
Η εγκατάσταση του πρώτου φυγοκεντρικού συστήματος δέσμευσης άνθρακα επί πλοίου (Onboard Carbon Capture System – OCCS) από τη Headway Technology Group στην Κίνα σηματοδοτεί ένα ακόμα κομβικό σημείο για την παγκόσμια προσπάθεια αποανθρακοποίησης. Το έργο πραγματοποιήθηκε στο φορτηγό πλοίο «Yue Dian 56», χωρητικότητας 57.000 dwt, στο ναυπηγείο Longshan Shipyard στη
Zhoushan, και αποτελεί την πρώτη εμπορική εφαρμογή της φυγοκεντρικής τεχνολογίας δέσμευσης άνθρακα παγκοσμίως. Η Headway ηγήθηκε μιας ισχυρής κοινοπραξίας με τη Διοικητική Επιτροπή της Ζώνης Ελεύθερου Εμπορίου Zhoushan, την Guangdong Energy Group, το Ερευνητικό Ινστιτούτο Νέας Ενέργειας της CHN Energy και την China Classification Society (CCS), προκειμένου να αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο έργο τεχνολογίας αιχμής.
Η καινοτομία του OCCS έγκειται στο γεγονός ότι αντικαθιστά τους παραδοσιακούς scrubbers βαρύτητας με ένα πεδίο φυγοκεντρικής δύναμης, το οποίο ενισχύει δραστικά την επαφή μεταξύ καυσαερίων και απορροφητικού μέσου. Έτσι, επιτυγχάνεται ποσοστό δέσμευσης που υπερβαίνει το 90%, ενώ η καθαρότητα του παραγόμενου CO₂ φτάνει σε επίπεδα τουλάχιστον 99,6%. Το σύστημα είναι πλήρως ενσωματωμένο: από την απορρόφηση και την αποδέσμευση του CO₂ μέχρι την υγροποίηση και την αποθήκευση σε μορφή LCO₂, όλα λειτουργούν σε μια συμπαγή και εύκολα ενσωματώσιμη αρχιτεκτονική. Η χρήση του απορροφητή GNX-3, που αναπτύχθηκε από το Ερευνητικό Ινστιτούτο Νέας Ενέργειας της CHN Energy, συμβάλλει στη βελτιστοποίηση της απόδοσης, ακόμα και σε υψηλές παροχές καυσαερίων.
Η φιλοσοφία πίσω από το έργο δεν περιορίζεται μόνο στη δέσμευση. Η Headway σχεδίασε ένα πλήρες σύστημα «κλειστού κύκλου αξίας άνθρακα», όπου το δεσμευμένο CO₂ μετατρέπεται σε νέα καύσιμα. Σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες κατευθυντήριες οδηγίες για φόρτωση και εκφόρτωση υγρού CO₂, το LCO₂ θα μεταφέρεται με ειδικά πλοία στο πιλοτικό λιμάνι της Zhoushan. Εκεί, μέσω προηγμένης ηλεκτρόλυσης με τεχνολογία μεμβράνης AEM και στερεάς αποθήκευσης υδρογόνου, θα παράγεται υδρογόνο. Στη συνέχεια, το παραγόμενο υδρογόνο θα χρησιμοποιείται για τη σύνθεση βιώσιμης μεθανόλης και αμμωνίας. Με αυτόν τον τρόπο, το CO₂ από τα καυσαέρια επιστρέφει στον κύκλο ζωής της ναυτιλίας ως e-fuel.
Η τεχνική στήριξη της China Classification Society και του Ερευνητικού Ινστιτούτου Νέας Ενέργειας της CHN Energy προσδίδει στο έργο αξιοπιστία και νομοθετική εγκυρότητα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 26 Σεπτεμβρίου 2025, η MSC Cruises, φιλοξένησε επί του κρουαζιερόπλοιου «EXPLORA I» την εκδήλωση «Διαμορφώνοντας το Μέλλον της Κρουαζιέρας στην Ελλάδα», όπου συζητήθηκαν…
Στρατηγικής σημασίας συνεργασία ανακοινώθηκε από τις REGENT Craft και Fairlead με σκοπό να επιταχύνουν την ωρίμανση, τη βιομηχανική παραγωγή και την επιχειρησιακή ένταξη των…
Μία περίοδο παρατεταμένης ύφεσης διανύει η ναυλαγορά των containerships, με τους ναύλους στις κύριες εμπορικές γραμμές να σημειώνουν νέα «βουτιά» σε εβδομαδιαία βάση. Συγκεκριμένα,…
Μια αγορά τριών ταχυτήτων αναπτύσσεται στα δεξαμενόπλοια, καθώς η Δύση σφίγγει τον κλοιό στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας. Πιο συγκεκριμένα, έκθεση της ναυλομεσιτικής…
Αύξηση στην επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2024, με βάση τις ακτοπλοϊκές κρατήσεις, καταγράφουν τα στοιχεία του Ferryhopper. Εύκολη πρόσβαση, χαμηλό κόστος και…
Παρά τις γεωπολιτικές αναταράξεις και τον εμπορικό πόλεμο, η παγκόσμια οικονομία «αντέχει» σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ Η παγκόσμια οικονομία αποδείχθηκε πιο ανθεκτική από ό,τι…
Από την ίδρυσή του, και χάρη στην πολύτιμή και πολυεπίπεδη δραστηριότητά του, το Ίδρυμα Ωνάση, έχει συνδεθεί άρρηκτα με την κοινωφέλεια και την υποστήριξη…
Mε ανακοίνωσή της η Aegean ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι, από το πρωί της Πέμπτης 25 Σεπτεμβρίου, η παρεχόμενη χωρητικότητα των αφίξεων από τον…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ