
Τα τρία τέταρτα των εμπορικών πλοίων υπό αμερικανική σημαία, τα οποία κανονικά θα εκτελούσαν δρομολόγια μέσω Ερυθράς Θάλασσας, είναι σήμερα υποχρεωμένα να παρακάμπτουν τη θαλάσσια οδό αυτή και να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, εξαιτίας των επιθέσεων που εξαπολύουν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης, δήλωσε χθες Κυριακή ο σύμβουλος εθνικής ασφαλείας της αμερικανικής προεδρίας Μάικ Γουόλτς.
«Το 75% των εμπορικών πλοίων που πλέουν υπό αμερικανική σημαία πρέπει να περνούν από τις νότιες ακτές της Αφρικής (…) αντί να διασχίζουν τη Διώρυγα του Σουέζ», δήλωσε ο κ. Γουόλτς στο τηλεοπτικό δίκτυο CBS.
«Ο πρόεδρος (των ΗΠΑ Ντόναλντ) Τραμπ αποφάσισε να πλήξουμε τους Χούθι και να τους πλήξουμε σκληρά, αντίθετα από την προηγούμενη κυβέρνηση» του Δημοκρατικού Τζο Μπάιντεν, πρόσθεσε ο ΣΕΑ Γουόλτς στο CBS.
«Το να παραμείνουν οι θαλάσσιες οδοί ανοικτές, το να συνεχιστεί το εμπόριο, είναι θεμελιώδης πτυχή της εθνικής μας ασφάλειας», είπε ο σύμβουλος, χαρακτηρίζοντας τους Χούθι «οργάνωση σαν την Αλ Κάιντα ή το ΙΚ» που όμως διαθέτει «πυραύλους κρουζ, βαλλιστικούς πυραύλους και αντιαεροπορικές άμυνες από τις πλέον προηγμένες, κι όλα αυτά της τα έχει προμηθεύσει το Ιράν», κατ’ αυτόν.
Μια εβδομάδα νωρίτερα, η Ουάσιγκτον ανακοίνωσε πως αμερικανικοί βομβαρδισμοί σε οχυρά των Χούθι είχαν αποτέλεσμα να σκοτωθούν πολλά ηγετικά τους στελέχη. Οι αντάρτες από την πλευρά τους έκαναν λόγο για 53 νεκρούς, ανάμεσά τους παιδιά, και 98 τραυματίες.
Η πιο φτωχή της αραβικής χερσονήσου παραμένει βυθισμένη σε εμφύλιο πόλεμο από το 2014, που άφησε πίσω εκατοντάδες χιλιάδες νεκρούς και μια από τις χειρότερες ανθρωπιστικές κρίσεις στην υφήλιο.
Χονδρικά έναν μήνα αφού ξέσπασε ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας, με έναυσμα την άνευ προηγουμένου έφοδο της Χαμάς στο νότιο τμήμα της ισραηλινής επικράτειας την 7η Οκτωβρίου 2023, οι Χούθι, που ελέγχουν σχεδόν όλη τη βόρεια Υεμένη, άρχισαν να εξαπολύουν επιθέσεις με πυραύλους και drones εναντίον του Ισραήλ και εναντίον πλοίων που κατ’ αυτούς συνδέονταν με το εβραϊκό κράτος στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, τονίζοντας πως ενεργούν σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους.
Οι επιθέσεις από το υεμενίτικο κίνημα είχαν σταματήσει κατά το διάστημα αφότου τέθηκε σε εφαρμογή η συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στον ισραηλινό στρατό και τη Χαμάς τη 19η Ιανουαρίου. Όμως οι Χούθι διεμήνυσαν πως θα κλιμακώσουν τη δράση τους αφού οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις ξανάρχισαν να βομβαρδίζουν τη Λωρίδα της Γάζας.
Κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής συνδιάλεξής του με τον ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο αναφέρθηκα στην «αποφασιστικότητα της κυβέρνησης (των ΗΠΑ) να αποκαταστήσει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα μέσω στρατιωτικών επιχειρήσεων εναντίον των υποστηριζόμενων από το Ιράν Χούθι», ανέφεραν οι υπηρεσίες του σε ενημερωτικό δελτίο που δημοσιοποίησαν χθες.
Την περασμένη Τετάρτη, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ ανέφερε ότι «κατά τη διάρκεια των τελευταίων 18 μηνών, οι Χούθι έχουν επιτεθεί εναντίον του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού 174 φορές και εναντίον της εμπορικής ναυσιπλοΐας 145 φορές».
Οι ΗΠΑ συνεχίζουν για πάνω από μια εβδομάδα να εξαπολύουν επιδρομές σε προπύργια ανταρτών. Πρόκειται για τους πρώτους αμερικανικούς βομβαρδισμούς στην Υεμένη αφότου ανέλαβε την εξουσία ο Ντόναλντ Τραμπ την εξουσία την 20ή Ιανουαρίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει επιπλέον περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποσκοπεί απλώς στην…
Ισχυρό είναι ήδη το πλήγμα των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσιγκτον για την Boeing, καθώς η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών αντιμετωπίζει σημαντικά…
Καθώς η Κίνα «βλέπει» την εγχώρια κατανάλωση να επιβραδύνεται και ενώ η πίεση εντείνεται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, το Πεκίνο στρέφεται στη…
Αισθητά είναι ήδη τα «απόνερα» των εμπορικών τριβών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας στη ναυτιλία τακτικών γραμμών, καθώς οι liner κολοσσοί βλέπουν ήδη τις αποστολές…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Απριλίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Τις τροποποιήσεις της MLC που ενέκρινε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO), αναγνωρίζοντας επισήμως πλέον τους ναυτικούς ως key workers, χαιρετίζει η INTERCARGO. Σύμφωνα…
Συνέχεια στο μπαράζ διεθνών συνεργειών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έδωσαν πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο και η ιταλική εταιρεία ενέργειας Eni. Ειδικότερα,…
Σε αναθεώρηση του ASBATANKVOY, του ειδικού ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων, προχώρησαν BIMCO και Association of Ship Brokers & Agents (USA) Inc. (ASBA). Η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ