
To λιμάνι της Αμβέρσας, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου που εξέδωσε, συνεχίζει την αναπτυξιακή του πορεία, παρά τη συνεχιζόμενη πανδημική κρίση. Ειδικότερα, κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2021, 120 εκατ. τόνοι φορτίου μεταφορτώθηκαν από το λιμάνι, σηματοδοτώντας μια αύξηση της τάξης του 5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Όσον αφορά τις διαφορετικές αγορές φορτίων που εξυπηρετεί το λιμάνι της Αμβέρσας, ο κλάδος των εμπορευματοκιβωτίων αποτελεί το μόνο είδος φορτίου που σημειώνει συνεχείς αυξήσεις από το 2014 και έπειτα. Πιο συγκεκριμένα, κατά το α΄ εξάμηνο του 2021, η διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 4,3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και κατά 3,9% σε σύγκριση με το 2019. Αντίστοιχα, η διαχείριση συμβατικών φορτίων χύδην αυξήθηκε κατά 41,2% σε σχέση με το 2020, φτάνοντας τα επίπεδα διαχείρισης των πρώτων έξι μηνών του 2019. Ανοδική τάση στη διαχείριση σημειώθηκε και για τα φορτία Ro-Ro, τα οποία αυξήθηκαν κατά 22% σε σύγκριση με το α΄ μισό του 2020.
Οι μεταφορτώσεις ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκαν κατά 7,5%, ωστόσο υπήρξαν διακυμάνσεις, καθώς κάποια προϊόντα, όπως τα λιπάσματα, είναι εποχιακά. Τα υγρά χύδην φορτία αυξήθηκαν ελαφρώς σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2021 (1,3%), ωστόσο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 ήταν μειωμένα κατά 6,1%. Κατά τον Μάιο, ο όγκος διακίνησης καυσίμων ήταν ο υψηλότερος από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, ενώ η μεταφόρτωση χημικών αυξήθηκε κατά 8,9% σε σύγκριση με το 2020. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η ζήτηση για χημικά αυξάνεται γοργά σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω της ανάκαμψης της βιομηχανικής παραγωγής, ξεπερνώντας μάλιστα τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Οι μεταφορτώσεις προς το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία κατέγραψαν επίσης θετική πορεία, γεγονός που οφείλεται στην επέκταση των συνδέσεων μεταξύ του λιμένα της Αμβέρσας και αυτών των δύο χωρών μετά το Brexit. Με την ετήσια ροή φορτίου να φτάνει περίπου τους 15 εκατ. τόνους, το ΗΒ αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο του λιμένα της Αμβέρσας. Η αποχώρηση του ΗΒ από την ΕΕ στις αρχές του έτους δημιούργησε πολλαπλές προκλήσεις λόγω της αυξημένης διοικητικής πολυπλοκότητας και των περισσότερων ελέγχων, που οδήγησαν με τη σειρά τους σε συμφόρηση, αυξημένους χρόνους μεταφοράς και υψηλότερα κόστη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της ροής αγαθών μεταξύ της ΕΕ και του ΗΒ. Παρά τις επιβαρυμένες συνθήκες, ωστόσο, το λιμάνι της Αμβέρσας κατέγραψε αύξηση στη συνολική διακίνηση φορτίων σε σύγκριση με το α΄ μισό του 2020, τόσο με το ΗΒ (11,1%) όσο και με την Ιρλανδία (12,1%).
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το Brexit, το λιμάνι της Αμβέρσας κατέβαλε σημαντικές προσπάθειες προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τις συνδέσεις με το ΗΒ και την Ιρλανδία, ούτως ώστε να επιτευχθεί η μετατόπιση των μεταφερόμενων φορτίων από τη Ro-Ro αγορά σε αυτήν των εμπορευματοκιβωτίων. Πέντε χρόνια μετά την ψηφοφορία για την αποχώρηση του ΗΒ από την ΕΕ, το λιμάνι της Αμβέρσας είναι πλέον συνδεδεμένο με δώδεκα βρετανικά και ιρλανδικά λιμάνια, ενώ μια ολοένα αυξανόμενη μερίδα Ιρλανδών εισαγωγέων και εξαγωγέων εγκαταλείπουν τη μεταφορά των φορτίων τους μέσω του ΗΒ και αντ’ αυτού επιλέγουν τις απευθείας θαλάσσιες συνδέσεις με την Ιρλανδία.
Ο διευθύνων σύμβουλος του λιμένα της Αμβέρσας σε δηλώσεις του επισήμανε πως, δεδομένων των προκλήσεων που θα δημιουργούσε το Brexit στη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ ΕΕ και ΗΒ, η σωστή προετοιμασία του λιμένα και η εστίαση στην ανάπτυξη ναυτιλιακών συνδέσεων τόσο με το ΗΒ όσο και με την Ιρλανδία έδωσαν τη δυνατότητα στο λιμάνι της Αμβέρσας να μετατρέψει τις αναδυόμενες προκλήσεις σε ευκαιρίες. Τα θετικά αποτελέσματα του α΄ εξαμήνου αναφορικά με τις μεταφορτώσεις εμπορευμάτων προς το ΗΒ και την Ιρλανδία πιστοποιούν αυτό το γεγονός, σημείωσε, ενώ συμπλήρωσε πως περισσότερο από ποτέ στόχος του λιμένα είναι να καταστεί η πύλη για τα εμπορεύματα μεταξύ της Ευρώπης και του ΗΒ αλλά και της Ιρλανδίας.
Φωτό: ΑΠΕ ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ