
Τα τελευταία χρόνια, η κλιματική αλλαγή και το συνεπακόλουθο λιώσιμο των πάγων έχουν καταστήσει το Βόρειο Πέρασμα ελκυστικό ναυτιλιακό διάδρομο για τα πλοία τα οποία μεταφέρουν εμπορεύματα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Δεν είναι άλλωστε μυστικό ότι η Μόσχα, και ειδικότερα ο πρόεδρος Πούτιν, προσβλέπει στην αύξηση του μεταφερόμενου όγκου φορτίων μέσω του Βόρειου Περάσματος, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω διαδρομή θα αποτελέσει το «κλειδί» για την ανάπτυξη της ρωσικής Αρκτικής καθώς και της Άπω Ανατολής.
Πρόσφατα έλαβε χώρα στο Μουρμάνσκ της Ρωσίας συνάντηση υψηλόβαθμων στελεχών και εμπειρογνωμόνων του θέματος με την παρουσία του Ρώσου πρωθυπουργού Mikhail Mishustin, κατά τη διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν οι προοπτικές ανάπτυξης του εμπορίου LNG, πετρελαίου, μετάλλων και άνθρακα διαμέσου της εν λόγω οδού.
Σε συνέντευξή του στη ρωσική ιντερνετική έκδοση του Deutsche Welle, o Γερμανός καθηγητής του Institute for the Economics of Shipping and Logistics της Βρέμης, Burkhard Lemper, μάλλον προβληματίζει τους Ρώσους με τις απόψεις του. Ο Γερμανός καθηγητής ουσιαστικά αναφέρει ότι η οδός του Βόρειου Περάσματος είναι οικονομικά πιο ελκυστική σε σχέση με τη Διώρυγα του Σουέζ σε ό,τι αφορά κυρίως τη μεταφορά χύδην ξηρών φορτίων. Ωστόσο, σχετικά με τη μεταφορά εμπορευμάτων σε containers, εκφράζει τον σκεπτικισμό του, αναφέροντας ότι η επιλογή του Σουέζ παραμένει οικονομικά πιο ανταγωνιστική έναντι της αρκτικής οδού.
Η συνοδεία containerships από παγοθραυστικά αποτελεί, κατά τον καθηγητή Lemper, ένα επιπρόσθετο κόστος, ενώ οι τεχνικές τους προδιαγραφές τα καθιστούν κατάλληλα για τη συνοδεία συγκεκριμένου τύπου containerships. «Μέσω της νότιας οδού του Σουέζ, πλοία πλάτους 60 μ. και μεταφορικής ικανότητας 23.000 TEUs μπορούν να εκτελούν πλόες, μειώνοντας το κόστος του ταξιδιού», τονίζει στο DW o Γερμανός καθηγητής.
Ο ίδιος θεωρεί ότι, και στο ακραίο σενάριο όπου οι πάγοι στον Αρκτικό Ωκεανό θα λιώσουν με πολύ ταχείς ρυθμούς, τα παγοθραυστικά θα είναι απαραίτητα για τη ναυσιπλοΐα τα επόμενα 20-30 χρόνια.
Τέλος, ο ίδιος σημειώνει ότι στο Βόρειο Πέρασμα ακόμη δεν υπάρχουν οι κατάλληλες λιμενικές εγκαταστάσεις οι οποίες να δικαιολογούν την εκφόρτωση μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, προχωρά στην επόμενη φάση της καμπάνιας της «All Aboard Greece», αναδεικνύοντας…
Την έναρξη της διαδικασίας για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Λιβύης κήρυξαν ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Γιώργος Γεραπετρίτης και…
Οι γεωπολιτικές ζυμώσεις ανά τον κόσμο, με καταλυτικό παράγοντα τη δασμολογική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, διαμορφώθηκαν με τρόπο τέτοιο ώστε οι εταιρείες της ναυτιλίας…
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει την αξία του εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών κατά σχεδόν 40% έως το 2040, χάρη στην αύξηση της παραγωγικότητας…
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ