
Με νέα ανάλυσή της για λογαριασμό της Getting to Zero Coalition, η University Maritime Advisory Services (UMAS) επιχειρεί να σκιαγραφήσει τις κατάλληλες πολιτικές για τη γεφύρωση του χάσματος της τιμής μεταξύ ορυκτών και μηδενικών εκπομπών καυσίμων για τη ναυτιλία.
Η UMAS αρχικά σημειώνει ότι, προκειμένου η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας να ευθυγραμμίζεται με τη Συμφωνία του Παρισιού για τη διατήρηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας, θα πρέπει έως το 2030 το ποσοστό των μηδενικών εκπομπών ναυτιλιακών καυσίμων να είναι στο 5% τουλάχιστον, ενώ πλοία μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να είναι εμπορικά διαθέσιμα και να εκτελούν διεθνείς πλόες. Η ανάλυση επιβεβαιώνει ότι, για την επίτευξη των παραπάνω, είναι αναγκαία η ανάπτυξη σχετικών υποδομών για την παραγωγή, την αποθήκευση, τη διανομή και την προμήθεια των καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Σημαντικό σκόπελο για τα πράσινα σχέδια της ναυτιλίας αποτελεί το γεγονός ότι επί του παρόντος τα ορυκτά καύσιμα παραμένουν διαθέσιμα, φθηνότερα σε σχέση με τα εναλλακτικά και συμβατά με τα υπάρχοντα πλοία και τις μηχανές τους· ως εκ τούτου, η μετάβαση στα πράσινα ναυτιλιακά καύσιμα καθίσταται δύσκολη χωρίς τη θέσπιση νέων πολιτικών και τεχνολογικών καινοτομιών.
Στην ανάλυση σημειώνεται ότι, σε αρκετές χώρες και οικονομικούς κλάδους, αγορακεντρικά μέτρα ή οικονομικά εργαλεία χρησιμοποιούνται από νομοθέτες προκειμένου να εσωτερικευθεί το κόστος της ρύπανσης από οικονομικές δραστηριότητες, να μετριαστούν οι ανισορροπίες της αγοράς και να μειωθεί η διαφορά τιμής μεταξύ ορυκτών και εναλλακτικών καυσίμων. Στη ναυτιλία, τέτοιου είδους μέτρα και πολιτικές, όπως επιδοτήσεις, ταμεία έρευνας και ανάπτυξης ή συνδυασμός αυτών, μπορούν να αξιοποιηθούν προς υποστήριξη της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας.
Οι κύριες αγορακεντρικές πολιτικές παρουσιάζονται παρακάτω:
Mε βάση το στατιστικό μοντέλο που χρησιμοποιεί η UMAS, στο σενάριο για τη μείωση κατά 50% των εκπομπών GHG από τη ναυτιλία έως το 2050 συγκριτικά με τα επίπεδα του 2008, η τιμή άνθρακα κατά μέσο όρο θα πρέπει να αγγίζει τα $173/τόνο CO2. Για τους στόχους πλήρους απανθρακοποίησης έως το 2050, ο αντίστοιχος αριθμός είναι τα $191/τόνο CO2.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Η CMA CGM, πέρα από την επέκταση του στόλου της, ενισχύει την παρουσία της και στον κυβερνοχώρο. Πιο συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία μέσω…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ