
Η Ιαπωνία στοχεύει να μειώσει την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα έως το 2030. Ειδικότερα, αναμένονται σημαντικές μειώσεις στα επίπεδα κατανάλωσης άνθρακα και LNG. Τη θέση τους στην «αλυσίδα» ενέργειας της χώρας θα λάβουν σε μεγάλο βαθμό οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η πυρηνική ενέργεια.
Η Ιαπωνία αποτέλεσε τον μεγαλύτερο εισαγωγέα LNG το πρώτο εξάμηνο του 2021, με τις εισαγωγές της να αντιπροσωπεύουν παραπάνω από το ένα πέμπτο των συνολικών παγκοσμίως. Ειδικότερα, η ασιατική χώρα εισήγαγε περισσότερους από 40 εκατ. τόνους LNG.
Επιπλέον, βάσει του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), το 2019, η Ιαπωνία ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας θερμικού άνθρακα παγκοσμίως. Εκτός αυτού, το 88% της συνολικής παροχής πρωτογενούς ενέργειας της χώρας, για το 2019, προήλθε από ορυκτά καύσιμα.
Πάντως, ο IEA αναφέρει ακόμη ότι η Ιαπωνία έχει κάνει σημαντική πρόοδο στο να επιτύχει το όραμά της για ένα βιώσιμο ενεργειακό μείγμα. Άλλωστε, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της χώρας έχουν ήδη κορυφωθεί από το 2013, όταν αναγκάστηκε να καλύψει άμεσα τις ενεργειακές της ανάγκες μέσω ορυκτών καυσίμων. Η ανάγκη αυτή παρουσιάστηκε μετά την προσωρινή διακοπή λειτουργίας όλων των πυρηνικών της εγκαταστάσεων, στον απόηχο του ατυχήματος στη Fukushima.
Έως το ατύχημα του 2011, η ασιατική χώρα κάλυπτε περίπου το 30% των ενεργειακών της αναγκών μέσω της πυρηνικής ενέργειας. Στους ενεργειακούς στόχους της έως το 2030, η πυρηνική ενέργεια αναμένεται να καλύψει ένα ποσοστό της τάξεως του 20%. Σημειώνεται πως δεκαέξι αντιδραστήρες αναμένουν έγκριση επανεκκίνησης και δύο βρίσκονται υπό κατασκευή.
Επιπροσθέτως, το σχέδιο της χώρας είναι η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 46%, σε σχέση με τα επίπεδα του 2013, έως το 2030. Γενικότερος στόχος της Ιαπωνίας είναι να καταστεί ανθρακικά ουδέτερη έως το 2050, όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 2020.
Το 2030, ο άνθρακας αναμένεται να αποτελεί το 19% (32% το 2019) του ενεργειακού μείγματος της χώρας, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το 36-38%, το LNG το 20% (37% το 2019) και η πυρηνική ενέργεια το 20-22%.
Το πόσο ισχυρά θα επηρεαστεί η ναυτιλία από το σχέδιο της Ιαπωνίας δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο. Πιθανώς ο αντίκτυπος να είναι αρνητικός, καθώς η ασιατική χώρα, λόγω των λιγοστών φυσικών πόρων της, αποτελεί σημαντικό εισαγωγέα ορυκτών καυσίμων.
Φωτό: Franck Robichon/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση στο orderbook των containerships, το οποίο πλέον έχει ξεπεράσει το φράγμα των 10 εκατ. TEUS. Αξίζει να σημειωθεί…
Οι λιμένες ανά την Ελλάδα εξυπηρετούν καθημερινά τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων, συνεισφέροντας σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Πρόσφατα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνουν την…
Η αυστραλιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες 15 Σεπτεμβρίου πως θα επενδύσει 12 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (6,8 δισεκ. ευρώ) για να εκσυγχρονίσει ένα από τα ναυπηγεία…
Συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Arsenio Dominguez, παρουσία του Έλληνα Πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο, Γιάννη Τσαούση, πραγματοποίησε στο Λονδίνο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ