Μπορεί η επίσημη έναρξη λειτουργίας του λιμανιού του Γκουαντάρ στο Πακιστάν να σηματοδότησε την έναρξη του διάσημου Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν (CPEC), ωστόσο σήμερα, σχεδόν οκτώ χρόνια μετά, αυτή η νέα εποχή δεν έχει ακόμη ανατείλει. Μια ανάλυση της DW δείχνει τι πήγε στραβά και το Γκουαντάρ δεν έγινε Ντουμπάι, όπως πίστευαν οι επενδυτές.
Η ιδέα πίσω από τον CPEC ήταν να συνδεθεί η δυτική επαρχία Xinjiang της Κίνας με τη θάλασσα μέσω του Πακιστάν, ώστε να επιτευχθεί η συντόμευση των εμπορικών αποστάσεων.
Το λιμάνι του Γκουαντάρ, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2007 και παραδόθηκε σε κινεζική εταιρεία εκμετάλλευσης το 2013, επρόκειτο να γίνει η καρδιά του CPEC. Συγκεκριμένα, θα ενσωματωνόταν σε μια νέα ειδική οικονομική ζώνη, που θα το μετέτρεπε σε μια πολυσύχναστη πόλη-λιμάνι.
Ο Azeem Khalid, επίκουρος καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Comsats University Islamabad, που μελετά τις κινεζικές επενδύσεις στο Πακιστάν, ισχυρίζεται ότι το λιμάνι έχει δυνατότητες και μπορεί να φιλοξενήσει μεγαλύτερα πλοία από το παλαιότερο λιμάνι του Πακιστάν, το Καράτσι. Επιπλέον, όπως είπε στην DW, «βρίσκεται στο σταυροδρόμι του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και θα εδραιώσει τα συμφέροντα της Κίνας στην περιοχή».
Εξάλλου, το Πακιστάν δεν είναι το μόνο που επιδιώκει αυτό το όραμα. Σε όλο τον κόσμο, οι κυβερνήσεις ελπίζουν να ενισχύσουν τις οικονομίες τους μέσω νέων λιμανιών και άλλων έργων υποδομής, και οι κινεζικές τράπεζες είναι περισσότερο από πρόθυμες να χρηματοδοτήσουν τα έργα. Επίσης, οι κινεζικές εταιρείες συχνά κατασκευάζουν και λειτουργούν λιμάνια, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο Καμερούν και στη Νιγηρία.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το λιμάνι του Γκουαντάρ, σύμφωνα με τον πάροχο παρακολούθησης πλοίων και ναυτιλιακών αναλύσεων MarineTraffic, παρά το γεγονός ότι ολοκληρώθηκε το 2007, έχει καταγράψει μόνο 22 πλοία στην καλύτερη χρονιά του μέχρι σήμερα. Επίσης, από το συγκεκριμένο λιμάνι λείπουν και οι υποστηρικτικές υποδομές, συμπεριλαμβανομένων των δρόμων και των σιδηροδρόμων που απαιτούνται για τη μεταφορά φορτίου από και προς το Γκουαντάρ.
Πάντως, επενδυτικές εταιρείες όπως η China Pakistan Investment Corporation εξακολουθούν να ισχυρίζονται ότι το λιμάνι του Γκουαντάρ «μετατρέπεται σε κομβικό σημείο για το εμπόριο και τις επενδύσεις στην περιοχή». Αν και το άδειο λιμάνι μάλλον υποδηλώνει το αντίθετο.
* Με πληροφορίες από Deutsche Welle
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τελετή ονοματοδοσίας πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου στο Λούξορ της Αιγύπτου, για τα δύο νεότευκτα ποταμόπλοια της Viking. Πρόκειται για τα δύο υπερσύγχρονα πλοία…
Συμφωνίες-ορόσημα στην πορεία προς την αποανθρακοποίηση της παγκόσμιας ναυτιλίας υπέγραψαν πρόσφατα το ερευνητικό ινστιτούτο SINTEF Ocean και το Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD).…
H διακίνηση εμπορευμάτων από το Βόρειο Πέρασμα έχει ήδη αγγίξει τους 3 εκατ. μετρικούς τόνους, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο CEO της Rosatom, Alexey…
Σε «τρικυμία» παραμένει η ναυλαγορά των LNG carriers, όπου οι ναύλοι βρίσκονται για δεύτερη συναπτή εβδομάδα σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Ειδικότερα, βάσει της Fearnleys,…
Σε υψηλά επίπεδα παραμένει το orderbook των LNG carriers, το οποίο απαρτίζεται κατά κύριο λόγο από πλοία μεγάλης μεταφορικής ικανότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Εκ νέου σε πτώση οδηγήθηκαν οι ναύλοι των Very Large Gas Carriers (VLCCs), αναδεικνύοντας τη μεταβλητότητα που επικρατεί στην αγορά τους τελευταίους μήνες αλλά…
Σε μία ακόμα στρατηγική επένδυση για την επέκταση των δραστηριοτήτων της προχώρησε πρόσφατα η κινεζική Cosco Shipping Ports, εξαγοράζοντας μερίδιο σε τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων…
Ένα σημαντικό κεφάλαιο για τους Έλληνες ναυτικούς αλλά και τις ναυτιλιακές εταιρείες, αποτελεί πλέον η ψηφιοποίηση του ελληνικού ναυτολογίου, που θα πάρει “σάρκα και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ