
Αντιπροσωπίες των ενόπλων δυνάμεων της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Τουρκίας συναντώνται σήμερα Τετάρτη 13 Ιουλίου με αξιωματούχους του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στην Κωνσταντινούπολη, στο πλαίσιο των συνομιλιών για την ενδεχόμενη επανέναρξη των εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών από το μεγάλο λιμάνι της Οδησσού, στη Μαύρη Θάλασσα, την ώρα που η παγκόσμια επισιτιστική κρίση χειροτερεύει.
Η Τουρκία, που ανέλαβε μεσολαβητικό ρόλο, σε συντονισμό με τον ΟΗΕ, προσπαθεί να συμβάλει στην επίτευξη συμφωνίας καθώς η ρωσική στρατιωτική εισβολή στην ουκρανική επικράτεια απογείωσε τις τιμές των σιτηρών, του μαγειρικού λαδιού, των καυσίμων, των λιπασμάτων.
«Δουλεύουμε σκληρά, αλλά μένει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί», τόνισε χθες ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, ο Αντόνιο Γκουτέρες. «Πολλοί απλά μιλούν γι’ αυτό. Εμείς προτιμάμε να προσπαθήσουμε να το καταφέρουμε», πρόσθεσε.
Διπλωμάτες εξηγούν ότι το σχέδιο υπό συζήτηση προβλέπει ότι ουκρανικά πλοία θα οδηγούν bulk carriers εντός και εκτός των λιμένων που έχουν ναρκοθετηθεί· η Ρωσία θα κηρύσσει κατάπαυση του πυρός για τη μετακίνηση των πλοίων· και ότι η Τουρκία -με την υποστήριξη των Ηνωμένων Εθνών- θα επιθεωρεί τα φορτηγά, ώστε να καθησυχαστούν οι ρωσικές ανησυχίες για τη λαθραία μεταφορά όπλων.
Η Ουκρανία εξάλλου ανέφερε πως οι εξαγωγές σιτηρών αυξάνονται παρά τον αποκλεισμό των λιμανιών της στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς ορισμένα πλοία της κινούνται πλέον μέσω Δούναβη.
Τόσο η Ουκρανία, όσο και η Ρωσία είναι μείζονες προμηθευτές σιτηρών σε διεθνές επίπεδο. Η Ρωσία είναι επίσης στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης ως προς τις εξαγωγές λιπασμάτων, ενώ η Ουκρανία είναι σημαντική παραγωγός καλαμποκιού και ηλιελαίου.
Η ρωσική εισβολή και ο ναυτικός αποκλεισμός στη Μαύρη Θάλασσα ουσιαστικά ανέστειλαν τις εξαγωγές, έχουν αποκλείσει δεκάδες πλοία και σημαντικές ποσότητες σιτηρών στην Οδησσό.
Η προσεχής σοδειά διατρέχει επίσης κίνδυνο, καθώς η Ουκρανία έχει έλλειψη αποθηκευτικών χώρων λόγω της διακοπής των εξαγωγών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η συμφόρηση στους κορυφαίους λιμένες της Βόρειας Ευρώπης εντείνεται, με spillover φαινόμενα να εμφανίζονται και σε λιμένες σε Ασία και ΗΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Η Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά ενισχύει τις πρωτοβουλίες της με επίκεντρο τον περιορισμό των δραστηριοτήτων του σκιώδους στόλου. Ειδικότερα, τα περισσότερα από 8.500 ‒βάσει…
Αναπτυσσόμενες χώρες που έχουν λάβει δάνεια από την Κίνα θα της καταβάλουν φέτος ποσά-ρεκόρ, υποδεικνύει έρευνα του Lowy Institute της Αυστραλίας που δημοσιεύεται σήμερα…
Ο στόλος του κολοσσού των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων ADNOC συνεχίζει να αυξάνεται. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η ADNOC παρέλαβε το…
Ορόσημο στις στρατηγικές επενδύσεις της Neste στα ανανεώσιμα καύσιμα αποτελεί η πρωτοβουλία ενός ακόμα διυλιστηρίου στην Ευρώπη. Ειδικότερα, η Neste γνωστοποίησε την εκκίνηση της…
Οι επενδύσεις κολοσσών της liner ναυτιλίας διεθνώς βαίνουν ακάθεκτες, με τη CMA CGM να ανακοινώνει την υπογραφή συμφωνίας συνεργασίας με τη Saigon Newport Corporation…
Καθώς η Αίγυπτος ταλανίζεται τα τελευταία δύο χρόνια από αλλεπάλληλες διακοπές ηλεκτροδότησης, λόγω της ελλιπούς εγχώριας παραγωγής φυσικού αερίου, το Κάιρο στρέφεται στις διεθνείς…
Η Ρωσία δίνει εμμέσως πράσινο φως στις εξαγωγές σιτηρών, καθώς προχώρησε σε άρση του πλαφόν που είχε επιβάλει στις τιμές. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ