
Τους τελευταίους μήνες μετά τη ρωσική εισβολή καταγράφεται μια άνευ προηγουμένου αλλαγή συσχετισμών στο θαλάσσιο εμπόριο ενέργειας, με τις χώρες παγκοσμίως να καλούνται να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα αποθέματα.
Στη νέα αυτή τάξη πραγμάτων, ο άνθρακας επαναπροσδιορίζει τη θέση του και αναδύεται ξανά ως η κυρίαρχη μορφή ενέργειας, δίνοντας ώθηση στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Ευρωπαϊκές χώρες αναπροσαρμόζουν τα ενεργειακά τους πλάνα και δεν είναι τυχαίο ότι ένας σημαντικός αριθμός μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με τη χρήση άνθρακα τίθενται ξανά σε λειτουργία. Συνεπώς, περισσότερα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους, κυρίως Capesizes, έμφορτα με άνθρακα, κατευθύνονται προς την Ευρώπη, η οποία πλέον βλέπει το μέλλον της μακριά από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά. Στην πραγματικότητα, τα bulk carriers καταγράφουν μια κάποια διόρθωση το τελευταίο διάστημα και ο άνθρακας συντελεί προκειμένου οι ναύλοι να μην υποχωρήσουν περαιτέρω, δεδομένης της εξασθενημένης ζήτησης για iron ore. Είναι χαρακτηριστικό ότι, την εβδομάδα 20-26 Ιουνίου, 71 bulkers ξεφόρτωσαν 10,77 εκατ. τόνους iron ore στην Κίνα, σημειώνοντας πτώση 6% σε εβδομαδιαία βάση και 9% σε ετήσια.
Στον αντίποδα, οι αμερικανικές εξαγωγές άνθρακα στην Ευρώπη παρουσιάζονται ενισχυμένες, δίνοντας φτερά στα διατλαντικά ταξίδια των Capesizes. Η Νότια Αφρική επίσης γεφυρώνει έως έναν βαθμό το κενό της Ρωσίας και τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 εξήγαγε 40% περισσότερο άνθρακα στην Ευρώπη, ενώ το 15% των εξαγωγών από το Richards Bay είχαν προορισμό την Ευρώπη έναντι 4% το 2021.
Αναλυτές σημειώνουν ότι, με την παρούσα εικόνα, η ανοδική ζήτηση για άνθρακα θα παράσχει στήριξη στα bulkers και το δ’ τρίμηνο του έτους. Ερωτηματικό όμως παραμένει κατά πόσο ο άνθρακας από μόνος του θα κρατάει την αγορά σε υγιή επίπεδα, δεδομένου ότι οι παγκόσμιες οικονομικές προκλήσεις επηρεάζουν σημαντικά το εμπόριο άλλων ξηρών φορτίων, όπως το σιδηρομετάλλευμα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε εκδήλωση της «Πρωτοβουλίας 21», στις 20 Οκτωβρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής, όπου έγινε απολογισμός των δράσεων που υλοποιήθηκαν κατά τη…

Με αριθμό μελών-ρεκόρ, αυξημένο παγκόσμιο αποτύπωμα και ανανεωμένη εστίαση στις μελλοντικές προτεραιότητες του κλάδου, η INTERCARGO γιορτάζει φέτος τα 45 έτη από την ίδρυσή…

Με τη σημασία των κρίσιμων μετάλλων για την παγκόσμια οικονομία να αυξάνεται ραγδαία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και οι ΗΠΑ ενώνουν τις δυνάμεις τους…

Πρόσφατα, το bulk carrier ονόματι «MV Veracity» παραδόθηκε στη Sea Pioneer από το ναυπηγείο Oshima Shipbuilding Co. της Ιαπωνίας. Τόσο η παράδοση του πλοίου,…

Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά εκκίνησε μια διαδικασία διαβούλευσης με εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τον εντοπισμό πιθανών εταίρων που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν…

Τον Σεπτέμβριο του 2025 διενεργήθηκαν ανά τον κόσμο συνολικά 6.777 επιθεωρήσεις κράτους λιμένα, οι οποίες οδήγησαν σε 178 κρατήσεις, με 20.209 καταγεγραμμένες ελλείψεις και…

Υπό το πρίσμα των πρόσφατων εξελίξεων γύρω από το NZF, οργανισμοί της ναυτιλίας επιβεβαίωσαν εκ νέου την υποστήριξή τους προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό…

Μια σημαντική κορυφή κατέκτησε στις 29 Οκτωβρίου η Nvidia, γεγονός που αναδεικνύει το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για μετοχές εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ