
Οι αρχές της Βραζιλίας μετά από σχεδόν 60 ημέρες αδυνατούν να καταλήξουν σε μία σαφή ένδειξη για την πηγή της πετρελαιοκηλίδας που έχει πλήξει τις ακτές της βορειανατολικής παράκτιας ζώνης. Μετά από αναλύσεις που έγιναν από αρμόδιους φορείς (IBAMA) κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η προέλευση του πετρελαίου είναι από την γειτονική Βενεζουέλα. Με ποιο τρόπο όμως βρέθηκαν περίπου 600 τόνοι πετρελαίου στη θάλασσα πλήττοντας κατά συνέπεια τις ακτές και τουριστικούς προορισμούς της Βραζιλίας.
Συνήθως σ’ αυτές τις περιπτώσεις, όπου η έλλειψη στοιχείων αδυνατεί να προσφέρει λογική λύση, οι εικασίες σπεύδουν να «σπείρουν» ειδήσεις προς εσωτερική κατανάλωση ενώ ταυτόχρονα κάνουν την ζημιά τους με φήμες, κατηγορώντας αυτούς που δεν μπορούν να αποδείξουν ότι «δεν είναι ελέφαντες». Συγκεκριμένα ερωτήθηκα εάν το STS μπορεί να αποτελέσει αιτία για την μόλυνση. Παρόλο που δεν υπάρχουν αποδείξεις, το γεγονός ότι δύο πλοία μπορούν να κάνουν STS στην ανοιχτή θάλασσα χωρίς την καταγραφή της επιχείρησης από σχετικές αρχές, προκαλεί τρόμο και κάθετη αμφισβήτηση για την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων αυτών, όσον αφορά την ασφάλεια.
Τα STS «δεν σηκώνουν» επιπλέον νομοθεσία. Οι υπάρχουσες πρακτικές είναι αρκετές προκειμένου να μπορεί να αποδείξει ο πλοιοκτήτης ότι η συμμετοχή των πλοίων του εξασφαλίζει την λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας όπως επίσης και της δέουσας προσήκουσας επιμέλειας με την οποία οφείλει να αναλύει τους κινδύνους και να προτείνει μέτρα αντιμετώπισης.
Οι σχετικές νομοθεσίες της MARPOL (chapter 8 of ANNEX I-STS PLAN) και της SOLAS (Chapter 9 ISM – The assessment of objective evidence against analysing all potential hazards is a requirement) είναι αρκετές προκειμένου να θέσουν ένα πλαίσιο συμμόρφωσης για όλους τους πλοιοκτήτες και επιπλέον ένα πλαίσιο αυτορρύθμισης (self-regulation) και αξιολόγησης (self-assessment) για τους πλοιοκτήτες που θέλουν να κάνουν την διαφορά σε σχέση με τους άλλους.
Η DYNAMARINe έχει τονίσει και στο παρελθόν ότι το STS είναι ασφαλές, με την προϋπόθεση ότι λαμβάνει χώρα η ορθή διαχείριση και αξιολόγηση της πληροφορίας, στο πλαίσιο της ανάλυσης του ρίσκου, πριν την έναρξη της επιχείρησης STS. Επίσης πρέπει να διαφυλάξουμε την φήμη των επιχειρήσεων ανεξάρτητα με τον τόπο διεξαγωγής τους. Ένα ατύχημα και πολύ πιο σημαντικά, η θαλάσσια ρύπανση, όπως έγινε στη Βραζιλία, σίγουρα θα αποτελέσει αφορμή για να αμφισβητείται η αξιοπιστία αυτών των επιχειρήσεων παγκοσμίως, θέτοντας τους πλοιοκτήτες με υψηλότερα κριτήρια, σίγουρα σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Όπως και να το κάνουμε, «είναι θέμα κουλτούρας» ως προς τον σεβασμό που επιδεικνύεται για το περιβάλλον, την ασφάλεια των ναυτικών, και τη φήμη της εταιρείας.
Άποψη του Δρ. Αλέξανδρου Γλύκα, DYNAMARINe
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η δευτερογενής αγορά δεξαμενόπλοιων το 2025 εμφανίζει εξαιρετικά υψηλή κινητικότητα, τροφοδοτούμενη από τις ισχυρές αποδόσεις των ναύλων ως αποτέλεσμα της αύξησης των τονομιλίων λόγω…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Κλιματικής Αλλαγής Copernicus (C3S) της ΕΕ επιβεβαιώνουν μια ανησυχητική κανονικότητα, σύμφωνα με το Reuters. Tο 2025 αναμένεται να καταγραφεί…

Μια τεκτονική αλλαγή συντελείται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την ηγεμονία στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από τα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) και τον…

Ένα ακόμα πλοίο-κόσμημα καθελκύστηκε από το ναυπηγείο Fincantieri στην Ιταλία. Πρόκειται για το «Seven Seas Prestige», ένα από τα δύο πολυτελέστατα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς,…

Ο γαλλικός κολοσσός της εφοδιαστικής αλυσίδας, CMA CGM, σχεδιάζει την έκδοση τριετών ομολόγων για τη συγκέντρωση σημαντικών κεφαλαίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters,…

Δύο νέες ρήτρες για χρήση στις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο να αντιμετωπιστούν κίνδυνοι συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, υιοθέτησε η BIMCO. Σύμφωνα με…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ