
Την ανιούσα παίρνει εδώ και αρκετά χρόνια η παγκόσμια διυλιστική δυναμικότητα, τάση όμως που φαίνεται ότι θα ανατραπεί, καθώς ένας σημαντικός αριθμός διυλιστηρίων στον Ατλαντικό Ωκεανό παύει τη λειτουργία του.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ΗΠΑ και Γερμανία δυναμικότητα ίση με περίπου 800.000 βαρέλια/ημέρα θα βγει από την εξίσωση. Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είναι πιθανό να παραμείνουν υπό πίεση, καθώς το Dangote στη Νιγηρία αναμένεται να φτάσει σε πλήρη παραγωγική ικανότητα βενζίνης αργότερα στο δ΄ τρίμηνο, ενώ η ζήτηση πιέζεται επίσης στη βασική εξαγωγική αγορά των ΗΠΑ. Δεδομένων των ανταγωνιστικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα ευρωπαϊκά και ορισμένα αμερικανικά διυλιστήρια, με τις προσθήκες και των Dangote και Olmeca, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η παραγωγική ικανότητα στη λεκάνη του Ατλαντικού θα συρρικνωθεί ταχύτερα από τη ζήτηση φέτος. Στον αντίποδα, ανατολικά του Σουέζ, το capacity των διυλιστηρίων συνεχίζει να αυξάνεται, αν και με μικρότερο ρυθμό.
Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά για την αγορά των clean tankers. Με τη ζήτηση στις μεγαλύτερες αγορές της Δύσης να συρρικνώνεται, τα clean tankers ενδέχεται να στραφούν προς την Ανατολή. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι ένα σημαντικό ποσοστό των νέων επεκτάσεων ανατολικά του Σουέζ επικεντρώνεται στην κάλυψη της εγχώριας ζήτησης και όχι των εξαγωγικών αγορών και ενδέχεται να μην ωφελήσει τη ζήτηση για τα συγκεκριμένα πλοία. Από την άλλη, εάν η ζήτηση στην Ευρώπη συρρικνωθεί πιο αργά από τη δυναμικότητα διύλισης, θα μπορούσαμε να δούμε αυξημένες ανάγκες για εισαγωγές από τα ανατολικά του Σουέζ, υποστηρίζοντας ενδεχομένως τη ζήτηση για clean tankers.
Πηγή: Gibson Shipbrokers
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ