
 
															Με τον καλύτερο τρόπο ξεκίνησε το 2021 για την αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Σε ανάλυσή της η BIMCO σημειώνει ότι οι ναύλοι τον Ιανουάριο κινούνταν σε πολύ υψηλά επίπεδα, καθώς η συνήθης εποχική πτώση του διακινούμενου όγκου ξηρών φορτίων καθυστέρησε. Ωστόσο, στις αρχές Φεβρουαρίου, οι ναύλοι για τα Capesizes υποχώρησαν από τα $25.500/ημέρα στα $12.057/ημέρα στις 8 Φεβρουαρίου, πριν τελικά αυξηθούν ξανά στα $15.856/ημέρα στις 17 Φεβρουαρίου.
Η BIMCO σημειώνει ότι η πολύ ισχυρή ναυλαγορά τον Ιανουάριο εν μέρει αποτελεί απόρροια της ασυνήθιστα υψηλής ζήτησης για iron ore. Παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι για τα Capesizes υποχώρησαν τον Φεβρουάριο, οι αντίστοιχοι για τα Panamaxes έφτασαν στα υψηλότερα επίπεδά τους από τον Σεπτέμβριο του 2010, στα $22.659/ημέρα στις 17 Φεβρουαρίου. Σε πολύ υψηλά επίπεδα κινούνται κατά μέσο όρο και οι ναύλοι για τα μικρότερα μεγέθη, σύμφωνα με την ανάλυση της BIMCO.
Panamaxes και Supramaxes βρίσκουν στήριξη στις αυξημένες εξαγωγές αγροτικών εμπορευμάτων τους τελευταίους μήνες. Οι αμερικανικές εξαγωγές σόγιας τους τέσσερις πρώτους μήνες του φετινού εμπορικού έτους (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2020) ανήλθαν σε επίπεδα-ρεκόρ και συγκεκριμένα στους 39,6 εκατ. τόνους. Από την άλλη, και οι εξαγωγές σόγιας της Βραζιλίας κινήθηκαν σε πολύ καλά επίπεδα το 2020 και ήταν αυξημένες κατά 12% σε ετήσια βάση.
Οι κινεζικές εισαγωγές από τις δύο αυτές χώρες άγγιξαν τους 95,3 εκατ. τόνους, αριθμός που ισοδυναμεί με ναυλώσεις 1.271 Panamaxes, σημειώνει η BIMCO. Σημαντική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι η αναλογία μεταξύ αμερικανικών και βραζιλιάνικων εξαγωγών σόγιας στην Κίνα έχει φτάσει στα προ εμπορικών πολέμων επίπεδα.
Τα χονδροειδή σιτηρά, από τη μεριά τους, επίσης παρείχαν στήριξη στην αγορά των dry, με τις εξαγωγές από ΗΠΑ, Αργεντινή και Βραζιλία να αυξάνονται κατά 6,1% το 2020. Στο μεταξύ, καθώς τα διαθέσιμα εμπορευματοκιβώτια ήταν σπάνια στο τέλος του 2020, ορισμένα ξηρά φορτία μεταφέρθηκαν με bulkers, εξέλιξη που επίσης βοήθησε την αγορά, εξηγεί η BIMCO.
Ανησυχητική είναι βέβαια για την αγορά η συνέχιση των εμπορικών διενέξεων Κίνας-Αυστραλίας. Και μπορεί το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος να παραμένει ανεπηρέαστο, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με το εμπόριο άνθρακα. Είναι ενδεικτικό ότι οι συνολικές εξαγωγές άνθρακα της Αυστραλίας μειώθηκαν κατά 94 εκατ. τόνους σε σχέση με το 2019, απόρροια της πολιτικής εισαγωγών του Πεκίνου και της πανδημίας. Η μείωση των εξαγωγών αυστραλιανού άνθρακα στην Κίνα ωφέλησε την Ινδία, η οποία είδε το μερίδιό της στις ροές από την Αυστραλία να αυξάνεται στο 31,1% το β΄ εξάμηνο έναντι μεριδίου 20,2% το α΄ εξάμηνο του 2020.
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της αγοράς των bulk carriers, η BIMCO επισημαίνει ότι η Κίνα δύσκολα θα μπορεί να αντικαταστήσει το αυστραλιανό iron ore από άλλους προορισμούς, όπως έγινε στην περίπτωση του άνθρακα, όπου αυξήθηκαν οι ροές από Μογγολία, Ρωσία και Ινδονησία, πλήττοντας έτσι το θαλάσσιο εμπόριο. Η BIMCO εκτιμά ότι, μακροπρόθεσμα, ενδεχομένως να αυξηθούν οι εξαγωγές από την Αφρική και τη Βραζιλία, αυξάνοντας τα τονομίλια. Εξάλλου, το ορυχείο Simandou στη Γουινέα διαθέτει αποθέματα πάνω από 2 δισ. τόνους iron ore. H άλλη επιλογή της Κίνας είναι να αυξήσει τις εισαγωγές scrap steel, μειώνοντας έτσι τη ζήτηση για εισαγόμενο iron ore και, κατά συνέπεια, για θαλάσσια μεταφορά. Από την άλλη, οι στόχοι της κινεζικής κυβέρνησης για στροφή σε μια οικονομία με επίκεντρο τον καταναλωτή ίσως επηρεάσει αρνητικά τις εισαγωγές ξηρών φορτίων, οι οποίες το 2020 κατέγραψαν σημαντική άνοδο οδηγούμενες από τις κυβερνητικές πολιτικές με έμφαση στην ανάπτυξη των υποδομών.
Στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη στήριξη της ιδιωτικής κατανάλωσης, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει τα containerships, όχι όμως τα bulk carriers, καθώς επενδύσεις σε υποδομές μάλλον δεν είναι στα άμεσα σχέδια των κυβερνήσεων.
Κατά την BIMCO, η όποια ανάκαμψη στην αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου θα είναι σταδιακή και θα διαφέρει για τους επιμέρους τύπους πλοίων. Καθώς η ζήτηση θα αυξάνεται με διαφορετικούς ρυθμούς, τα bulk carriers θα αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις και το 2021, παρά το πολύ ελπιδοφόρο ξεκίνημα, τονίζει η BIMCO. H υπερβάλλουσα χωρητικότητα και φέτος θα αποτελέσει σοβαρό σκόπελο και σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων θα επηρεάσουν την κερδοφορία πλοιοκτητών και διαχειριστών πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε εκδήλωση της «Πρωτοβουλίας 21», στις 20 Οκτωβρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής, όπου έγινε απολογισμός των δράσεων που υλοποιήθηκαν κατά τη…

Με αριθμό μελών-ρεκόρ, αυξημένο παγκόσμιο αποτύπωμα και ανανεωμένη εστίαση στις μελλοντικές προτεραιότητες του κλάδου, η INTERCARGO γιορτάζει φέτος τα 45 έτη από την ίδρυσή…

Με τη σημασία των κρίσιμων μετάλλων για την παγκόσμια οικονομία να αυξάνεται ραγδαία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και οι ΗΠΑ ενώνουν τις δυνάμεις τους…

Πρόσφατα, το bulk carrier ονόματι «MV Veracity» παραδόθηκε στη Sea Pioneer από το ναυπηγείο Oshima Shipbuilding Co. της Ιαπωνίας. Τόσο η παράδοση του πλοίου,…

Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά εκκίνησε μια διαδικασία διαβούλευσης με εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τον εντοπισμό πιθανών εταίρων που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν…

Τον Σεπτέμβριο του 2025 διενεργήθηκαν ανά τον κόσμο συνολικά 6.777 επιθεωρήσεις κράτους λιμένα, οι οποίες οδήγησαν σε 178 κρατήσεις, με 20.209 καταγεγραμμένες ελλείψεις και…

Υπό το πρίσμα των πρόσφατων εξελίξεων γύρω από το NZF, οργανισμοί της ναυτιλίας επιβεβαίωσαν εκ νέου την υποστήριξή τους προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό…

Μια σημαντική κορυφή κατέκτησε στις 29 Οκτωβρίου η Nvidia, γεγονός που αναδεικνύει το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για μετοχές εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ