Page 30 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 30
ΝΑΥΤΙΛΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
όσο και το Συμβούλιο, καθώς και τα δύο νομο-
θετικά όργανα υποστηρίζουν, όπως ήδη αναφέρ-
θηκε, την εν λόγω αρχή και την εφαρμογή της
σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής
δραστηριότητας. Αναγνωρίζουν από κοινού για
πρώτη φορά τον καταλυτικό ρόλο του commercial
operator, καθιστώντας τον υπόλογο για τις απο-
φάσεις που παίρνουν και αφορούν το περιβαλλο-
ντικό αποτύπωμα του πλοίου, για παράδειγμα η
επιλογή και η αγορά του καυσίμου. Δεν πρέπει να
ξεχνάμε ότι η εμπορική εκμετάλλευση του πλοίου
συνδέεται με επιχειρησιακές επιλογές, όπως το
είδος και η ποσότητα του μεταφερόμενου φορ-
τίου, η διαδρομή και η ταχύτητα, παράμετροι που
έχουν άμεσες συνέπειες στο περιβαλλοντικό προ-
φίλ του κάθε πλοίου.
Αυτή βεβαίως ήταν εξαρχής η θέση της Ενώσεως
Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), την οποία εξηγήσαμε
και στηρίξαμε σθεναρά και προς κάθε κατεύ-
θυνση. Είμαστε πάντοτε έτοιμοι να συνδράμουμε
με τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και εμπειρία
των μελών μας, που είναι hands-on operators, για
μια θετική και βιώσιμη τελική έκβαση της νομο-
θετικής διαδικασίας επί του θέματος.
Σαφώς, όμως, για την πλήρη απανθρακοποίηση
του κλάδου είναι αναγκαία και απαραίτητη η κατα-
λυτική συνδρομή άλλων εμπλεκόμενων φορέων,
όπως παραγωγών και προμηθευτών ναυτιλια-
κών καυσίμων, κατασκευαστών μηχανών πρόω-
á Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα σης πλοίων, ναυπηγείων και άλλων. Προς τούτο
χαιρέτισε την εισαγωγή της αρχής «ο είμαστε πάντα διαθέσιμοι να συνεργαστούμε με
ρυπαίνων πληρώνει» στο αναθεωρη- αυτούς τους φορείς, προκειμένου να βρεθούν οι
μένο κείμενο για το ETS. Θεωρείτε ότι πιο κατάλληλες για τη ναυτιλία λύσεις, οι οποίες
ενισχύεται η φωνή της ναυτιλιακής όμως, δυστυχώς, δεν είναι στον έλεγχό μας.
κοινότητας έναντι ναυλωτών, κατα-
σκευαστών μηχανών κ.ά. σε θέματα â Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα
που αφορούν τον κλάδο; πλέον ενδεδειγμένα καύσιμα και οι
Η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» αποτελεί τον πλέον ενδεδειγμένες τεχνολογίες για
ακρογωνιαίο λίθο της περιβαλλοντικής νομο- την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας;
θεσίας της ΕΕ. Για να διασφαλιστεί η ορθή και Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περι-
αποτελεσματική εφαρμογή της εν λόγω αρχής, βάλλοντος, οι θαλάσσιες μεταφορές ευθύνο-
ο commercial operator θα πρέπει διά νόμου να νται για το 3% περίπου των συνολικών εκπο-
καθίσταται υπεύθυνος για τη συμμόρφωση με τις μπών άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι
υποχρεώσεις που προκύπτουν από την Οδηγία κατανοητό επομένως ότι, λαμβάνοντας υπόψη
EU ETS, αναλαμβάνοντας τα σχετικά κόστη. Η και το τεράστιο μεταφορικό έργο που επιτελεί,
ορθή εφαρμογή αυτής της αρχής δεν δύναται να η ναυτιλία είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλ-
αποτελεί αντικείμενο εμπορικής διαπραγμάτευσης λον τομέας μεταφορών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση
στις συμβάσεις. Πρόκειται για μια αδιαμφισβήτητη στηρίζεται στη ναυτιλία για το 72% του διε-
περιβαλλοντική υποχρέωση και θα πρέπει να είναι θνούς εμπορίου της, σύμφωνα με τα στοιχεία From project conception to
δεσμευτική για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, της Eurostat. Παρ’ όλα αυτά, η ευρωπαϊκή ναυ-
ώστε να διασφαλιστεί η απανθρακοποίηση της τιλιακή κοινότητα είναι έτοιμη να αναλάβει το
ναυτιλίας. Αυτός οφείλει να είναι ο κοινός στόχος μερίδιο ευθύνης που της αναλογεί στο πλαίσιο decommissioning, bridge the
όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην αλυσίδα της της πράσινης μετάβασης.
ναυτιλιακής δραστηριότητας. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ανά τον κόσμο
Υπό αυτό το πρίσμα, σύσσωμος ο ευρωπαϊκός οφείλουν να συνεργαστούν για την αναζήτηση gap with RINA.
εφοπλισμός χαιρέτισε με ικανοποίηση τη θέση φιλικών προς το περιβάλλον εναλλακτικών
που υιοθέτησε τόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λύσεων. Στο πλαίσιο αυτό, η εστίαση στρέφεται
Make it sure, make it simple. rina.org
30