Page 82 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 82
ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Ποιες είναι οι μελλοντικές προκλήσεις για
τη ναυτιλιακή βιομηχανία;
Η κορυφαία πρόκληση που αντιμετωπίζει αυτή τη
στιγμή η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι αναμφίβολα η
απανθρακοποίηση. Στο πλαίσιο αυτό, όλοι οι μετέχοντες
στη ναυτιλιακή βιομηχανία συμφωνούν με την ανάγκη
υιοθέτησης πράσινων τεχνολογιών το συντομότερο
δυνατόν.
Η πρόκληση για τη βιομηχανία είναι ότι, επί του παρό-
ντος, οι όποιες νέες τεχνολογίες ή τα νέα καύσιμα που
δοκιμάζονται δεν είναι ούτε ώριμα ούτε ασφαλή και
δεν διατίθενται σε επαρκείς ποσότητες παγκοσμίως.
Παραδείγματος χάριν, η πυρηνική ενέργεια, αν και η
καθαρότερη μορφή ενέργειας από άποψη εκπομπών,
έχει μια αρνητική εικόνα στην κοινή γνώμη. Το ζήτημα
της τοξικότητας της αμμωνίας δεν έχει επιλυθεί ακόμα
και το υδρογόνο είναι ιδιαίτερα εκρηκτικό και δύσκολο
να αποθηκευτεί.
Οι στόχοι απανθρακοποίησης που έχουν τεθεί από
τον ΙΜΟ και την ΕΕ είναι πολύ φιλόδοξοι (όπως θα
έπρεπε). Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, η μεγα-
Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ λύτερη συνεργασία μεταξύ πλοιοκτητών, ναυλωτών,
ναυπηγείων, κατασκευαστών μηχανημάτων και νηογνω-
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ μόνων είναι ζωτικής σημασίας. Ωστόσο, αυτό που είναι
εξίσου απαραίτητο είναι οι πολιτικές και οι κανονισμοί
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ του ΙΜΟ και της ΕΕ να είναι καλά δομημένοι, διαφανείς
και να υποστηρίζουν τον τελικό στόχο. Έτσι, μόλις οι
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ νέες τεχνολογίες είναι διαθέσιμες, η ναυτιλιακή βιο-
μηχανία θα τις αγκαλιάσει πλήρως.
ΣΤΙΣ ΕΚΑΣΤΟΤΕ Στο μεταξύ, οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να λάβουν μακρο-
πρόθεσμες επενδυτικές αποφάσεις σε ένα παγκόσμιο
ΣΥΝΘΗΚΕΣ περιβάλλον γεωπολιτικής αστάθειας, πολύπλοκων κανο-
νισμών, οικονομικής μεταβλητότητας και τεχνολογικής
ΕΙΝΑΙ ΜΕΡΟΣ αβεβαιότητας. Αυτή είναι η κορυφαία πρόκληση για
τους πλοιοκτήτες και τους επενδυτές στη ναυτιλία.
ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΤΗΣ Θεωρείτε ότι το επιτυχημένο μοντέλο του
hands-on management που ακολούθησαν
οι Έλληνες πλοιοκτήτες τα περασμένα έτη
μπορεί να εφαρμοστεί με την ίδια επιτυχία
και σήμερα ή θα πρέπει να επαναπροσδι-
οριστεί;
Η προσέγγιση αυτή μπορεί να εφαρμοστεί μόνο σε
μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες. Θα ήταν πρακτικά
αδύνατον για ένα άτομο να διαχειρίζεται κατ’ αυτόν
τον τρόπο έναν μεγάλο αριθμό πλοίων.
Αυτός ο τρόπος διαχείρισης υιοθετήθηκε ευρέως από
τους Έλληνες πλοιοκτήτες και συνέβαλε σε κάποιο
βαθμό στην επιτυχία της ελληνικής ναυτιλίας.
Η δομή της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι
ιδανική για την εφαρμογή του hands-on management.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση που δημοσιεύτηκε από
τα Ναυτικά Χρονικά, από τις 563 εταιρείες διαχείρισης
πλοίων που εδρεύουν στην Αθήνα/Πειραιά, περισσό-
Συνέντευξη του Δημήτρη Αλεξόπουλου, τερες από τις μισές, 322 (57%), διαχειρίζονται έως
Managing Director της 5 πλοία και άλλες 155 (28%) είναι μεσαίου μεγέθους,
Orpheus Marine Transport Corp. καθώς διαχειρίζονται έως 15 πλοία. Το υπόλοιπο 15%
82