Bulk carriers: Η Κίνα, ο απόλυτος πρωταγωνιστής της ζήτησης

Bulk carriers: Η Κίνα, ο απόλυτος πρωταγωνιστής της ζήτησης

448

Η σημαντική ανάκαμψη των κινεζικών εισαγωγών ξηρών φορτίων ουσιαστικά αντισταθμίζει τη μειωμένη δραστηριότητα στα υπόλοιπα λιμάνια του κόσμου και συνεπώς αποτελεί οδηγό για την αγορά των bulkers.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η BIMCO στην πρόσφατη ανάλυσή της, οι κινεζικές εισαγωγές ξηρών φορτίων σπάνε κάθε ρεκόρ από μήνα σε μήνα, ενώ και συνολικά κατά τους επτά πρώτους μήνες του 2020 κινούνται επίσης σε επίπεδα-ρεκόρ.

Με την Κίνα να οδηγεί την αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, οι ναύλοι κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα, πάνω από το break-even. Οι ναύλοι για τα Capesizes ανέκαμψαν γρήγορα στα τέλη Ιουνίου και άγγιξαν τα $33.760/ημέρα στις 7 Ιουλίου, σύμφωνα με στοιχεία της BIMCO. Οι αυξημένες εισαγωγές στα κινεζικά λιμάνια οδήγησαν σε συμφόρηση έναν σημαντικό αριθμό bulkers, μειώνοντας έτσι την προσφορά των διαθέσιμων πλοίων. Τον Αύγουστο, ωστόσο, οι ναύλοι υποχώρησαν κατά μέσο όρο στα $19.400/ημέρα.

Αναλυτικότερα, οι κινεζικές εισαγωγές iron ore είναι αυξημένες κατά 11,8% τους πρώτους επτά μήνες του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Τα οικονομικά μέτρα στήριξης της κινεζικής κυβέρνησης με επίκεντρο κυρίως τις υποδομές δίνουν ώθηση στην εγχώρια παραγωγή χάλυβα, η οποία το α΄ επτάμηνο είναι αυξημένη κατά 2,8% σε ετήσια βάση.

Την ίδια ώρα, η BIMCO αναφέρει ότι η παραγωγή χάλυβα στις υπόλοιπες χώρες είναι μειωμένη κατά 16,5%, καθώς η ανάκαμψη αυτών των χωρών υπολείπεται αυτής της Κίνας. Συνεπώς το μερίδιο του ασιατικού γίγαντα στην παγκόσμια παραγωγή χάλυβα έχει αυξηθεί πλέον στο 62% από το 54% πέρυσι.

Σε αντίθεση με τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας δεν αυξήθηκαν το Q2. Από τον Απρίλιο οι εισαγωγές άνθρακα κινούνται μηνιαίως σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες πέρυσι. Μάλιστα τον Ιούλιο ήταν μειωμένες κατά 6,8 εκατ. τόνους συγκριτικά με τον Ιούλιο του 2019. Ωστόσο, οι σημαντικά αυξημένες εισαγωγές άνθρακα τους πρώτους μήνες του έτους έχουν ως αποτέλεσμα συνολικά κατά το α΄ επτάμηνο να παρουσιάζονται αυξημένες κατά 6,8%.

Ο Σεπτέμβριος σηματοδοτεί την έναρξη της εξαγωγικής δραστηριότητας σόγιας των ΗΠΑ, οι οποίες θα αντικαταστήσουν τη Βραζιλία ως κύριο προμηθευτή στις διεθνείς αγορές. Οι αμερικανικές πωλήσεις σόγιας, οι οποίες όμως αντιπροσωπεύουν μόνο τις ποσότητες που έχουν παραγγελθεί και όχι όσες έχουν αποσταλεί, είναι αυξημένες στους 24,2 εκατ. τόνους. Η Κίνα αντιπροσωπεύει το 56% των εν λόγω εισαγωγών, η οποία ήδη έχει αποθηκεύσει ως απόθεμα σημαντικές ποσότητες που εισήγαγε από τη Βραζιλία.

Από την άλλη, σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι σχέσεις Κίνας-Αυστραλίας. Η Καμπέρα κατηγορεί το Πεκίνο για την επικοινωνιακή διαχείριση της έξαρσης του ιού με τις κινεζικές εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία να πλήττονται. Αντιθέτως, ισχυρές παραμένουν οι εισαγωγές iron ore από το λιμάνι Hedland, οι οποίες τον περασμένο Ιούνιο έφτασαν στους 46,2 εκατ. τόνους. Ωστόσο, η αποθεματοποίηση σημαντικών ποσοτήτων iron ore από την Κίνα ίσως ερμηνεύεται ως κλιμάκωση των εντάσεων με την Αυστραλία το επόμενο διάστημα.

Η BIMCO επισημαίνει στην ανάλυσή της ότι τα υψηλά αποθέματα της Κίνας σε σόγια και σιδηρομετάλλευμα δεν αποτελούν καλούς οιωνούς για την αγορά των bulkers. Παρά τη στήριξη που παρέχει στην αγορά η Κίνα μέσω των εισαγωγών και της εγχώριας παραγωγής, και οι υπόλοιπες χώρες του κόσμου πρέπει να συμβάλουν στην ανάκαμψη της ζήτησης για θαλάσσια μεταφορά ξηρών φορτίων, καταλήγει η BIMCO.

Φωτό: Daltroraimundo/Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.