Page 78 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 78

ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑ



                                                                      Αερομεταφορές και ναυτιλία: Σε ποιους τομείς
                                                                      θεωρείτε ότι αλληλοσυμπληρώνονται και πώς οι
                                                                      δύο αυτές βιομηχανίες αντιλαμβάνονται έννοιες
                                                                      όπως το περιβάλλον ή οι νέες τεχνολογίες;
                                                               Η βασική λειτουργία και των δύο βιομηχανιών είναι η μετα-
                                                               φορά: η ναυτιλία μεταφέρει εμπορεύματα και οι αερομε-
                                                               ταφορές ανθρώπους. Την ίδια ώρα, και για τους δύο κλά-
                                                               δους κορυφαία προτεραιότητα και πρόκληση είναι οι νέοι
                                                               περιβαλλοντικοί κανονισμοί. Και κάπου εκεί σταματούν οι
                                                               όποιες ομοιότητες.
                                                               Οι αερομεταφορές έχουν μια ισχυρή δημόσια εικόνα σε
                                                               αντίθεση με τη ναυτιλία, και αυτό διότι η ναυτιλία δεν είναι
                                                               μέρος των οικονομιών των ανεπτυγμένων χωρών. Εάν για
                                                               παράδειγμα οι ΗΠΑ ή ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες διέθε-
                                                               ταν ισχυρή ναυτιλία, η εικόνα θα ήταν διαφορετική.
                                                               Και ενώ οι αερομεταφορές έχουν διαχειριστεί τα θέματα
                                                               του περιβάλλοντος με έναν έξυπνο τρόπο, θεωρώ ότι η
                                                               ναυτιλία είναι πίσω στο κομμάτι αυτό. Πρόσφατα διάβασα
                                                               ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Economist, το οποίο περι-
                                                               γράφει τις προοπτικές των αερομεταφορών. Ουσιαστικά
                                                               ανέλυε τις ενέργειες των Airbus, Boeing, General Electric
         ΤΟ HANDS-ON                                           και Rolls Royce για την πράσινη μετάβαση του κλάδου.
                                                               Στη ναυτιλία δεν υπάρχει κάποια αντίστοιχη παρουσίαση
         MANAGEMENT                                            από ναυπηγεία, παραγωγούς καυσίμων ή κατασκευαστές
                                                               μηχανών.
         ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΥΡΙΟ                                        Για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της
                                                               ναυτιλίας, τη μεγαλύτερη ευθύνη θεωρείται ότι φέρει το
         ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ ΓΙΑ                                         πλοίο, κάτι που δεν ισχύει στην αντίστοιχη περίπτωση για
                                                               τα αεροσκάφη. Πολύ έξυπνα, οι αερομεταφορές ρίχνουν
         ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ                                          την ευθύνη στους κατασκευαστές εξοπλισμών και στους
                                                               παραγωγούς. Θεωρώ ότι οι δεσμεύσεις και των δύο βιο-
         ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ                                         μηχανιών είναι μεγάλες αναφορικά με το τι μπορούν να
                                                               κάνουν για το περιβάλλον. O στόλος των αεροσκαφών ανα-
         ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ                                             μένεται να διπλασιαστεί μεταξύ του 2019 και του 2040,
                                                               από τα 26.000 στα 46.000. Λαμβάνοντας ως δεδομένο
                                                               ότι οι αερομεταφορές είναι υπεύθυνες για το 2,5-3% των
                                                               παγκόσμιων εκπομπών, όπως ισχύει στην περίπτωση της
                                                               ναυτιλίας, και ο αριθμός των αεροσκαφών θα διπλασιαστεί,
                                                               το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα θα αυξηθεί σημαντικά.
                                                               Θα καταφέρει η τεχνολογία στις αερομεταφορές να μει-
                                                               ώσει τις εκπομπές κατά τουλάχιστον 50%; Αμφιβάλλω. Το
                                                               ίδιο ισχύει και για τη ναυτιλία. Είναι ζωτικής σημασίας η
                                                               συνεργασία όλων των μερών, αλλά αμφιβάλλω για την ολική
                                                               επιτυχία του αποτελέσματος.

                                                                      Διαθέτετε σαράντα χρόνια εμπειρίας στη ναυ-
                                                                      τιλία, συμμετέχοντας ενεργά σε ναυτιλιακούς
                                                                      οργανισμούς και φορείς εκπροσώπησης του
                                                                      εφοπλισμού. Πώς θα περιγράφατε το hands-on
                                                                      μοντέλο διοίκησης μιας ναυτιλιακής εταιρείας;
                                                               Το ελληνικό μοντέλο διοίκησης, το hands-on maganement,
                                                               ουσιαστικά μεταφράζεται σε εμπλοκή του πλοιοκτήτη με
                                                               καθημερινές δραστηριότητες της εταιρείας. Σέβομαι και
                                                               εκτιμώ τους πλοιοκτήτες που δεν έχουν διατελέσει καπε-
                                                               τάνιοι ή μηχανικοί στα πλοία και παρ’ όλα αυτά διαθέτουν
         Συνέντευξη του Γιάννη Πλατσιδάκη,                     την τεχνογνωσία να ερμηνεύσουν τα όποια προβλήματα
         επίτιμου προέδρου της INTERCARGO                      μπορεί να αντιμετωπίζει ένα πλοίο. Αυτή είναι ουσιαστικά


         78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83