
Στα τέλη Οκτωβρίου του 1975 ολοκληρώθηκε στα «Ελληνικά Ναυπηγεία» Σκαραμαγκά η μεγαλύτερη επισκευή σε ύφαλα πλοίου που είχε αναλάβει ποτέ ναυπηγείο μέχρι τότε. Το πλοίο που επισκευάστηκε ήταν το bulk carrier «Good Leader», συμφερόντων Νικολάου Φράγκου. Είχε αρχικώς ναυπηγηθεί ως «Elwood Mead» και διέθετε την εντυπωσιακή χωρητικότητα των 127.400 dwt.
Κατά τη διάρκεια του παρθενικού του ταξιδιού μετέφερε σιδηρομεταλλεύματα από την Αυστραλία προς το Ρότερνταμ. Ωστόσο, κατά τη διέλευσή του από το στενό της Μάγχης, το πλοίο ήλθε αντιμέτωπο με σφοδρή θαλασσοταραχή και προσάραξε σε αβαθή νερά. Η επιχείρηση για τη διάσωσή του έλαβε χώρα οκτώ ημέρες μετά το ναυτικό ατύχημα, καθώς η θύελλα δεν επέτρεπε κάτι παραπάνω.
Κατά τον δεξαμενισμό και τον έλεγχο του πλοίου, διαπιστώθηκαν εκτεταμένες ζημιές στα ύφαλα σε όλο το μήκος του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου και του πηδαλίου. Οι πρώτες εκτιμήσεις των τεχνικών έκαναν λόγο για τη χρήση 4.000-5.000 τόνων χάλυβα για τις επισκευές. Η πληροφορία ότι το νεότευκτο bulk carrier χαρακτηριζόταν ως ολική απώλεια έλκυσε το ενδιαφέρον πολλών αγοραστών, οι οποίοι απευθύνθηκαν σε ευρωπαϊκά και ιαπωνικά ναυπηγεία για να πληροφορηθούν εάν ήταν δυνατή η επισκευή μετά από τόσο εκτεταμένες ζημιές και, φυσικά, το κόστος στο οποίο αυτή θα ανερχόταν.
Ο τελικός αγοραστής του «Elwood Mead» ήταν ο πλοίαρχος Νικόλαος Φράγκος, ο οποίος είχε αντιληφθεί την πιθανή επενδυτική ευκαιρία που παρουσίαζε η αγορά του συγκεκριμένου πλοίου. Έτσι, στα τέλη Αυγούστου του 1974 ήλθε σε επαφή με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία προχώρησαν σε ολιγοήμερη μελέτη και υπολογισμό κόστους για το μεγαλεπήβολο έργο της επισκευής.
Η επιθυμία του πλοιοκτήτη να επισκευάσει το πλοίο στην Ελλάδα αλλά και η εμπιστοσύνη που επέδειξε στα «Ελληνικά Ναυπηγεία», σε συνδυασμό με την αρμονική συνεργασία των δύο πλευρών, υπήρξαν καταλυτικά για να δοθεί το «πράσινο φως» για την έναρξη μιας εκ των μεγαλύτερων επισκευών πλοίου που είχε αναλάβει ποτέ ναυπηγείο.
Τα Ναυτικά Χρονικά, στο τεύχος της 1ης Νοεμβρίου 1975, προέβησαν σε εκτεταμένο πολυσέλιδο αφιέρωμα στην περίπτωση του «Good Leader» και των σταδίων επισκευής του.
Το υπό ρυμούλκηση «Good Leader» κατέπλευσε στον Σκαραμαγκά στις 4 Οκτωβρίου 1974 και τρεις ημέρες μετά εισήλθε στη μόνιμη δεξαμενή των 250.000 τόνων των «Ελληνικών Ναυπηγείων». Το επόμενο διάστημα πραγματοποιήθηκε λεπτομερής εκτίμηση των ζημιών, με τις επισκευές να ξεκινούν στις 16 Απριλίου 1975, όταν και παρελήφθη το σύνολο του χάλυβα που απαιτούνταν για τις εργασίες.
Παρά τις δυσκολίες και τα εμπόδια που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια μιας τόσο μεγάλης επισκευής, οι τεχνικοί και οι εργάτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ολοκλήρωσαν το έργο εντός του συμφωνηθέντος χρονικού πλαισίου, με την ποιότητα της εργασίας τους να χαρακτηρίζεται υποδειγματική. Εντύπωση προκαλεί η αναφορά των Ναυτικών Χρονικών στη διαρκή παρουσία του καπτ. Νικολάου Φράγκου στο ναυπηγείο, ο οποίος με την πείρα και τις γνώσεις του επέλυε όλα τα προβλήματα που ανέκυπταν κατά τη διάρκεια του απαιτητικού έργου.
Η ολοκλήρωση των εργασιών και η νέα «καθέλκυση» του «Good Leader» αποτελούν σημαντικό σταθμό όχι μόνο για το ελληνικό ναυτιλιακό επιχειρείν, αλλά και για τις ικανότητες και τις δυνατότητες της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της εποχής. Όπως αναφέρουν τα Ναυτικά Χρονικά, «το επίτευγμα αυτό καθιερώνει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά διεθνώς». Το «Good Leader», από ολική τεκμαρτή απώλεια, μέσα σε διάστημα λίγων μηνών θα εξελισσόταν σε «ναυαρχίδα» του Οίκου Φράγκου, αποτελώντας μια πολύ επιτυχημένη επένδυση.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την επισκευή του «Good Leader» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Απριλίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Τις τροποποιήσεις της MLC που ενέκρινε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO), αναγνωρίζοντας επισήμως πλέον τους ναυτικούς ως key workers, χαιρετίζει η INTERCARGO. Σύμφωνα…
Συνέχεια στο μπαράζ διεθνών συνεργειών με επίκεντρο την αποανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας έδωσαν πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο και η ιταλική εταιρεία ενέργειας Eni. Ειδικότερα,…
Σε αναθεώρηση του ASBATANKVOY, του ειδικού ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων, προχώρησαν BIMCO και Association of Ship Brokers & Agents (USA) Inc. (ASBA). Η…
Η τεχνολογία μεταφοράς υγρού υδρογόνου βρίσκεται στο επίκεντρο νέας διεθνούς συνεργασίας μεταξύ του Lloyd’s Register (LR) και του Εθνικού Πανεπιστημίου του Πουσάν (PNU) στη…
Θλίψη σκόρπισε η είδηση της απώλειας 47χρονης ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας, όταν παρασύρθηκε από φορτηγό κατά την έξοδό της από E/Γ-Ο/Γ πλοίο. Η…
H Αμερικανική Ακτοφυλακή (USCG) με πρόσφατη ανακοίνωσή της, υπενθύμισε στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τα αυτονόητα. Ότι τα ανταλλακτικά αλλά και τα αναλώσιμα στα διάφορα συστήματα…
Ο συνδυασμός προηγμένων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας με τεχνολογίες πρόωσης που διαθέτουν ελάχιστο ή και μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα αποτελεί πλέον κρίσιμο και αναγκαίο βήμα για…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ