
Η τεχνολογία που φέρνει η Provaris στο προσκήνιο αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού για τη θαλάσσια αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS). Πολυστρωματικές χαλύβδινες πλάκες, ρομποτική παραγωγή και συγκολλήσεις λέιζερ επιτρέπουν την κατασκευή δεξαμενών υγροποιημένου CO₂ (LCO₂) χαμηλής πίεσης σε κλίμακα που μέχρι σήμερα θεωρούνταν μη ρεαλιστική. Το αποτέλεσμα είναι λιγότερες αλλά σημαντικά μεγαλύτερες δεξαμενές, χωρητικότητας της τάξεως των 40.000-50.000 κ.μ., με καλύτερη εκμετάλλευση της γάστρας, χαμηλότερο βάρος ανά μονάδα φορτίου και ουσιαστική μείωση capex/opex και, κατ’ επέκταση, του ναύλου. Με αυτή την προσέγγιση, η εταιρεία αντιμετωπίζει τον περιορισμό χωρητικότητας των κλασικών δεξαμενών τύπου C, που σκοντάφτουν σε μη διαχειρίσιμα πάχη χάλυβα πέρα από τα ~60-70 mm.
Το επόμενο βήμα ωρίμανσης αυτής της λύσης είναι η έναρξη του FEED (Front-End Engineering Design), δηλαδή της λεπτομερούς προκαταρκτικής μηχανολογικής μελέτης που «κλειδώνει» το scope, τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα κόστη, τα ρίσκα και το πρόγραμμα ενός έργου πριν από την οριστική επενδυτική απόφαση. Στην περίπτωση της Provaris, το FEED, που χρηματοδοτείται 100% από τη Yinson στο πλαίσιο της συμφωνίας κοινής ανάπτυξης, θα παραγάγει υπολογισμούς παραμετροποίησης της δομής και της αντοχής σε κόπωση (με μοντελοποίηση πεπερασμένων στοιχείων), καθώς και πρωτόκολλα κατασκευής και δοκιμών σε τμήματα δεξαμενής που θα φτιαχτούν στη ρομποτική μονάδα της εταιρείας στη Νορβηγία. Παράλληλα, η συνεχής συνεργασία με νηογνώμονα στοχεύει σε έγκριση σχεδίου στη φάση FEED μέσα στο 2026, ανοίγοντας τον δρόμο για εμπορική αξιοποίηση.
Κεντρική εφαρμογή της τεχνολογίας είναι η ενσωμάτωση της μεγάλης δεξαμενής LCO₂ στην Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Έγχυσης (FSIU) της Yinson για υπεράκτια έγχυση CO₂. Η αρχιτεκτονική «μεγαλύτερες, λιγότερες δεξαμενές» μειώνει τον αριθμό συστημάτων και διεπαφών, απλοποιεί τη συντήρηση και αυξάνει την καθαρή μεταφορική ικανότητα για ίδιο εκτόπισμα κύτους.
Η Provaris και η Yinson προχωρούν στη σύσταση κοινής εταιρείας που θα κατέχει ισότιμα τα δικαιώματα επί του σχεδίου δεξαμενής και της μεθοδολογίας κατασκευής, με στόχο την αδειοδότηση και την κλιμάκωση της τεχνολογίας σε θαλάσσιες και χερσαίες εφαρμογές. Παράλληλα, επαφές με κορυφαίους πλοιοκτήτες στην Ασία (με τη συνδρομή της Clarksons) επιβεβαιώνουν ισχυρή ζήτηση για πλοία LCO₂ χαμηλής πίεσης μεγάλης κλίμακας, ενώ η συνεργασία Yinson και “K” LINE χαρτογραφεί λύσεις για μεταφορά και υπεράκτια έγχυση, αρχικά στην Ευρώπη.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Νορβηγία κάνει ακόμα ένα βήμα προς την αποανθρακοποίηση στις θαλάσσιες μεταφορές, με τη συμφωνία της Brunvoll Mar-El και της Rødne Fjord Cruise για…
Τάσεις σταθερότητας εμφανίζει η ναυλαγορά των containerships, έπειτα από έντεκα διαδοχικές εβδομάδες πτώσης των spot ναύλων. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container Index (WCI) της…
Η ανάπτυξη πλήρως ηλεκτρικών υποθαλάσσιων συστημάτων παραγωγής είναι καίριας σημασίας, καθώς μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και τις ανάγκες σε εξοπλισμό στην επιφάνεια. Παράλληλα ανοίγει…
Η βραζιλιάνικος κολοσσός εξόρυξης μεταλλευμάτων Vale, εξήγγειλε στις 4 Σεπτεμβρίου ότι θα επενδύσει $12,3 δις. στις μεταλλευτικές της δραστηριότητες στην πολιτεία Minas Gerais μέχρι…
Η Τουρκία αναμένεται να ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή ημιαγωγών, με στόχο να μειώσει την εξάρτησή της από τεχνολογίες τρίτων χωρών. Σύμφωνα με δημοσίευμα του…
Μια διακήρυξη-ορόσημο, με στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των ναυτικών, υιοθετήθηκε πρόσφατα σε συνέδριο που διοργάνωσε η κυβέρνηση των Φιλιππίνων στη Μανίλα. Η Διακήρυξη…
Καθώς η παγκόσμια αγορά σιδηρομεταλλεύματος εξακολουθεί να διανύει περίοδο αβεβαιότητας, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Intermodal εστιάζει στις τελευταίες εξελίξεις και στον αντίκτυπό τους στην…
Ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο με κινεζική υπογραφή βρίσκεται προ των πυλών για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ειδικότερα, μια κινεζική διαχειρίστρια εταιρεία πρόκειται να «εγκαινιάσει» την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ