
Τους πρώτους μήνες του 2020 έκανε την εμφάνισή του ο θανατηφόρος ιός Covid-19, απειλώντας χιλιάδες ζωές παγκοσμίως και αλλάζοντας άρδην τον τρόπο ζωής της ανθρωπότητας.
Η δυσμενής αυτή συνθήκη, όμως, είχε έναν απροσδόκητο θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Οι μελετητές του Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) παρατήρησαν, το πρώτο εξάμηνο του 2020, αξιοσημείωτη πτώση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, μεγαλύτερη και από την κρίση του 2008, την κρίση του 1979, ακόμα και από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Συγκριτικά με το 2019, το πρώτο εξάμηνο του 2020 αντίστοιχα καταγράφηκε μείωση της τάξεως του 8,8% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Κατά την περίοδο έξαρσης της πανδημίας, και συγκεκριμένα τον μήνα Απρίλιο, η μείωση των εκπομπών άγγιξε το 16,9%.
Ο κυριότερος λόγος γι’ αυτή τη μείωση είναι το γεγονός ότι την περίοδο των μετρήσεων υπήρχαν περιορισμοί στις χερσαίες μετακινήσεις. Ειδικότερα, η τηλεργασία συνέβαλε στη μείωση των εκπομπών κατά 40% σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ ο βιομηχανικός τομέας συνέβαλε σε μείωση της τάξεως του 17%.
Το δεδομένα που συλλέχθηκαν ήταν η ανά ώρα παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε 31 χώρες, η καθημερινή κίνηση στα οδικά δίκτυα σε 400 πόλεις, ο μηνιαίος αριθμός αεροπορικών πτήσεων, μηνιαία δεδομένα της βιομηχανικής παραγωγής για 62 χώρες και τέλος, δεδομένα εκπομπών από νοικοκυριά σε 100 χώρες.
Η συγκεκριμένη έρευνα δεν στοχεύει μόνο στην αποτύπωση της μείωσης των εκπομπών την περίοδο της πανδημίας, αλλά και στη σταθεροποίηση αυτής της κατάστασης και μετά το τέλος των περιοριστικών μέτρων. Η έρευνα καταλήγει ότι η μικρή αυτή περίοδος μείωσης των εκπομπών δεν αρκεί προκειμένου να υπάρξουν απτά αποτελέσματα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Υπογραμμίζεται, τέλος, από τους ερευνητές η ανάγκη για επιβολή διαρθρωτικών αλλαγών στα συστήματα παραγωγής και κατανάλωσης ενέργειας. Βέβαια, η αντιστροφή του φαινομένου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, όπως και η εξάπλωση του ιού, βασίζεται και στην ατομική ευθύνη.
Φωτό: Christophe Petit Tesson/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ