
Η έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Αλλαγή του Κλίματος (Ιntergovernmental Panel on Climate Change – IPCC), που δημοσιεύθηκε στις 9 Αυγούστου, έστρεψε την προσοχή της στις καταστροφικές συνέπειες των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον. Μεταξύ άλλων, επισήμανε πως οι εκπομπές μεθανίου διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Λίγες μέρες αργότερα τα αποτελέσματα της παραπάνω έκθεσης ενισχύθηκαν από την δημοσίευση μιας ακόμη έρευνας με τίτλο «How green is blue hydrogen», των Robert W. Howarth και Mark Z. Jacobson. Στην έρευνα αυτή αναλύεται εκτενώς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των διαφόρων τρόπων παραγωγής υδρογόνου.
Το υδρογόνο επί του παρόντος, χρησιμοποιείται κυρίως κατά τη διύλιση πετρελαίου και την παραγωγή λιπασμάτων αζώτου ωστόσο θεωρείται πως θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση. Υπάρχουν βλέψεις για εκτενή χρήση του, έτσι ώστε να επιτευχθεί η απανθρακοποίηση διάφορων κλάδων, μεταξύ άλλων και εκείνου των μεταφορών.
Κατά την τρέχουσα περίοδο, το 96% της παραγωγής υδρογόνου προέρχεται από τα ορυκτά καύσιμα και δη το φυσικό αέριο. Μέσω της τεχνολογίας SMR (τεχνολογία αναμόρφωσης μεθανίου μέσω ατμού) αξιοποιείται φυσικό αέριο και παράγεται «γκρι» υδρογόνο, ενώ μέσω της αεριοποίησης άνθρακα (κάρβουνου) παράγεται το λεγόμενο «καφέ» υδρογόνο. Εκτός αυτών, υδρογόνο μπορεί να παραχθεί και μέσω της ηλεκτρόλυσης του νερού. Εφόσον η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για την ηλεκτρόλυση παραχθεί μέσω ανανεώσιμων πηγών, το παραγόμενο υδρογόνο καλείται «πράσινο».
Υπολογίζεται ότι το 75% της παραγωγής υδρογόνου πραγματοποιείται με την τεχνολογία SMR: μέσω θερμότητας και πίεσης, το μεθάνιο που εμπεριέχεται στο φυσικό αέριο, μετατρέπεται σε υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα. Σημειώνεται πως το 6% της ετήσιας κατανάλωσης φυσικού αερίου διοχετεύεται στην παραγωγή «γκρι» υδρογόνου.
Ωστόσο, το «γκρι» υδρογόνο δημιουργεί υψηλές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Λόγω αυτού, προτείνεται η παραγωγή «μπλε» υδρογόνου. Για να χαρακτηριστεί ως «μπλε» το υδρογόνο, η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί είναι η ίδια για την παραγωγή «γκρι» ή «καφέ» υδρογόνου, υπό την προϋπόθεση πως το παραγόμενο διοξείδιο του άνθρακα θα «αιχμαλωτίζεται».
Σύμφωνα με την έρευνα, για να αξιολογηθεί η βιωσιμότητα του «μπλε» υδρογόνου πρέπει να ληφθούν υπόψιν οι συνολικές εκπομπές μεθανίου και CO2: τόσο εκείνες που σχετίζονται με την διαφυγή του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται στην παραγωγή υδρογόνου, όσο και εκείνες που δημιουργούνται λόγω της αυξημένης χρήσης φυσικού αερίου κατά τη διαδικασία «αιχμαλωσίας» του διοξειδίου του άνθρακα (CO2), αλλα και η αναπόφευκτη διαφυγή του CO2 καθώς μόνο το 70-85% μπορεί να εγκλωβιστεί . Άλλωστε, όπως αναφέρει η έρευνα, το μεθάνιο είναι παραπάνω από 100 φορές πιο ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου συγκριτικά με το διοξείδιο του άνθρακα, τα πρώτα χρόνια διαφυγής του στην ατμόσφαιρα.
Τέλος, η έρευνα επισημαίνει πως και το γκρί και το μπλε υδρογόνο παράγουν συνολικά μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και από το φυσικό αέριο αλλά και από την καύση κάρβουνου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
33% ετήσια αύξηση στα περιστατικά εγκατάλειψης πλοίων δείχνουν τα στοιχεία της International Transport Workers’ Federation (ITF). Αναλυτικότερα, μέχρι τον Μάιο του τρέχοντος έτους, είχαν…
Η DryDel Shipping ανακοίνωσε την Παρασκευή 30 Μαΐου την επιτυχή ονοματοδοσία και παραλαβή του δεύτερου νεότευκτου για το τρέχον έτος. Ειδικότερα, πρόκειται για το…
Παραγγελίες για την κατασκευή 600 πλοίων έχουν τοποθετηθεί εντός του 2025. Ωστόσο, οι περισσότερες από αυτές (320) αφορούν πλοία άλλων τύπων και όχι bulk…
Η πρόοδος στην τεχνολογία καύσης της αμμωνίας αναβαθμίστηκε στον τετράχρονο κινητήρα Wärtsilä 25. Μετά την επίσημη παρουσίασή του τον Νοέμβριο του 2023, ακολούθησε μια…
Σε αιχμή του δόρατος της ευρωπαϊκής αποανθρακοποίησης εξελίσσεται ο λιμένας του Ρότερνταμ, καθώς η Αρχή του Λιμένα υπέγραψε πρόσφατα σημαντική συμφωνία με άρωμα Ινδίας.…
Στις 14 Απριλίου, μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας που εστιάζουν στη διαχείριση Ro-Ro προχώρησαν σε ένα σημαντικό βήμα για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα,…
H πρόσφατα καταγραφείσα ανοδική πορεία της ναυλαγοράς των containerships συνεχίστηκε για ακόμα μία εβδομάδα, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να σημειώνει άνοδο…
Η ενσωμάτωση τεχνολογιών ψηφιακού διδύμου και έξυπνων συστημάτων διασφάλισης ποιότητας στις γραμμές παραγωγής ναυπηγείων είναι πλέον πραγματικότητα. Η HD Hyundai MIPO Dockyard (HMD) και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ