
Oι αυξανόμενες διπλωματικές και εμπορικές διενέξεις μεταξύ Κίνας και Αυστραλίας έχουν οδηγήσει τις κινεζικές αρχές ουσιαστικά στην απαγόρευση εισαγωγών συγκεκριμένων προϊόντων από την Αυστραλία. Ωστόσο διαφαίνεται ότι το σιδηρομετάλλευμα παραμένει ανεπηρέαστο από τις κόντρες Πεκίνου-Καμπέρας, καθώς οι αυστραλιανές αποστολές προς την Κίνα παρουσιάζουν αυξητική τάση. Μάλιστα, αναλυτές θεωρούν εξαιρετικά αδύνατο να επιβληθούν μέτρα από πλευράς Κίνας για τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία, καθώς η ασιατική χώρα στηρίζεται εν πολλοίς στον μεγαλύτερο παραγωγό iron ore για την κάλυψη των αναγκών της.
Τα 2/3 των κινεζικών προμηθειών iron ore προέρχονται από την Αυστραλία και ενδεχόμενες κινεζικές κυρώσεις ερμηνεύονται από αναλυτές και κύκλους της αγοράς ως ενδεχόμενη τροχοπέδη για την οικονομική ανάπτυξη της Κίνας, η κυβέρνηση της οποία προωθεί πακέτα οικονομικής ενίσχυσης για τον τομέα των κατασκευών.
Μακροπρόθεσμα βέβαια τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο, καθώς η Κίνα στρέφεται και σε άλλες χώρες για εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, ιδίως από αυτές της Αφρικής. Το Πεκίνο, μπροστά στις εμπορικές διενέξεις με ΗΠΑ και Αυστραλία, αλλά και στις στρεβλώσεις της βραζιλιάνικης παραγωγής iron ore, διαβλέπει στην Αφρική έναν αξιόπιστο προμηθευτή σιδηρομεταλλεύματος και για τον λόγο αυτόν αυξάνει τις επενδύσεις του στα αναξιοποίητα κοιτάσματα της Μαύρης Ηπείρου.
Εντούτοις η Αφρική διαθέτει περίπου τον ίδιο αριθμό κοιτασμάτων iron ore με την Αυστραλία, με τη διαφορά βέβαια ότι η πλειονότητα αυτών παραμένουν αναξιοποίητα, λόγω των μικρών περιθωρίων οικονομικής ανάπτυξης των αφρικανικών χωρών. Στις αρχές Ιουνίου, μάλιστα, κινεζικά ΜΜΕ έκαναν λόγο για διάθεση της Κίνας «να επενδύσει και να ξοδέψει περισσότερο χρόνο προς την αξιοποίηση των πόρων της Αφρικής ή της Βραζιλίας» μετά τις εντάσεις με την Αυστραλία. Κινεζικά χαλυβουργεία ιδιωτικών αλλά και κρατικών συμφερόντων έχουν επενδύσει ήδη στην Αφρική και μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η Νότια Αφρική αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο εξαγωγέα iron ore προς την ασιατική χώρα. Παράλληλα, σημαντικά κοιτάσματα διαθέτουν η Αλγερία, το Καμερούν, η Δημοκρατία του Κονγκό, η Λιβερία, η Σενεγάλη, η Σιέρα Λεόνε, η Μαδαγασκάρη, η Γκαμπόν και η Μαυριτανία, που μόνο αδιάφορα δεν αφήνουν το Πεκίνο.
Βέβαια, εμπόδιο στις κινεζικές βλέψεις παραμένουν η έλλειψη υποδομών ενέργειας και μεταφορών στην Αφρική και το ασταθές πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον. Σε κάθε περίπτωση φαίνεται πως οι εμπορικές αντιπαραθέσεις Κίνας και Αυστραλίας θα ευνοήσουν μακροπρόθεσμα την Αφρική.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο «STEROPE», με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής για την παραγωγή καθαρών καυσίμων από βιομηχανικές εκπομπές CO2,…

Ο Όμιλος AKTOR και η ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπως ανακοίνωσαν, προχώρησαν στη σύσταση της εταιρείας ATLANTIC – SEE LNG TRADE Α.Ε., η οποία έχει ως…

H ταχεία μετατροπή της τεχνολογικής και βιομηχανικής υποδομής της Αυστραλίας στον τομέα των υποβρύχιων ρομποτικών συστημάτων επιβεβαιώνεται από την Anduril. Συγκεκριμένα, στο Σίδνεϊ άνοιξε…

Το νέο υπερσύγχρονο σύστημα φωτισμού CoeLux, το οποίο δημιουργεί την αίσθηση του φυσικού φωτισμού με στόχο τη βελτίωση της εύθραυστης ψυχολογίας των παιδιών με…

Λίγο πριν από τη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα COP30 στη Βραζιλία, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σήμερα σε συμβιβασμό όσον αφορά τους στόχους…

Το 24ο NAVIGATOR – The Shipping Decision Makers Forum 2025 επιστρέφει πιο δυναμικό από ποτέ, την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, 09.00 -16.30 στον Φάρο…

Oι ΗΠΑ αποτελούν πλέον την πρώτη χώρα που έσπασε το φράγμα των 10 εκατ. μετρικών τόνων LNG σε εξαγωγές σε μηνιαίο επίπεδο. Αναλυτικότερα, οι…

Σε σημαντική επέκταση προχώρησε πρόσφατα η Stena Line. Συγκεκριμένα, η σουηδική εταιρεία εξαγόρασε τη Wasaline, ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Φινλανδία, ενισχύοντας περαιτέρω την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ