Page 78 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 78

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ


                                                                       πλοια έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο του στόλου
                                                                       τους εξοπλισμένο με πλυντρίδες και, σύμφωνα με
                                                                       την έκθεση, το 34% όλων των κρουαζιερόπλοιων.
                                                                       Η εγκατάσταση των συστημάτων έχει στόχο την
                                                                       απομάκρυνση του θείου από τα καυσαέρια του
                                                                       πλοίου ψεκάζοντάς τα με θαλασσινό νερό, ενώ
                                                                       στη συνέχεια το νερό, μετά την πλύση, απορρί-
                                                                       πτεται στη θάλασσα. Πολλοί οργανισμοί έχουν
                                                                       εκφράσει περιβαλλοντικές ανησυχίες για το περι-
                                                                       εχόμενο του νερού μετά την πλύση των καυσαε-
                                                                       ρίων, το οποίο πιστεύεται ότι είναι πιο όξινο από
                                                                       το θαλασσινό νερό.
                               Πλυντρίδες (scrubbers) και απόρριψη νερού   Σύμφωνα με το ICCT, επειδή το νερό μετά την
                               μετά την αποθείωση των καυσίμων         πλύση περιέχει πολυκυκλικούς αρωματικούς
                                                                       υδρογονάνθρακες, σωματίδια, νιτρικά άλατα,
                               Πλοία εφοδιασμένα με πλυντρίδες θα απορρί-  νιτρώδη άλατα και βαρέα μέταλλα, είναι τοξικό
                               πτουν τουλάχιστον 10 δισ. τόνους νερού πλυ-  για  ορισμένους  θαλάσσιους  οργανισμούς  και
                               σίματος κάθε χρόνο, σύμφωνα με έκθεση του  μπορεί να επιδεινώσει την ποιότητα του νερού
                               Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφο-  της  θάλασσας  με  απρόβλεπτους  περιβαλλοντι-
                               ρές (International Council Clean Transportation  κούς κινδύνους, ενώ περίπου το 80% των απορ-
                               – ICCT), δηλαδή ποσότητα ίση με την ποσότητα  ρίψεων συμβαίνουν σε απόσταση όχι μεγαλύτερη
                               των φορτίων που μεταφέρονται διά θαλάσσης  από 200 ναυτικά μίλια από την ακτή.
                               στο ίδιο διάστημα.                      Το νερό απόρριψης από scrubbers δεν κατανέ-
                               Σχεδόν  όλο  το  νερό  πλύσης  θα  απορρίπτεται  μεται γεωγραφικά ισόποσα στον πλανήτη. Σύμ-
                               από πλυντρίδες ανοιχτού βρόχου και υβριδικά  φωνα με την έκθεση, αναγνωρίστηκαν τρεις γεω-
                               συστήματα πλύσης καυσαερίων που λειτουργούν  γραφικές περιοχές οι οποίες επιβαρύνονται πολύ
                               με ανοιχτό βρόχο, ενώ 0,3 εκατ. τόνοι εκτιμάται  περισσότερο από άλλες:
                               ότι θα απορρίπτονται από πλυντρίδες κλειστού
                               βρόχου.                                 •   Η Καραϊβική Θάλασσα στην Αμερική.
                               Συνολικά, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκι-  •   Η Βαλτική Θάλασσα και ο δίαυλος της
                               βωτίων, χύδην στερεών φορτίων και τα δεξαμε-  Μάγχης και η Μεσόγειος στην Ευρώπη.
                               νόπλοια είναι υπεύθυνα για περίπου το 70% των  •   Το Στενό της Μαλάκκα και κατά μήκος της
                               απορρίψεων. Τα κρουαζιερόπλοια αναμένεται να   Νότιας και Ανατολικής Θάλασσας της Κίνας.
                               αντιπροσωπεύουν το 15% των απορρίψεων.
                               Η έκθεση χρησιμοποίησε την κυκλοφορία πλοί-  Οι απορρίψεις νερού από πλυντρίδες συμβαίνουν
                               ων  του  2019  ως  βασική  γραμμή  πριν  από  την  επίσης σε ειδικά ευαίσθητες θαλάσσιες περιοχές
                               έναρξη της πανδημίας του Covid-19 και εξέτα-  (Particularly Sensitive Sea Areas – PSSA), συμπε-
                               σε περίπου 3.600 πλοία που είχαν εγκαταστήσει  ριλαμβανομένου του Great Barrier Reef της
                               scrubbers έως το τέλος του 2020.        Αυστραλίας,  όπου  αναμένεται  να  απορριφθούν,
                               Το συμβούλιο εκτιμά ότι οι απορρίψεις σε πραγ-  σύμφωνα με την έκθεση, περίπου 32 εκατ. τόνοι
                               ματικούς αριθμούς μπορεί να είναι μεγαλύτερες,  νερού πλυσίματος, ποσοστό 5% επί των 665 εκατ.
                               καθώς  στην  έκθεση χρησιμοποιήθηκαν  συντη-  τόνων που αναμένεται να απορριφθούν σε PSSA
                               ρητικές εκτιμήσεις για τους ρυθμούς ροής των  σε όλο τον κόσμο. Οι κυβερνήσεις που έχουν
                               απορρίψεων, ενώ ο αριθμός των πλοίων με  λάβει προληπτικά μέτρα και έχουν απαγορεύσει
                               εγκατεστημένες πλυντρίδες ανέρχεται πλέον σε  τη χρήση scrubbers στα λιμάνια τους, στα εσωτε-
                               περισσότερα από 4.300.                  ρικά ύδατα και στα χωρικά ύδατα ανέρχονταν σε
                               Από τις πλυντρίδες που ήταν εγκατεστημένες  δεκαέξι έως τον Ιούνιο του 2020.
                               σε 3.628 πλοία κατά την έρευνα, οι πλυντρίδες  Η παραπάνω έκθεση έρχεται να προσθέσει
                               ανοιχτού βρόχου είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος  ακόμα περισσότερες αμφιβολίες σχετικά με τα
                               (το 85% όλων των πλυντρίδων που είναι εγκατε-  τελικά περιβαλλοντικά οφέλη από τη χρήση των
                               στημένες), τα υβριδικά συστήματα είναι το δεύ-  πλυντρίδων και μένει να αποδειχθούν ή όχι οι
                               τερο σε προτίμηση (14%), ενώ μόνο το 1% των  προβλέψεις της μελέτης ώστε η χρήση των καυ-
                               συστημάτων είναι κλειστού βρόχου. Ο αριθμός  σίμων πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και
                               των πλοίων μεταφοράς χύδην στερεών φορτίων  τα εναλλακτικά καύσιμα να αποτελέσουν τις βιώ-
                               με scrubbers ανέρχεται σε 1.246 ή στο 34% όλων  σιμες και περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις για τους
                               των εξοπλισμένων πλοίων, ενώ τα κρουαζιερό-  διαχειριστές των πλοίων.



           76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83