
Τα τελευταία χρόνια, η κλιματική αλλαγή και το συνεπακόλουθο λιώσιμο των πάγων έχουν καταστήσει το Βόρειο Πέρασμα ελκυστικό ναυτιλιακό διάδρομο για τα πλοία τα οποία μεταφέρουν εμπορεύματα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Δεν είναι άλλωστε μυστικό ότι η Μόσχα, και ειδικότερα ο πρόεδρος Πούτιν, προσβλέπει στην αύξηση του μεταφερόμενου όγκου φορτίων μέσω του Βόρειου Περάσματος, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω διαδρομή θα αποτελέσει το «κλειδί» για την ανάπτυξη της ρωσικής Αρκτικής καθώς και της Άπω Ανατολής.
Πρόσφατα έλαβε χώρα στο Μουρμάνσκ της Ρωσίας συνάντηση υψηλόβαθμων στελεχών και εμπειρογνωμόνων του θέματος με την παρουσία του Ρώσου πρωθυπουργού Mikhail Mishustin, κατά τη διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν οι προοπτικές ανάπτυξης του εμπορίου LNG, πετρελαίου, μετάλλων και άνθρακα διαμέσου της εν λόγω οδού.
Σε συνέντευξή του στη ρωσική ιντερνετική έκδοση του Deutsche Welle, o Γερμανός καθηγητής του Institute for the Economics of Shipping and Logistics της Βρέμης, Burkhard Lemper, μάλλον προβληματίζει τους Ρώσους με τις απόψεις του. Ο Γερμανός καθηγητής ουσιαστικά αναφέρει ότι η οδός του Βόρειου Περάσματος είναι οικονομικά πιο ελκυστική σε σχέση με τη Διώρυγα του Σουέζ σε ό,τι αφορά κυρίως τη μεταφορά χύδην ξηρών φορτίων. Ωστόσο, σχετικά με τη μεταφορά εμπορευμάτων σε containers, εκφράζει τον σκεπτικισμό του, αναφέροντας ότι η επιλογή του Σουέζ παραμένει οικονομικά πιο ανταγωνιστική έναντι της αρκτικής οδού.
Η συνοδεία containerships από παγοθραυστικά αποτελεί, κατά τον καθηγητή Lemper, ένα επιπρόσθετο κόστος, ενώ οι τεχνικές τους προδιαγραφές τα καθιστούν κατάλληλα για τη συνοδεία συγκεκριμένου τύπου containerships. «Μέσω της νότιας οδού του Σουέζ, πλοία πλάτους 60 μ. και μεταφορικής ικανότητας 23.000 TEUs μπορούν να εκτελούν πλόες, μειώνοντας το κόστος του ταξιδιού», τονίζει στο DW o Γερμανός καθηγητής.
Ο ίδιος θεωρεί ότι, και στο ακραίο σενάριο όπου οι πάγοι στον Αρκτικό Ωκεανό θα λιώσουν με πολύ ταχείς ρυθμούς, τα παγοθραυστικά θα είναι απαραίτητα για τη ναυσιπλοΐα τα επόμενα 20-30 χρόνια.
Τέλος, ο ίδιος σημειώνει ότι στο Βόρειο Πέρασμα ακόμη δεν υπάρχουν οι κατάλληλες λιμενικές εγκαταστάσεις οι οποίες να δικαιολογούν την εκφόρτωση μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το πρωί της Τετάρτης 22 Οκτωβρίου εντός του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου «ΑΡΙΑΔΝΗ», κατά τον κατάπλου του στο λιμάνι των Χανίων, σημειώθηκε ένα απαράδεκτο περιστατικό βιαιοπραγίας.…

Η καινοτόμος τεχνολογία συμπιεστών MOPICO της Everllence ενισχύει το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου της Λιθουανίας, εισάγοντας μια νέα εποχή ηλεκτρικής συμπίεσης, χωρίς εκπομπές διοξειδίου…

Η τεχνολογική καινοτομία στη ρομποτική αυτοματοποίηση εισέρχεται δυναμικά στον ναυπηγικό κλάδο, καθώς η νοτιοκορεατική Rainbow Robotics ενώνει τις δυνάμεις της με τη Samsung Heavy…

Μια σημαντική ανακοίνωση έρχεται από τη Νότια Κορέα, όπου η HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE) παρουσίασε ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 15.000…

Ένα ακόμα ορόσημο στην πορεία επέκτασης του υπό ναύλωση στόλου της σημείωσε πρόσφατα η QatarEnergy, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για τη θαλάσσια μεταφορά του καταριανού…

Την προηγούμενη εβδομάδα, η πίεση στη Ρωσία αυξήθηκε έντονα, γεγονός που μεταφράστηκε με ένα «ενιαίο μέτωπο» κυρώσεων, όπως υπογραμμίζει σε πρόσφατη έκθεσή της η…

Συνεχίζεται μέχρι νεωτέρας η απεργία των εργαζομένων της Boeing Defense, καθώς δεν υπήρξε συμφωνία με την εταιρεία. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, οι…

Οι εμπορικές ροές προσαρμόστηκαν στις νέες γεωπολιτικές εξελίξεις την περασμένη εβδομάδα, με τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα να αποτελούν ρυθμιστή ζήτησης των πλοίων, όπως…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ