
Αντιπροσωπίες των ενόπλων δυνάμεων της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Τουρκίας συναντώνται σήμερα Τετάρτη 13 Ιουλίου με αξιωματούχους του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στην Κωνσταντινούπολη, στο πλαίσιο των συνομιλιών για την ενδεχόμενη επανέναρξη των εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών από το μεγάλο λιμάνι της Οδησσού, στη Μαύρη Θάλασσα, την ώρα που η παγκόσμια επισιτιστική κρίση χειροτερεύει.
Η Τουρκία, που ανέλαβε μεσολαβητικό ρόλο, σε συντονισμό με τον ΟΗΕ, προσπαθεί να συμβάλει στην επίτευξη συμφωνίας καθώς η ρωσική στρατιωτική εισβολή στην ουκρανική επικράτεια απογείωσε τις τιμές των σιτηρών, του μαγειρικού λαδιού, των καυσίμων, των λιπασμάτων.
«Δουλεύουμε σκληρά, αλλά μένει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί», τόνισε χθες ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, ο Αντόνιο Γκουτέρες. «Πολλοί απλά μιλούν γι’ αυτό. Εμείς προτιμάμε να προσπαθήσουμε να το καταφέρουμε», πρόσθεσε.
Διπλωμάτες εξηγούν ότι το σχέδιο υπό συζήτηση προβλέπει ότι ουκρανικά πλοία θα οδηγούν bulk carriers εντός και εκτός των λιμένων που έχουν ναρκοθετηθεί· η Ρωσία θα κηρύσσει κατάπαυση του πυρός για τη μετακίνηση των πλοίων· και ότι η Τουρκία -με την υποστήριξη των Ηνωμένων Εθνών- θα επιθεωρεί τα φορτηγά, ώστε να καθησυχαστούν οι ρωσικές ανησυχίες για τη λαθραία μεταφορά όπλων.
Η Ουκρανία εξάλλου ανέφερε πως οι εξαγωγές σιτηρών αυξάνονται παρά τον αποκλεισμό των λιμανιών της στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς ορισμένα πλοία της κινούνται πλέον μέσω Δούναβη.
Τόσο η Ουκρανία, όσο και η Ρωσία είναι μείζονες προμηθευτές σιτηρών σε διεθνές επίπεδο. Η Ρωσία είναι επίσης στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης ως προς τις εξαγωγές λιπασμάτων, ενώ η Ουκρανία είναι σημαντική παραγωγός καλαμποκιού και ηλιελαίου.
Η ρωσική εισβολή και ο ναυτικός αποκλεισμός στη Μαύρη Θάλασσα ουσιαστικά ανέστειλαν τις εξαγωγές, έχουν αποκλείσει δεκάδες πλοία και σημαντικές ποσότητες σιτηρών στην Οδησσό.
Η προσεχής σοδειά διατρέχει επίσης κίνδυνο, καθώς η Ουκρανία έχει έλλειψη αποθηκευτικών χώρων λόγω της διακοπής των εξαγωγών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ