
Ο επικείμενος περιβαλλοντικός κανονισμός CII, που αφορά την ενεργειακή απόδοση των πλοίων και θα τεθεί σε ισχύ από το 2023, προκαλεί αβεβαιότητα για τις ισορροπίες ζήτησης και προσφοράς στο βραχυπρόθεσμο μέλλον, αλλά και για τις υποχρεώσεις ναυλωτών και πλοιοκτητών. Στο πλαίσιο αυτό, η νέα ρήτρα της BIMCO καταδεικνύει τους ναυλωτές ως «υπεύθυνους» για τις εκπομπές ενός πλοίου, καθώς εκείνοι αποφασίζουν για το πώς θα λειτουργήσει ένα πλοίο.
Παρότι η εξέλιξη αυτή προκαλεί ικανοποίηση σε ένα μείζον θέμα που απασχολεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία, εκείνο της «ευθύνης» των ναυλωτών αναφορικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ενός πλοίου, την ίδια ώρα γεννά ένα ακόμα ερώτημα: Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις των ναυλωτών; Πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv επικεντρώνεται στο θέμα αυτό και εξετάζει ένα κύριο σενάριο και τα απότοκά του.
Στο σενάριο αυτό, οι ναυλωτές θα επιλέξουν τα πλοία με την καλύτερη επίδοση CII. Συνεπώς, οι ναύλοι για τα εν λόγω πλοία θα οδηγηθούν σε σημαντική άνοδο, δεδομένης της ανελαστικότητας της προσφοράς βραχυπρόθεσμα. Εκτός αυτού, τα πλοία με χαμηλότερη επίδοση ενδέχεται να μειώσουν τις απαιτήσεις τους σε ναύλους, προσπαθώντας να προσεγγίσουν εκ νέου τους ναυλωτές.
Σε κάθε περίπτωση, η Χclusiv υπογραμμίζει ότι τα ερωτήματα αυτά δεν δύνανται να απαντηθούν επί του παρόντος, καθώς η πλήρη επίδραση του CII στην αγορά και στη στρατηγική των πλοιοκτητών παραμένει αβέβαιη. Πάντως, χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση εκπροσώπων της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, σύμφωνα με την οποία «η ρήτρα της BIMCO δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη αβεβαιότητα από τον ίδιο τον CII».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, προχωρά στην επόμενη φάση της καμπάνιας της «All Aboard Greece», αναδεικνύοντας…
Την έναρξη της διαδικασίας για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Λιβύης κήρυξαν ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Γιώργος Γεραπετρίτης και…
Οι γεωπολιτικές ζυμώσεις ανά τον κόσμο, με καταλυτικό παράγοντα τη δασμολογική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, διαμορφώθηκαν με τρόπο τέτοιο ώστε οι εταιρείες της ναυτιλίας…
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει την αξία του εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών κατά σχεδόν 40% έως το 2040, χάρη στην αύξηση της παραγωγικότητας…
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ