής όταν στην εξίσωση μπαίνει και ο
                                                                                                                                                            καταναλωτές;                       ευρωπαϊκός κανονισμός FuelEU Maritime, ο οποίος
                                                                                                                                                    Πράγματι, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καθώς και το   εμφανίζει αρκετά και σημαντικά προβληματικά σημεία.
                                                                                                                                                    Συμβούλιο της ΕΕ υιοθέτησαν πρόσφατα τις θέσεις   Και στην περίπτωση αυτή, η εναρμόνιση του ευρωπα-
                                                                                                                                                    τους σχετικά με την αναθεώρηση του Συστήματος   ϊκού νομοθετικού πλαισίου με το διεθνές, όταν αυτό
                                                                                                                                                    Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS),   θα έχει ολοκληρωθεί, είναι απαραίτητη.
                                                                                                                                                    στο πλαίσιο του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55». Το   Στη ναυτιλία, η εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων
                                                                                                                                                    Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πραγματοποίησε ένα σημα-  πληρώνει», που προτείνουν οι συννομοθέτες
                                                                                                                                                    ντικό βήμα για την αντιμετώπιση των ανησυχιών της   (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο) και αφορά
                                                                                                                                                    ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Πρόκειται για τον συννομοθέτη   στη σχέση μεταξύ πλοιοκτητών και commercial
                                                                                                                                                    ο οποίος ανέδειξε τον δομικό ρόλο των commercial   operators των πλοίων τους, διασφαλίζει μια δίκαιη
                                                                                                                                                    operators για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας,   μεταχείριση για τις μικρομεσαίες ιδιωτικές ναυτιλι-
                                                                                                                                                    σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», και   ακές επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά
                                                                                                                                                    ακολούθησε και το Συμβούλιο της ΕΕ. Στο κείμενο   της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και ταυτόχρονα παρέχει
                                                                                                                                                    του Συμβουλίου εισήχθη άρθρο το οποίο δίνει το  ίσους όρους ανταγωνισμού.
                                                                                                                                                    δικαίωμα (αξίωση) στη ναυτιλιακή εταιρεία να ζητή-  Η ευρωπαϊκή ναυτιλία προσδοκά ότι οι επικείμενες
                                                                                                                                                    σει αποζημίωση από τον commercial operator για   διαπραγματεύσεις μεταξύ των θεσμικών οργάνων
                                                                                                                                                    το κόστος που προκύπτει από το EU ETS. Τα κρά-  της ΕΕ (τρίλογος) θα καταλήξουν σε ρεαλιστικές και
                                                                                                                                                    τη-μέλη οφείλουν να διασφαλίσουν στις διατάξεις   εφαρμόσιμες προτάσεις σχετικά με την ένταξη της
                                                                                                                                                    που θα ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο ότι   ναυτιλίας στο EU ETS, οι οποίες θα διαφυλάξουν
                                                                                                                                                    η ναυτιλιακή εταιρεία θα έχει όλα τα έννομα μέσα   την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του κλά-
                                                                                                                                                    να προβεί στην εν λόγω αξίωση.             δου. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα βοηθήσει σε μεγάλο
                                                                                                                                                    Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επίσης αναγνώρισε την  βαθμό στο να ελαχιστοποιηθούν οι όποιες σχετικές
                                                                                                                                                    ανάγκη ίδρυσης ενός ειδικού Ταμείου για τη ναυτιλία,   αρνητικές επιπτώσεις για την ευρωπαϊκή οικονομία
                                                                                                                                                    του Ocean Fund, όπου τουλάχιστον το 75% των εσό-  εν γένει και την ευημερία των Ευρωπαίων πολιτών.


         28                                                                                                                                                                                                                         29
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33