
Ιδιαίτερα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορική πορεία της ελληνικής ναυτιλίας αποτέλεσε η τελετή νηολογήσεως του δεξαμενόπλοιου «Ασπασία Νομικού», το οποίο αποτέλεσε το πρώτο νεότευκτο δεξαμενόπλοιο κατασκευασμένο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο οποίο κυμάτιζε η ελληνική σημαία. Το «Ασπασία Νομικού» ναυπηγήθηκε για λογαριασμό του Μάρκου Π. Νομικού και νηολογήθηκε στην Ελλάδα στο πλαίσιο της ψήφισης του νόμου 2687/53, μιας νέας προσπάθειας για την ενίσχυση του εθνικού νηολογίου και την κατοχύρωση ενός θεσμικού πλαισίου για όλα τα πλοία που έφεραν την ελληνική σημαία. Τα Ναυτικά Χρονικά υπογράμμισαν τη σημασία και τον συμβολισμό του γεγονότος με εκτενές αφιέρωμα.
Λίγους μήνες μετά την ιστορική αυτή στιγμή, ο Μάρκος Νομικός θα πρωταγωνιστούσε στη ναυτιλιακή ειδησεογραφία για μία ακόμα φορά, καθώς στις 23 Σεπτεμβρίου 1953 πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία Scotts στο Greenock της Σκωτίας η καθέλκυση του δεξαμενόπλοιου «Μαριέττα Νομικού». Το πλοίο αυτό θα έφερε επίσης την ελληνική σημαία, αποτελώντας το δεύτερο κατά σειρά νεότευκτο δεξαμενόπλοιο που νηολογούνταν στην Ελλάδα μεταπολεμικώς.
Ο ιδρυτής των Ναυτικών Χρονικών, Δημήτριος Κωττάκης, ταξίδεψε στη Σκωτία για να καλύψει δημοσιογραφικά το γεγονός και στο τεύχος της 1ης Οκτωβρίου 1953 κατέγραψε τις εντυπώσεις του από την καθέλκυση.
Το «Μαριέττα Νομικού» αναφέρεται ως ένα «δηζελοκίνητο» δεξαμενόπλοιο, χωρητικότητας 17.500 dwt. Οι μηχανές του κατασκευάστηκαν στα ίδια τα ναυπηγεία και ήταν τύπου Doxford, προσφέροντας ιπποδύναμη 7.300 ίππων και ταχύτητα 15,5 κόμβων. Το πλοίο θα παραδιδόταν τον Ιανουάριο του 1954 και κόστισε περίπου 1.000.000 λίρες Αγγλίας.
Η ανάδοχος του πλοίου ήταν η Μαριέττα Ζόνναρς, η οποία, λίγο πριν θρυμματίσει τελετουργικά τη φιάλη σαμπάνιας πάνω, ευχήθηκε για το πλοίο: «Να είναι πάντοτε τυχερό και καλοτάξιδο για τους πλοιοκτήτες και το πλήρωμά του».
Τα Ναυτικά Χρονικά φιλοξένησαν επίσης τις δηλώσεις του πλοιοκτήτη Μάρκου Π. Νομικού και του γενικού διευθυντή των ναυπηγείων. Τα ναυπηγεία Scotts, γνωστά για την ποιότητα των πλοίων που κατασκευάζονταν στις εγκαταστάσεις τους, υπήρξαν από τα παλαιότερα βρετανικά ναυπηγεία. Μάλιστα, τα Ναυτικά Χρονικά σημειώνουν ότι την τελευταία τριετία είχαν ναυπηγήσει τέσσερα παρόμοια δεξαμενόπλοια για Έλληνες ιδιοκτήτες, δείγμα της αυξημένης δραστηριότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών στις νεοναυπηγήσεις κατά τα μεταπολεμικά χρόνια.
Η καθέλκυση του «Μαριέττα Νομικού» υπήρξε εξαιρετικά σημαντική είδηση για τον ναυτιλιακό Τύπο της εποχής, καθώς συμβόλιζε όχι μόνο την προσθήκη ενός νεότευκτου δεξαμενόπλοιου στον υπό ελληνική διαχείριση στόλο αλλά και την ενίσχυση του εθνικού νηολογίου σε μια μεταβατική περίοδο. Ταυτόχρονα, η νέα αυτή καθέλκυση του Οίκου Νομικού στη Σκωτία αποδείκνυε ότι η πρώτη νηολόγηση του «Ασπασία Νομικού» δεν αποτέλεσε μια αποσπασματική ενέργεια, αλλά ήταν απότοκο μιας οργανωμένης και συνειδητής προσέγγισης, στην προσπάθεια να καταστεί «ελκυστική η κυανόλευκος».
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την καθέλκυση του «Μαριέττα Νομικού» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ