
Το Πεκίνο βρίσκεται στην τελική ευθεία έγκρισης μιας οικονομικής συμφωνίας ύψους $400 δισ. με την Τεχεράνη.
Η συμφωνία Κίνας-Ιράν αποσκοπεί στην ανάπτυξη σημαντικών κινεζικών επενδύσεων σε λιμενικές και ενεργειακές υποδομές του Ιράν, ενώ θα επιδιωχθεί στενότερη στρατιωτική και αμυντική συνεργασία, καθώς και συνέργειες στους τομείς της τεχνολογίας και του 5G.
Η διαφαινόμενη συμφωνία των δύο κρατών έχει φέρει την αντίδραση της Ουάσιγκτον, καθώς ερμηνεύεται ως μια προσπάθεια να αμφισβητηθούν τα αμερικανικά συμφέροντα στον κλάδο ενέργειας της Μέσης Ανατολής και της Ευρασίας. Παράλληλα, γνωστές είναι οι εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των ΗΠΑ τόσο με την Κίνα όσο και με το Ιράν.
Η σινοϊρανική συμφωνία αποτελεί την πιο πρόσφατη από τις προσπάθειες του Πεκίνου να επεκταθεί και να καταστεί παγκόσμια οικονομική δύναμη μέσω του Belt and Road Initiative. Οι κινεζικές βλέψεις συχνά αποτελούν αντικείμενο δριμείας κριτικής από πολιτικούς αναλυτές της Δύσης, λόγω των πρακτικών επέκτασης της Κίνας. Υπενθυμίζεται ότι, στα μέσα του 2000, το Κολόμπο (οικονομική πρωτεύουσα της Σρι Λάνκα) ήλθε σε συμφωνία με το Πεκίνο για την κατασκευή λιμανιού στη Χαμπάντοτα. Αρχικά η συμφωνία θεωρούνταν αμοιβαία επωφελής: από τη μία η Σρι Λάνκα θεωρούσε σημαντικά τα οικονομικά οφέλη από τη διαχείριση του λιμένα και από την άλλη η Κίνα έκανε ένα σημαντικό άνοιγμα στον Ινδικό Ωκεανό. Ωστόσο, από το 2015, η ύφεση στη Σρι Λάνκα την κατέστησε ανίκανη να αποπληρώσει τις μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις της προς την Κίνα, οι οποίες προορίζονταν για τη χρηματοδότηση υποδομών, και εν τέλει το 2017 το λιμάνι Χαμπάντοτα πέρασε σε κινεζικά χέρια για 99 χρόνια. Το παράδειγμα της Σρι Λάνκα αλλά και άλλων χωρών, όπως του Πακιστάν, αποτελεί για μεγάλο αριθμό γεωπολιτικών και οικονομικών αναλυτών τη «σκοτεινή πλευρά» του BRI.
Δεδομένων των σχεδίων ανάπτυξης ενός σημαντικού λιμενικού project στα Στενά του Ορμούζ, η συμφωνία Κίνας και Ιράν είναι πιθανό να «παραβλέψει» τον China-Pakistan Economic Corridor, ένα project που συμβολίζει τους γεωπολιτικούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών και αποτελεί το βασικό συστατικό στοιχείο των προσπαθειών του Πακιστάν να αναπτύξει τις υποδομές του.
Δεν αποτελεί βέβαια μυστικό ότι η Κίνα, κατά κάποιον τρόπο, εκμεταλλεύεται τις δυσμενείς συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στον οικονομικό τομέα και στον τομέα της υγείας του Ιράν ελέω της πανδημίας. Παράλληλα οι πρόσφατες κυβερνοεπιθέσεις σε υποδομές πυρηνικής ενέργειας και σε ναυπηγεία της χώρας ωθούν την Τεχεράνη στις αγκάλες του Πεκίνου. Ιράν και Κίνα βλέπουν μια αμοιβαία επωφελή συμφωνία στον ορίζοντα, κυρίως σε ό,τι αφορά τον περιορισμό της αμερικανικής κυριαρχίας στη Μέση Ανατολή.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση στο orderbook των containerships, το οποίο πλέον έχει ξεπεράσει το φράγμα των 10 εκατ. TEUS. Αξίζει να σημειωθεί…
Οι λιμένες ανά την Ελλάδα εξυπηρετούν καθημερινά τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων, συνεισφέροντας σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Πρόσφατα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνουν την…
Η αυστραλιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες 15 Σεπτεμβρίου πως θα επενδύσει 12 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (6,8 δισεκ. ευρώ) για να εκσυγχρονίσει ένα από τα ναυπηγεία…
Συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Arsenio Dominguez, παρουσία του Έλληνα Πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο, Γιάννη Τσαούση, πραγματοποίησε στο Λονδίνο…
Τα «φτερά» για την Ινδία ανοίγει η Aegean επεκτείνοντας το δίκτυό της πέρα από την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Από τον Μάρτιο του…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ