
Τους τελευταίους μήνες μετά τη ρωσική εισβολή καταγράφεται μια άνευ προηγουμένου αλλαγή συσχετισμών στο θαλάσσιο εμπόριο ενέργειας, με τις χώρες παγκοσμίως να καλούνται να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα αποθέματα.
Στη νέα αυτή τάξη πραγμάτων, ο άνθρακας επαναπροσδιορίζει τη θέση του και αναδύεται ξανά ως η κυρίαρχη μορφή ενέργειας, δίνοντας ώθηση στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Ευρωπαϊκές χώρες αναπροσαρμόζουν τα ενεργειακά τους πλάνα και δεν είναι τυχαίο ότι ένας σημαντικός αριθμός μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με τη χρήση άνθρακα τίθενται ξανά σε λειτουργία. Συνεπώς, περισσότερα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους, κυρίως Capesizes, έμφορτα με άνθρακα, κατευθύνονται προς την Ευρώπη, η οποία πλέον βλέπει το μέλλον της μακριά από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά. Στην πραγματικότητα, τα bulk carriers καταγράφουν μια κάποια διόρθωση το τελευταίο διάστημα και ο άνθρακας συντελεί προκειμένου οι ναύλοι να μην υποχωρήσουν περαιτέρω, δεδομένης της εξασθενημένης ζήτησης για iron ore. Είναι χαρακτηριστικό ότι, την εβδομάδα 20-26 Ιουνίου, 71 bulkers ξεφόρτωσαν 10,77 εκατ. τόνους iron ore στην Κίνα, σημειώνοντας πτώση 6% σε εβδομαδιαία βάση και 9% σε ετήσια.
Στον αντίποδα, οι αμερικανικές εξαγωγές άνθρακα στην Ευρώπη παρουσιάζονται ενισχυμένες, δίνοντας φτερά στα διατλαντικά ταξίδια των Capesizes. Η Νότια Αφρική επίσης γεφυρώνει έως έναν βαθμό το κενό της Ρωσίας και τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 εξήγαγε 40% περισσότερο άνθρακα στην Ευρώπη, ενώ το 15% των εξαγωγών από το Richards Bay είχαν προορισμό την Ευρώπη έναντι 4% το 2021.
Αναλυτές σημειώνουν ότι, με την παρούσα εικόνα, η ανοδική ζήτηση για άνθρακα θα παράσχει στήριξη στα bulkers και το δ’ τρίμηνο του έτους. Ερωτηματικό όμως παραμένει κατά πόσο ο άνθρακας από μόνος του θα κρατάει την αγορά σε υγιή επίπεδα, δεδομένου ότι οι παγκόσμιες οικονομικές προκλήσεις επηρεάζουν σημαντικά το εμπόριο άλλων ξηρών φορτίων, όπως το σιδηρομετάλλευμα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ