
Oι αυξανόμενες διπλωματικές και εμπορικές διενέξεις μεταξύ Κίνας και Αυστραλίας έχουν οδηγήσει τις κινεζικές αρχές ουσιαστικά στην απαγόρευση εισαγωγών συγκεκριμένων προϊόντων από την Αυστραλία. Ωστόσο διαφαίνεται ότι το σιδηρομετάλλευμα παραμένει ανεπηρέαστο από τις κόντρες Πεκίνου-Καμπέρας, καθώς οι αυστραλιανές αποστολές προς την Κίνα παρουσιάζουν αυξητική τάση. Μάλιστα, αναλυτές θεωρούν εξαιρετικά αδύνατο να επιβληθούν μέτρα από πλευράς Κίνας για τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία, καθώς η ασιατική χώρα στηρίζεται εν πολλοίς στον μεγαλύτερο παραγωγό iron ore για την κάλυψη των αναγκών της.
Τα 2/3 των κινεζικών προμηθειών iron ore προέρχονται από την Αυστραλία και ενδεχόμενες κινεζικές κυρώσεις ερμηνεύονται από αναλυτές και κύκλους της αγοράς ως ενδεχόμενη τροχοπέδη για την οικονομική ανάπτυξη της Κίνας, η κυβέρνηση της οποία προωθεί πακέτα οικονομικής ενίσχυσης για τον τομέα των κατασκευών.
Μακροπρόθεσμα βέβαια τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο, καθώς η Κίνα στρέφεται και σε άλλες χώρες για εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, ιδίως από αυτές της Αφρικής. Το Πεκίνο, μπροστά στις εμπορικές διενέξεις με ΗΠΑ και Αυστραλία, αλλά και στις στρεβλώσεις της βραζιλιάνικης παραγωγής iron ore, διαβλέπει στην Αφρική έναν αξιόπιστο προμηθευτή σιδηρομεταλλεύματος και για τον λόγο αυτόν αυξάνει τις επενδύσεις του στα αναξιοποίητα κοιτάσματα της Μαύρης Ηπείρου.
Εντούτοις η Αφρική διαθέτει περίπου τον ίδιο αριθμό κοιτασμάτων iron ore με την Αυστραλία, με τη διαφορά βέβαια ότι η πλειονότητα αυτών παραμένουν αναξιοποίητα, λόγω των μικρών περιθωρίων οικονομικής ανάπτυξης των αφρικανικών χωρών. Στις αρχές Ιουνίου, μάλιστα, κινεζικά ΜΜΕ έκαναν λόγο για διάθεση της Κίνας «να επενδύσει και να ξοδέψει περισσότερο χρόνο προς την αξιοποίηση των πόρων της Αφρικής ή της Βραζιλίας» μετά τις εντάσεις με την Αυστραλία. Κινεζικά χαλυβουργεία ιδιωτικών αλλά και κρατικών συμφερόντων έχουν επενδύσει ήδη στην Αφρική και μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η Νότια Αφρική αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο εξαγωγέα iron ore προς την ασιατική χώρα. Παράλληλα, σημαντικά κοιτάσματα διαθέτουν η Αλγερία, το Καμερούν, η Δημοκρατία του Κονγκό, η Λιβερία, η Σενεγάλη, η Σιέρα Λεόνε, η Μαδαγασκάρη, η Γκαμπόν και η Μαυριτανία, που μόνο αδιάφορα δεν αφήνουν το Πεκίνο.
Βέβαια, εμπόδιο στις κινεζικές βλέψεις παραμένουν η έλλειψη υποδομών ενέργειας και μεταφορών στην Αφρική και το ασταθές πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον. Σε κάθε περίπτωση φαίνεται πως οι εμπορικές αντιπαραθέσεις Κίνας και Αυστραλίας θα ευνοήσουν μακροπρόθεσμα την Αφρική.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει την αξία του εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών κατά σχεδόν 40% έως το 2040, χάρη στην αύξηση της παραγωγικότητας…
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ