Page 83 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 83
συνήθως και προβλήματα στην επικοινωνία
ανάμεσα στα τμήματα.
• Η ανάλυση ατυχημάτων δεν γίνεται με
σαφή μεθοδολογία ανάλυσης ατυχημάτων
(δέντρα σφαλμάτων) και συνδυαστικό
τρόπο (common cause failure analysis).
• Λόγω φόρτου εργασίας, η εφαρμογή και η
διαχείριση των αλλαγών γίνεται υπό πίεση
και μόνο όταν αυτό απαιτηθεί, π.χ. δοκιμή
SMS leaning απέτυχε.
Όσον αφορά τους ναυτικούς
/ Crew personnel:
• Οι ναυτικοί, παρόλο που γνωρίζουν τους
κινδύνους, δέχονται συνεχώς αυξανόμενα
ρίσκα κατά τη διάρκεια της παραμονής τους
Γραφείο / Shore personnel πλοία (Risk normalization).
• Υπάρχει ο φόβος της ευθύνης από τους • Οι νέοι ναυτικοί νιώθουν ότι δεν μπορούν
υπαλλήλους, ιδίως σε θέματα ασφαλείας, να εκφέρουν τη γνώμη τους ή προτάσεις
κάτι που συνδέεται και με αντίληψη των για βελτίωση σε οποιοδήποτε επίπεδο
υπαλλήλων για την ύπαρξη ή όχι του άνετα.
Blame Culture. • Λόγω των συνθηκών πάνω στα πλοία καθώς
• Υπάρχει διάσταση απόψεων ανάμεσα και του χρόνου παραμονής, οι ναυτικοί
στους υπαλλήλους σχετικά με την ύπαρξη δεν νιώθουν ότι η εταιρεία και οι ναυλωτές
ή όχι του Blame Culture στην εταιρεία. τους νοιάζονται και ότι η κούρασή τους
Στις περισσότερες των περιπτώσεων, αυτό λαμβάνεται υπόψη.
εφαρμόζεται κατά περίπτωση, κάτι που
μειώνει έντονα το αίσθημα της αποδοχής (Ενδεικτικά) Επιπλέον, οι απόψεις/αντιλήψεις
της εταιρείας από τους υπαλλήλους. Επίσης, των ναυτικών για το πώς λειτουργεί η εται-
η έλλειψη προσωπικού στα τμήματα που ρεία τους είναι οι ακόλουθες:
έχουν υψηλό φόρτο εργασίας και λίγο • Οι ναυτικοί θεωρούν ότι δεν υπάρχει
προσωπικό έχει αντίκτυπο και εδώ. κατανόηση από το γραφείο της δουλειάς
• Τα τμήματα που δεν έχουν άμεση επαφή που έχουν να κάνουν και συνήθως απορούν
με τα πλοία δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα τι γιατί η πλειονότητα των υπαλλήλων στο
σημαίνει η ασφάλεια για την εταιρεία τους. γραφείο είναι πρώην ναυτικοί.
• Ο φόρτος εργασίας είναι πολύ αυξημένος • Δεν υπάρχουν απλοποιημένες διαδικασίες
(καθώς και τα ωράρια), κάτι που και είναι έντονη η ύπαρξη γραφειοκρατίας.
παρατηρείται σε τμήματα κυρίως όπως • Υπάρχει μεγάλη δυσκολία στην αναγνώριση
το τεχνικό και το marine, σε σχέση με των κινδύνων πάνω στα πλοία αλλά και στην
άλλα στη εταιρεία. εταιρεία, καθώς και στη διαχείριση αυτών
των κινδύνων. Γίνονται εμπειρικά και όχι
Ενδεικτικά, οι απόψεις/αντιλήψεις των εργα- στηριζόμενα πάνω σε ένα μεθοδολογικό
ζομένων για το πώς λειτουργεί η εταιρεία πλαίσιο. Η αναφορά κινδύνων θεωρείται
τους είναι οι ακόλουθες: γραφειοκρατική διαδικασία και όχι
• Υπάρχει μεγάλη δυσκολία στην αναγνώριση ουσιαστική.
των κινδύνων πάνω στα πλοία αλλά και στην • Έλλειψη του Weak signal reporting.
εταιρεία, καθώς και στη διαχείριση αυτών • Πολλοί ναυτικοί θεωρούν ότι κάνουν
των κινδύνων. Γίνονται εμπειρικά και όχι εργασίες που θα έπρεπε να γίνονται
στηριζόμενα πάνω σε ένα μεθοδολογικό στο γραφείο.
πλαίσιο. Η αναφορά κινδύνων θεωρείται
γραφειοκρατική διαδικασία και όχι Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι υπάρχει προφα-
ουσιαστική. νώς άμεση σύνδεση μεταξύ της ανθρώπινης από-
• Έλλειψη του Weak signal reporting. δοσης (human performance) και της κουλτούρας
• Οι αρμοδιότητες των τμημάτων δεν είναι ασφαλείας. Εξ ορισμού, η κουλτούρα του οργανι-
σαφώς καθορισμένες, με συνέπεια να σμού επηρεάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά και
υπερφορτώνονται τμήματα. Αυτό προκαλεί απόδοση. Επί παραδείγματι, παράγοντες σχετικοί