Χρήστος Στυλιανίδης: «Η ευρωπαϊκή ναυτιλία να μην αυτοτραυματίσει την ανταγωνιστικότητά της»

Χρήστος Στυλιανίδης: «Η ευρωπαϊκή ναυτιλία να μην αυτοτραυματίσει την ανταγωνιστικότητά της»

86
Χρήστος Στυλιανίδης: «Η ευρωπαϊκή ναυτιλία να μην αυτοτραυματίσει την ανταγωνιστικότητά της»

Για τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο ενημερώθηκαν νωρίτερα οι εκπρόσωποι των ναυτιλιακών ΜΜΕ σε ειδική εκδήλωση στην Ακτή Βασιλειάδη.

Ο κ. Στυλιανίδης το προηγούμενο διάστημα είχε βρεθεί στο Παρίσι όπου συναντήθηκε με τον Γάλλο αρμόδιο υπουργό, στις Βρυξέλλες στο περιθώριο συνεδρίου της βελγικής προεδρίας, στο επίκεντρο του οποίου βρέθηκε η ευημερία των ναυτικών, και στο Βερολίνο όπου συνάντησε τον Γερμανό ομόλογό του.

Στη βάση των συζητήσεων ήταν η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, δεδομένων και των κρίσιμων γεωπολιτικών εξελίξεων. «Στόχος είναι η Ευρώπη να περάσει τις θέσεις της στον ΙΜΟ και να μην αυτοτραυματίσει την ανταγωνιστικότητά της».

Ένας ακόμη άξονας των πρωτοβουλιών του υπουργείου είναι η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ενίσχυση της πράσινης μετάβασης, ιδιαίτερα της ακτοπλοΐας. «Έχουμε πει κατ’ επανάληψη ότι στη διαδικασία αυτή πρέπει να είμαστε ριζοσπάστες αλλά και ρεαλιστές», επεσήμανε ο υπουργός.

Για τη συνεργασία ΙΜΟ και Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο υπουργός τόνισε ότι καταγράφεται μια αλλαγή στάσης από πλευράς Βρυξελλών στο πως βλέπουν τον ρόλο του ΙΜΟ, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι προκλήσεις για τη βιομηχανία είναι πολλές. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να προχωρά μπροστά με άλματα χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τον ΙΜΟ διότι αυτό δημιουργεί προβλήματα ανταγωνιστικότητας στην Ευρώπη». Χαρακτηριστικό της αλλαγής αυτής στάσης είναι ότι στο τελευταίο ευρωπαϊκό συμβούλιο των υπουργών Μεταφορών στις αρχές Δεκεμβρίου, η επίτροπος Valean υιοθέτησε το wording της Ελλάδας αναφορικά με τα standards του ΙΜΟ. Ακόμη, ο κ. Στυλιανίδης υπογράμμισε τον ρόλο των ελληνικών θέσεων στα ευρωπαϊκά fora: «Έχουμε τον ρόλο που δικαιούμαστε, τον ρόλο της μεγάλης ναυτικής δύναμης. Έχουμε τη γνώση και το capacity. […] Για την Ελλάδα δεν υπάρχουν βόρειες και νότιες συμμαχίες στη ναυτιλία. Υπάρχει μόνο ευρωπαϊκή ναυτιλία, η οποία πρέπει να αναβαθμιστεί για να παραμείνει ανταγωνιστική. Η Ελλάδα εκπροσωπεί τα συμφέροντα όλης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Είναι πιο πολλά αυτά που μας ενώνουν απ’ότι αυτά που υποτίθεται ότι μας χωρίζουν».

Αναφορικά με τα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρώπης για την πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, ο υπουργός σημείωσε ότι τα κεφάλαια του Recovery and Resilience Facility (RRF) θα βοηθήσουν τις μεγάλες επιχειρήσεις. «Με δική μας πρωτοβουλία καταφέραμε να φύγουμε από τη λογική του απόλυτα πράσινου πλοίου. Συζητιέται πλέον το πράσινο πλοίο να έχει backup. Ζητήσαμε να αυξηθεί το 5% backup δεδομένων των μεγάλων αποστάσεων μεταξύ των ελληνικών νησιών. Γίνονται κατανοητές οι δικές μας θέσεις, μιλάμε με ρεαλισμό και συζητάμε στη σωστή βάση». Backup 5% πρακτικά σημαίνει ότι ένα πλοίο μπορεί να γίνει επιλέξιμο για χρηματοδότηση ακόμη και στην περίπτωση που καταναλώνει κατά 5% ορυκτά καύσιμα. Την ίδια ώρα κεφάλαια του ΕΣΠΑ θα διοχετευθούν για την στήριξη των άγονων γραμμών.

Ερωτηθείς για το ETS, o υπουργός φάνηκε πεπεισμένος ότι θα αναθεωρηθεί και η ελληνική θέση είναι ότι πρέπει να αναθεωρηθεί. Από την πλευρά του ο Συντονιστής του Γραφείου του Αρχηγού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αρχιπλοίαρχος Λ.Σ. Χρήστος Κοντορουχάς ανέφερε ότι στην προσεχή MEPC, ο ΙΜΟ «δεν έχει επιλογή να μην καταλήξει σε κάποιο αγορακεντρικό μέτρο», χωρίς να είναι γνωστό εάν πρόκειται για το προτεινόμενο levy.

Τέλος, σε ό,τι αφορά το φλέγον ζήτημα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης, ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε ότι ολοκληρώθηκε το brainstorming όλων των ενδιαφερόμενων μερών και πλέον οι προτάσεις βρίσκονται σε στάδιο εσωτερικών διαβουλεύσεων με επιτροπή σοφών που έχει συσταθεί.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.