
Σε νέα πρωτοβουλία με επίκεντρο την επιβράβευση όσων πρωτοστατούν στην ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας προβαίνει το International Chamber of Shipping (ICS). Πιο συγκεκριμένα, το ICS προωθεί τη δημιουργία ενός νέου Ταμείου απανθρακοποίησης, το οποίο θα αποτελέσει καταλύτη της υιοθέτησης εναλλακτικών καυσίμων, το κόστος των οποίων επί του παρόντος παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα έναντι των συμβατικών.
Η κίνηση αυτή, που επικεντρώνεται γύρω από τη χρηματοδότηση και την επιβράβευση (fund and reward – F&R), συνδυάζει διάφορες πρόσφατες κυβερνητικές προτάσεις για τη μείωση των ανθρακικών εκπομπών, ένα σύστημα σταθερής συνδρομής, το οποίο είχε προταθεί στο παρελθόν από το ICS και την INTERCARGO, αλλά και προτάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο πρόεδρος του ICS, Emanuele Grimaldi, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Με τη νέα πρόταση, τα μέλη του IMO διαθέτουν ένα καινούργιο, όμως σύντομο, παράθυρο ευκαιρίας για την προώθηση ενός παγκόσμιου οικονομικού μέτρου, το οποίο μπορεί να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη και στην παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλία. Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος ανθρακικής ουδετερότητας μέχρι το 2050, αυτά τα νέα καύσιμα πρέπει να είναι εμπορικά διαθέσιμα σε σημαντικές ποσότητες έως το 2030. Ελπίζω η συγκεκριμένη πρόταση να αποτελέσει γέφυρα μεταξύ των κλιματικών φιλοδοξιών τόσο των ανεπτυγμένων όσο και των αναπτυσσόμενων χωρών, έτσι ώστε κανένα μέλος της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας να μη μείνει πίσω».
Το επίπεδο επιβράβευσης θα υπολογίζεται βάσει της αποτροπής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και θα χρηματοδοτείται μέσω της υποχρεωτικής σταθερής συνδρομής ανά πλοίο, η οποία θα υπολογίζεται ανά τόνο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Εφόσον εγκριθεί, το ICS θεωρεί ότι μπορεί να τεθεί σε ισχύ έως το 2024.
Ο γενικός γραμματέας του ICS, Guy Platten, υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Πρέπει να περιορίσουμε τη σημαντική διαφορά μεταξύ της τιμής των εναλλακτικών και των συμβατικών καυσίμων, προκειμένου να επιταχύνουμε την παραγωγή και την υιοθέτησή τους μέχρι το 2030».
Και πρόσθεσε: «Το συγκεκριμένο Ταμείο έχει την προοπτική να ξεπεράσει τα παραδοσιακά όρια του IMO, ενισχύοντας τις επενδύσεις για την παραγωγή καυσίμων και την ανάπτυξη υποδομών ανεφοδιασμού καυσίμων σε λιμένες παγκοσμίως, που είναι κρίσιμοι στόχοι προκειμένου να επιτευχθεί πλήρης απανθρακοποίηση της ναυτιλίας».
Σημειώνεται ότι η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) μέσω ανάρτησής της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χαιρέτισε την πρωτοβουλία του ICS. «Το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), με πρότασή του στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ζητά τη δημιουργία ενός παγκόσμιου Ταμείου που θα συμβάλλει στην απεξάρτηση του κλάδου από τον άνθρακα. Η δημιουργία ενός συστήματος «Fund & Reward» μέσω του Ταμείου που θα παρέχει χρηματική επιβράβευση στα πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, επιζητεί να διασφαλίσει έως το 2030 ότι τουλάχιστον το 5% της ενέργειας που χρησιμοποιείται στα πλοία θα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα ενώνει τη φωνή της με το ICS, καλώντας τα κράτη που συμμετέχουν στον ΙΜΟ να υιοθετήσουν αυτή την πρόταση που ευελπιστεί να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Πτωτική πορεία καταγράφουν οι αξίες των VLCCs σε ετήσια βάση. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv, το κόστος παραγγελίας ενός VLCC…
Σταθερές είναι οι πρόσφατες τάσεις στη ναυλαγορά των LPG carriers. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα σε πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Νέες κυρώσεις στα πλοία του «σκιώδους» στόλου της Ρωσίας επέβαλε πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο, σε μια προσπάθεια του Λονδίνου να εντείνει την πίεση κατά…
Ο ναυτιλιακός κολοσσός A.P. Moller-Maersk (Maersk) προειδοποίησε την Πέμπτη 8 Μαΐου ότι η εντεινόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα και ο κίνδυνος ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου ενδέχεται…
Αναντίρρητα, η αποανθρακοποίηση και η στροφή της ναυτιλίας προς εναλλακτικές μορφές καυσίμων και πρόωσης δεν αποτελεί πλέον μια μελλοντική προοπτική, αλλά ένα επιτακτικό ζήτημα…
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε σήμερα ότι η Ινδία και το Πακιστάν συμφώνησαν σε μία “πλήρη και άμεση κατάπαυση του πυρός”, μετά από…
Σε ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων α΄ τριμήνου 2025 προχώρησε η εισηγμένη στον Nasdaq Capital Clean Energy Carriers Corp., με επικεφαλής τον κ. Ευάγγελο Μαρινάκη.…
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου για το παγκόσμιο εμπόριο είναι πασιφανής, εφόσον ληφθούν υπόψη τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα bulk carriers: από μεταλλεύματα χαμηλότερης ζήτησης σε σιτηρά που διασφαλίζουν τη διατροφική επάρκεια χωρών και από τον θερμικό άνθρακα που αξιοποιούν εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής σε σιδηρομετάλλευμα, το δομικό «συστατικό» της κατασκευαστικής βιομηχανίας.
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ