
Στο πλαίσιο της GasTech 2025 στο Μιλάνο, η Everllence, η HD Hyundai Heavy Industries-Engine Machinery Division (HHI-EMD) και η HD Hyundai Mipo Dockyard (HMD) ανακοίνωσαν μια συνεργασία που φιλοδοξεί να επιταχύνει τη μετάβαση της ναυτιλίας σε καύσιμα μηδενικού άνθρακα. Ο στόχος είναι η από κοινού ανάπτυξη ενός μεσαίου μεγέθους gas carrier, το οποίο θα κινείται με τον δίχρονο, διπλού καυσίμου B&W G50ME-LGIA κινητήρα της Everllence, σχεδιασμένο για καύση αμμωνίας.
Πέρα από τη σημασία της εμπορικής συμφωνίας, το τεχνολογικό αποτύπωμα είναι αυτό που ξεχωρίζει. Ο G50ME-LGIA ανήκει στη νέα γενιά δίχρονων κινητήρων που υποστηρίζουν dual-fuel λειτουργία, επιτρέποντας την αξιοποίηση της αμμωνίας ως κύριου καυσίμου με τη συνδρομή ελάχιστου «πιλότου» συμβατικού καυσίμου εκεί όπου απαιτείται για τη σταθερότητα της καύσης. Η αρχιτεκτονική δύο χρόνων προσφέρει υψηλή θερμική απόδοση και ροπή σε χαμηλές στροφές. Ο σχεδιασμός του εστιάζει σε ειδικά υλικά, στεγανοποιήσεις και συστήματα μέτρησης/έγχυσης που αντέχουν στη διάβρωση και στην τοξικότητα του καυσίμου.
Η έμφαση στην αμμωνία συνδέεται άμεσα με το περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Στο σημείο χρήσης, η αμμωνία δεν περιέχει άνθρακα, συνεπώς απουσιάζει το διοξείδιο του άνθρακα (CO₂) από την καύση, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές θερμοκηπίου στο πλοίο. Το πραγματικό αποτύπωμα όμως κρίνεται well-to-wake. Για να επιτευχθεί ουσιαστική αποανθρακοποίηση, απαιτείται παραγωγή «πράσινης» αμμωνίας με ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και πράσινο υδρογόνο. Παράλληλα, ο σχεδιασμός πρόωσης πρέπει να μετριάζει δυνητικούς ρύπους όπως τα οξείδια αζώτου (NOx) και να ελέγχει τον σχηματισμό υποξειδίου του αζώτου, ισχυρού αερίου του θερμοκηπίου. Η διττή λειτουργία του κινητήρα δίνει επιχειρησιακή ευελιξία, ενώ επιτρέπει σταδιακή αύξηση του μεριδίου αμμωνίας όσο ωριμάζει η αλυσίδα εφοδιασμού.
Από μηχανολογική προσέγγιση, το καύσιμο αμμωνίας απαιτεί δεξαμενές καυσίμου με κατάλληλη διαμόρφωση και μόνωση, προηγμένα συστήματα ανίχνευσης/εξαερισμού για την ασφάλεια πληρώματος και μηχανοστασίου, καθώς και προσαρμογές σε fuel handling και bunkering. Η HMD, με ισχυρό ιστορικό σε gas carriers, αναμένεται να κεφαλαιοποιήσει την εμπειρία της σε διάταξη χώρων, ισοζύγια βαρών και απαιτήσεις κανονισμών κλάσης, ώστε το ολοκληρωμένο σύστημα (μηχανή-δεξαμενές-βοηθητικά) να παράσχει απόδοση χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια.
Το στοίχημα βέβαια είναι η κλιμάκωση: από το concept στη γραμμή παραγωγής με αξιόπιστες προδιαγραφές, εξασφαλισμένα μονοπάτια καυσίμου και ολοκληρωμένα πακέτα υποστήριξης (service, training, risk management). Αν η συνεργασία των Everllence, HHI-EMD και HMD πετύχει να συνδυάσει πρωτοποριακή μηχανολογία με ώριμη αλυσίδα εφοδιασμού αμμωνίας, το νέο gas carrier μπορεί να αποτελέσει σημείο καμπής για το μέλλον της ναυτιλίας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ανάμεικτα ήταν τα συναισθήματα στη ναυλαγορά των LNG carriers την τελευταία εβδομάδα, με τους ναύλους ανατολικά και δυτικά του Σουέζ να καταγράφουν αντίρροπες μεταβολές.…
Η αμερικανική κυβέρνηση επέμεινε ότι οι περιορισμοί τους οποίους επέβαλε το Πεκίνο στις εξαγωγές σπάνιων γαιών θα έχουν αρνητικές συνέπειες για όλον τον κόσμο…
Σημαντικές αναταραχές υφίσταται ο λιμένας της Αμβέρσας-Μπριζ, καθώς η απεργία των πλοηγών έχει φέρει τα πάνω κάτω στις παραδόσεις πετρελαίου στον βελγικό λιμένα. Σύμφωνα…
Η νοτιοκορεατική Hanwha Ocean βρίσκεται στο στόχαστρο του Πεκίνου, το οποίο κατηγορεί τον ναυπηγικό κολοσσό για συμμετοχή στην πρόσφατη έρευνα των ΗΠΑ με στόχο…
Ένα υγραεριοφόρο πλοίο με σημαία Καμερούν εξέπεμψε σήμα κινδύνου έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε σε αυτό την ώρα που έπλεε στα ανοικτά των ακτών…
Η Κάλυμνος αποτελεί τον κατεξοχήν ναυτότοπο του Νοτιοανατολικού Αιγαίου. Ένα νησί με πλούσια θαλασσινή παράδοση και μεγάλη ιστορία στον χώρο της ναυτοσύνης. Ένας δωρικός…
Η αγορά του βωξίτη βρίσκεται αναντίρρητα σε «καλό φεγγάρι», με τη Γουινέα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό. Όπως μάλιστα αναφέρει δημοσίευμα του Reuters,…
To πρώτο της φορτίο αργού πετρελαίου στη Συρία απέστειλε η Σαουδική Αραβία, συμβάλλοντας στη ‒μετά τον πόλεμο‒ ανάκαμψή της. Σύμφωνα με δεδομένα της MarineTrafffic,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ