
Στις 25 Μαρτίου 1964 έλαβε χώρα η καθέλκυση και ταυτόχρονη παράδοση του bulk carrier «Γλαύκη» από τα ναυπηγεία Chantiers de l’Atlantique στο Saint-Nazaire της Γαλλίας, για λογαριασμό του Οίκου Ανδρεάδη. O καθηγητής Στρατής Ανδρεάδης υπήρξε μια προσωπικότητα με σημαντική επιρροή στα ελληνικά ναυτιλιακά δρώμενα του περασμένου αιώνα αλλά και στην εγχώρια τραπεζική και επιχειρηματική πραγματικότητα. Εκτός από τη διαχείριση των επιχειρήσεών του σε ξηρά και θάλασσα, υπήρξε ιδιαίτερα ενεργός στη συλλογική εκπροσώπηση των συμφερόντων της ελληνικής πλοιοκτησίας, διατελώντας αντιπρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών από το 1950 έως το 1960, έτος κατά το οποίο εξελέγη πρόεδρος, αξίωμα που υπηρέτησε μέχρι το 1975.
Κατά τη δεκαετία του 1960, ο Οίκος Ανδρεάδη θα προχωρούσε σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ναυπηγήσεων, το οποίο θα βοηθούσε τον Ανδρεάδη να φτάσει να διαχειρίζεται 18 πλοία, χωρητικότητας 600.000 dwt, μέχρι το 1970. Παρότι είναι ιδιαίτερα γνωστές οι ναυπηγήσεις του στην Ιαπωνία εκείνη την περίοδο, η καθέλκυση του «Γλαύκη» έρχεται να φωτίσει και τις επενδύσεις του στην ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία. Τα Ναυτικά Χρονικά, πάντοτε στην πρώτη γραμμή του ναυτιλιακού ρεπορτάζ, κάλυψαν το γεγονός στο τεύχος της 1ης Μαΐου 1964 σε ημισέλιδο αφιέρωμα.
Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, το «Γλαύκη» διέθετε χωρητικότητα 22.600 dwt, ολικό μήκος 178,20 μ. και πλάτος 22,78 μ. Κινούνταν χάρη στις μηχανές Burmeister & Wain 9.000 ίππων ‒κατασκευής των ναυπηγείων‒, οι οποίες πρόσφεραν υπηρεσιακή ταχύτητα, σε έμφορτη κατάσταση, 15,5 κόμβων.
Το νεότευκτο bulk carrier του Οίκου Ανδρεάδη αποτελούσε αδελφό πλοίο άλλων επτά, που θα ναυπηγούνταν για λογαριασμό Ελλήνων εφοπλιστών, και ο πρώτος του πλους θα είχε κατεύθυνση τη Νέα Ορλεάνη, απ’ όπου θα παραλάμβανε φορτίο σιτηρών.
Σύμφωνα με τα Ναυτικά Χρονικά, στην τελετή καθέλκυσης ήταν παρόντες ο καθηγητής Στρατής Ανδρεάδης και οι δύο υιοί του, Αλέξανδρος και Γεώργιος. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν τα λόγια του καθηγητή Ανδρεάδη κατά τη διάρκεια εορταστικού γεύματος, που παρατέθηκε στο πλαίσιο της καθέλκυσης. Ο Στρατής Ανδρεάδης δήλωσε ότι ήταν ιδιαίτερα ευτυχής που το «Γλαύκη» ναυπηγήθηκε στα γαλλικά ναυπηγεία του Ατλαντικού, «διότι η Γαλλία είναι η δευτέρα μου πατρίς, η πνευματική μου πατρίς», έχοντας σπουδάσει νομικά στο Παρίσι. Ταυτόχρονα έκανε λόγο για τη ναυτιλιακή κληρονομιά της οικογένειάς του ‒«Η οικογένειά μου ζει εις την θάλασσαν και από την θάλασσαν από 140 ετών. Δίπλωμα πλοιάρχου υπάρχει εις την οικογένειαν από τεσσάρων γενεών»‒, τονίζοντας επίσης ότι από τις πολλές ιδιότητες και επιχειρηματικές του ενασχολήσεις προτιμά αυτήν του «ναυτικού και του νομικού».
Αναφορικά με την εντυπωσιακή επέκταση του Οίκου Ανδρεάδη, είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του διευθυντή των ναυπηγείων, Jean Pinczon, ο οποίος σημείωσε κατά τη δική του ομιλία ότι με την παραλαβή του νεότευκτου θα προσέθετε στη χωρητικότητα του στόλου του (500.000 τόνων) ποσοστό της τάξεως του 4%. Θα ολοκλήρωνε την ομιλία του απευθυνόμενος στον Στρατή Ανδρεάδη: «Γνωρίζω, κ. καθηγητά, ότι η Γλαύκη ήταν θυγατέρα του Ποσειδώνος και της Αμφιτρίτης, γονέων μιας πολυαρίθμου οικογενείας, ελπίζομεν όθεν να κατασκευάσωμεν εις τα ναυπηγεία ταύτα και άλλα μέλη της καταγωγής του Ποσειδώνος».
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την καθέλκυση του «Γλαύκη» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ