
Τον Οκτώβριο του 2001 πραγματοποιήθηκε το τελευταίο ακτοπλοϊκό δρομολόγιο μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. 21 έτη μετά, η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών επιστρέφει και πιο συγκεκριμένα στις 19 Ιουνίου, ένα εγχείρημα το οποίο χαρακτηρίστηκε ως «ιδανική ευκαιρία προώθησης του θαλάσσιου τουρισμού για τις δύο χώρες» από τον υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου Βασίλη Δημητριάδη, παίρνει ξανά σάρκα και οστά.
Σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στη πρεσβεία της Κύπρου νωρίτερα σήμερα Παρασκευή 6 Μαΐου, ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι το εν λόγω εγχείρημα κατέστη δυνατό μέσω πολυετών προσπαθειών τόσο του ίδιου όσο και προκατόχων του και θα αποτελέσει επίτευγμα μονάχα αν η ακτοπλοϊκή γραμμή αγκαλιαστεί από τον κόσμο. Ο Κύπριος υφυπουργός δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας όσο και τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά για τη βοήθεια και στήριξή τους.
Το πρώτο δρομολόγιο το οποίο θα συνοδεύσει ο κ. Δημητριάδης θα εκκινήσει την Κυριακή 19 Ιουνίου από τη Λεμεσό με ώρα αναχώρησης τις 12.00 και αναμένεται να αφιχθεί στον Πειραιά τη Δευτέρα 20 Ιουνίου και ώρα 18.00.
Ο χαρακτήρας της σύνδεσης είναι καθαρά εποχικός με κύριο μέλημα την εξυπηρέτηση των θερινών μηνών κατά τους οποίους η ζήτηση είναι αυξημένη. Συνολικά θα πραγματοποιηθούν 22 δρομολόγια μετ’ επιστροφής τους μήνες Ιούνιο (4), Ιούλιο (8), Αύγουστο (7) και Σεπτέμβριο (3). Το τελευταίο δρομολόγιο για το 2022 θα λάβει χώρα στις 16 Σεπτεμβρίου με εκκίνηση από τον Πειραιά.
Τα δρομολόγια του τρέχοντος έτους θα πραγματοποιηθούν με το πλοίο τύπου R-pax M/V DALEELA, το οποίο φέρει την κυπριακή σημαία και διαχειρίζεται η εταιρεία Scandro Holding LTD. Το DALEELA διαθέτει μεταφορική ικανότητα 400 ατόμων και 100 οχημάτων. Στις υποδομές του πλοίου συμπεριλαμβάνονται τόσο χώροι εστίασης όσο και αναψυχής ενώ εξετάζεται ακόμη και το ενδεχόμενο λειτουργίας καζίνο.
Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους το δρομολόγιο δεν θα περιέχει ενδιάμεσους σταθμούς, ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι η ύπαρξη ενδιάμεσων σταθμών όπως η Κρήτη ή η Ρόδος θα οδηγούσε σε μείωση της επιτρεπόμενης επιδότησης βάσει των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε την επιδότηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης από την Κυπριακή Δημοκρατία για τα επόμενα τρία έτη με €5,5 εκατ. ανά έτος. Η ανάγκη σύνδεσης της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη αποτέλεσε εκ των κύριων επιχειρημάτων της Κύπρου υπέρ της επιστροφής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Ελλάδα.
Στο επίκεντρο της ακτοπλοϊκής σύνδεσης βρίσκεται ο επιβάτης αλλά και η μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα της. Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει κάποιες ρήτρες που καθιστούν τη μεταφορά φορτίου λιγότερο ελκυστική. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση μεταφοράς φορτίου, ο μεταφορέας θα υποστεί μείωση της επιδότησης ενώ θα είναι υποχρεωμένος αφού οι επιβάτες αποβιβαστούν στον Πειραιά, το πλοίο να πλεύσει στον λιμένα Κερατσινίου για την εκφόρτωση. Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό που τονίζει πως ο επιβάτης βρίσκεται στο επίκεντρο είναι το γεγονός ότι δεν θα επιτρέπεται να μεταφέρονται ασυνόδευτα οχήματα.
Όσο για τη μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα του δρομολογίου, η ΕΕ επιτρέπει την επιδότηση της γραμμής με μέγιστο ορίζοντα τα έξι έτη. Μελλοντικά, εξετάζεται το ενδεχόμενο επέκτασης του δρομολογίου σε χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως το Ισραήλ. Η επέκταση του δρομολογίου σε ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς είναι πιθανή εφόσον η σύνδεση καταστεί μελλοντικά οικονομικά βιώσιμη και δεν εξαρτάται της επιδότησης.
Σε ερώτηση των Ναυτικών Χρονικών αναφορικά με τους λόγους που οδήγησαν στη διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου το 2001, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε ότι η σύνδεση περιελάβανε χώρες της Μέσης Ανατολής και λόγω της έκρυθμης γεωπολιτικής κατάστασης στην περιοχή το δρομολόγιο περιορίστηκε μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Το γεγονός αυτό σε συνάρτηση με τις φθηνές τιμές αεροπορικών ναύλων τότε είχαν ως αποτέλεσμα η σύνδεση να μην είναι οικονομικά βιώσιμη.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η διανομή των εισιτηρίων θα πραγματοποιηθεί από το ταξιδιωτικό γραφείο Top Kinisis Travel. Από το Σάββατο 7 Μαΐου και ώρα 08.30 θα υπάρχει η δυνατότητα στην ιστοσελίδα του γραφείου για τις πρώτες κρατήσεις.
Ακολουθούν σχετικές πληροφορίες για τα κόμιστρα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης:
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…

Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…

Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…

Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…

O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…

Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…

Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ