
Σε νέες πηγές τροφοδοσίας άνθρακα έχει στραφεί το τελευταίο διάστημα η Κίνα, μετά τις εμπορικές διενέξεις με την Αυστραλία, οι οποίες επί της ουσίας έχουν μηδενίσει τις ροές μεταξύ των δύο χωρών.
Η Κίνα ήδη εισάγει άνθρακα από Κολομβία και Νότια Αφρική, αλλά ερωτηματικά εγείρονται για το κατά πόσο η ασιατική χώρα θα καταφέρει να «απεξαρτηθεί» πλήρως από την Αυστραλία και να διαφοροποιήσει τις προμήθειες άνθρακα τα επόμενα χρόνια.
Τον Δεκέμβριο, η Κίνα εισήγαγε για πρώτη φορά μετά το 2014 άνθρακα από τη Νότια Αφρική, ενώ έναν μήνα νωρίτερα Κινέζοι αγοραστές προέβησαν σε εισαγωγές φορτίων από την Κολομβία. Η τελευταία δεν αποτελούσε ποτέ μεγάλο προμηθευτή για την Κίνα, δείγμα ότι οι κλιμακούμενες διενέξεις με την Αυστραλία αλλάζουν άρδην το trade pattern.
Παρά το γεγονός ότι το Bloomberg ανέφερε πρόσφατα ότι η Κίνα είναι έτοιμη να δεχτεί κάποια φορτία από την Αυστραλία, κάτι τέτοιο δεν έχει μέχρι στιγμής συμβεί.
«Ο αυστραλιανός ασφαλτούχος άνθρακας αποτελεί πρώτη επιλογή για τους Κινέζους αγοραστές, δεδομένων των μικρών αποστάσεων ταξιδιού και της άφθονης προσφοράς [από πλευράς Αυστραλίας]. Ωστόσο, οι ανεπίσημoι περιορισμοί της Κίνας στις εισαγωγές από την Αυστραλία αναγκάζουν αγοραστές να στραφούν σε άλλες πηγές, με συχνά υψηλότερα κόστη», αναφέρει σε πρόσφατο δημοσίευμά του το Argus Media.
Δεδομένου ότι το 2019 η Κίνα εισήγαγε το 57% του θερμικού άνθρακα και το 40% του μεταλλουργικού άνθρακα προήλθε από την Αυστραλία, άρθρο του South China Morning Post (SCMP) διερωτάται για το πόσο εφικτό είναι η Κίνα να εξαλείψει πλήρως τις εν λόγω ροές.
Και μπορεί αναλυτές και κύκλοι της αγοράς να σημειώνουν ότι μακροπρόθεσμα η Κίνα είναι δυνατόν να περιορίσει τις εισαγωγές αυστραλιανού θερμικού άνθρακα, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τα φορτία μεταλλουργικού άνθρακα, ο οποίος αποτελεί πρώτη ύλη για την παραγωγή χάλυβα.
Βέβαια, καθώς ο ασιατικός γίγαντας έχει εκδηλώσει τις προθέσεις του να απανθρακοποιήσει την οικονομία του και να στραφεί σε καθαρότερες μορφές ενέργειας, το ζήτημα της προμήθειας άνθρακα ίσως δεν πονοκεφαλιάζει τους Κινέζους στο εγγύς μέλλον.
Την ίδια ώρα, το SCMP αναφέρει ότι η Κίνα έχει ήδη ενισχύσει τις εμπορικές σχέσεις της με την Ινδονησία και τον περασμένο Νοέμβριο οι δύο χώρες υπέγραψαν συμφωνία $1,5 δισ. για τη μεταφορά άνθρακα τα επόμενα τρία χρόνια.
Αναλυτές σημειώνουν ότι η Κίνα ενδεχομένως να αυξήσει την εγχώρια παραγωγή άνθρακα, ωστόσο δεδομένων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πολλές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής άνθρακα στη χώρα πρόσφατα, η πλήρης «απεξάρτηση» από την Αυστραλία παραμένει ένας άλυτος γρίφος.
Φωτό: Qilai Shen/AΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ