
Την ανιούσα παίρνει εδώ και αρκετά χρόνια η παγκόσμια διυλιστική δυναμικότητα, τάση όμως που φαίνεται ότι θα ανατραπεί, καθώς ένας σημαντικός αριθμός διυλιστηρίων στον Ατλαντικό Ωκεανό παύει τη λειτουργία του.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ΗΠΑ και Γερμανία δυναμικότητα ίση με περίπου 800.000 βαρέλια/ημέρα θα βγει από την εξίσωση. Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είναι πιθανό να παραμείνουν υπό πίεση, καθώς το Dangote στη Νιγηρία αναμένεται να φτάσει σε πλήρη παραγωγική ικανότητα βενζίνης αργότερα στο δ΄ τρίμηνο, ενώ η ζήτηση πιέζεται επίσης στη βασική εξαγωγική αγορά των ΗΠΑ. Δεδομένων των ανταγωνιστικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα ευρωπαϊκά και ορισμένα αμερικανικά διυλιστήρια, με τις προσθήκες και των Dangote και Olmeca, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η παραγωγική ικανότητα στη λεκάνη του Ατλαντικού θα συρρικνωθεί ταχύτερα από τη ζήτηση φέτος. Στον αντίποδα, ανατολικά του Σουέζ, το capacity των διυλιστηρίων συνεχίζει να αυξάνεται, αν και με μικρότερο ρυθμό.
Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά για την αγορά των clean tankers. Με τη ζήτηση στις μεγαλύτερες αγορές της Δύσης να συρρικνώνεται, τα clean tankers ενδέχεται να στραφούν προς την Ανατολή. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι ένα σημαντικό ποσοστό των νέων επεκτάσεων ανατολικά του Σουέζ επικεντρώνεται στην κάλυψη της εγχώριας ζήτησης και όχι των εξαγωγικών αγορών και ενδέχεται να μην ωφελήσει τη ζήτηση για τα συγκεκριμένα πλοία. Από την άλλη, εάν η ζήτηση στην Ευρώπη συρρικνωθεί πιο αργά από τη δυναμικότητα διύλισης, θα μπορούσαμε να δούμε αυξημένες ανάγκες για εισαγωγές από τα ανατολικά του Σουέζ, υποστηρίζοντας ενδεχομένως τη ζήτηση για clean tankers.
Πηγή: Gibson Shipbrokers
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Σε μια σαφή επίδειξη εμπιστοσύνης προς την αγορά της Αφρικής, ο παγκόσμιος κολοσσός logistics, DHL Group, ανακοίνωσε ένα επενδυτικό πλάνο που υπερβαίνει τα 300…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ