
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία της International Tanker Owners Pollution Federation (ITOPF) για τη θαλάσσια ρύπανση που προκαλείται από δεξαμενόπλοια.
Πιο συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα καταδεικνύει ότι το 2020 καταγράφηκαν τρεις διαρροές πετρελαίου από δεξαμενόπλοια, με τον συνολικό όγκο πετρελαίου που απορρίφθηκε στη θάλασσα να ανέρχεται στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα των 1.000 τόνων. Mε βάση την κατηγοριοποίηση του μεγέθους των πετρελαιοκηλίδων από την ITOPF, καθεμία από τις τρεις αυτές διαρροές εντάσσονται στη μεσαία κατηγορία (από 7 έως 700 τόνους). Η πρώτη μεσαία πετρελαιοκηλίδα από δεξαμενόπλοιο για το 2020 σημειώθηκε στην Ευρώπη, ενώ οι άλλες δύο κατεγράφησαν σε Ασία και Αφρική το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους.
Ένα επίσης χαρακτηριστικό της αποτελεσματικότητας των θεσμικών αλλαγών της εποχής στον τομέα της ασφαλούς διαχείρισης των πλοίων αποτελεί το γεγονός ότι τις τελευταίες πέντε δεκαετίες, οπότε και η ITOPF άρχισε να συλλέγει δεδομένα, η συχνότητα των μεγάλων πετρελαιοκηλίδων (άνω των 700 τόνων) έχει μειωθεί αισθητά και πλέον οι μεγάλες σε μέγεθος διαρροές πετρελαίου αποτελούν σπάνιο φαινόμενο.
Παράλληλα αξίζει να τονιστεί ότι ο μέσος αριθμός διαρροών πετρελαίου από δεξαμενόπλοια άνω των 7 τόνων έχει μειωθεί από τις 79 τη δεκαετία του ’70 στις έξι τα τελευταία δέκα έτη.
Σε ό,τι αφορά τις αιτίες που οδηγούν στα περιστατικά αυτά, στοιχεία της ITOPF δείχνουν ότι οι πετρελαιοκηλίδες άνω των 7 τόνων που προκαλούνται από συγκρούσεις πλοίων αντιπροσωπεύουν το 44% των συνολικών.
Τέλος, να σημειωθεί ότι η ITOPF καταγράφει τέτοιου είδους περιστατικά, τα οποία αφορούν δεξαμενόπλοια, combined carriers και φορτηγίδες και δεν συλλέγει δεδομένα για άλλους τύπους πλοίων που ενδέχεται να αποτελούν πηγή θαλάσσιας ρύπανσης, όπως το bulk carrier «Wakashio» και το περιστατικό στον Μαυρίκιο τον Ιούλιο του 2020.
Φωτό: Φωτό: Maxar Technologies/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με το πόδι στο… φρένο είναι οι παραγγελίες πλοίων τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025, με το επενδυτικό ενδιαφέρον να είναι μειωμένο φέτος σε…
Στο πλαίσιο της σύμβασης που έχει συνάψει με την BC Ferries, η Damen Shipyards Group επέλεξε την Corvus Energy για την προμήθεια συστημάτων αποθήκευσης…
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τασούλας τέλεσε τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος της Μαριάννας Β. Βαρδινογιάννη, Ιδρύτριας του Σωματείου «Ελπίδα – Σύλλογος Φίλων Παιδιών με…
Ένα σημαντικό ορόσημο επιτεύχθηκε για τη ναυτιλία και την ενεργειακή μετάβαση αυτής. Ειδικότερα, όπως αναφέρει ανακοίνωση της A.P. Moller-Maersk, με την παράδοση του «Axel…
Η εκλογική επιτροπή στη Νότια Κορέα ανακήρυξε επίσημα σήμερα τον Lee Jae-myung νέο Πρόεδρο, μετά τη νίκη του στις χθεσινές πρόωρες προεδρικές εκλογές, τις…
Στον στόλο της Thenamaris προστέθηκε και επίσημα το νεότευκτο Aframax tanker «Seawish». Το πλοίο παραδόθηκε στην εταιρεία από το κινεζικό ναυπηγείο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.…
Σε ιστορικό υψηλό ανήλθαν, τους πρώτους πέντε μήνες του 2025, οι διελεύσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη Διώρυγα του Παναμά. Ειδικότερα, από τα locks…
Πτώση κατά 4,3% κατέγραψαν οι εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ τον Μάιο, σε σχέση με τον όγκο εξαγωγών του Απριλίου. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές LNG…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ