
Οι αρχές της Βραζιλίας μετά από σχεδόν 60 ημέρες αδυνατούν να καταλήξουν σε μία σαφή ένδειξη για την πηγή της πετρελαιοκηλίδας που έχει πλήξει τις ακτές της βορειανατολικής παράκτιας ζώνης. Μετά από αναλύσεις που έγιναν από αρμόδιους φορείς (IBAMA) κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η προέλευση του πετρελαίου είναι από την γειτονική Βενεζουέλα. Με ποιο τρόπο όμως βρέθηκαν περίπου 600 τόνοι πετρελαίου στη θάλασσα πλήττοντας κατά συνέπεια τις ακτές και τουριστικούς προορισμούς της Βραζιλίας.
Συνήθως σ’ αυτές τις περιπτώσεις, όπου η έλλειψη στοιχείων αδυνατεί να προσφέρει λογική λύση, οι εικασίες σπεύδουν να «σπείρουν» ειδήσεις προς εσωτερική κατανάλωση ενώ ταυτόχρονα κάνουν την ζημιά τους με φήμες, κατηγορώντας αυτούς που δεν μπορούν να αποδείξουν ότι «δεν είναι ελέφαντες». Συγκεκριμένα ερωτήθηκα εάν το STS μπορεί να αποτελέσει αιτία για την μόλυνση. Παρόλο που δεν υπάρχουν αποδείξεις, το γεγονός ότι δύο πλοία μπορούν να κάνουν STS στην ανοιχτή θάλασσα χωρίς την καταγραφή της επιχείρησης από σχετικές αρχές, προκαλεί τρόμο και κάθετη αμφισβήτηση για την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων αυτών, όσον αφορά την ασφάλεια.
Τα STS «δεν σηκώνουν» επιπλέον νομοθεσία. Οι υπάρχουσες πρακτικές είναι αρκετές προκειμένου να μπορεί να αποδείξει ο πλοιοκτήτης ότι η συμμετοχή των πλοίων του εξασφαλίζει την λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας όπως επίσης και της δέουσας προσήκουσας επιμέλειας με την οποία οφείλει να αναλύει τους κινδύνους και να προτείνει μέτρα αντιμετώπισης.
Οι σχετικές νομοθεσίες της MARPOL (chapter 8 of ANNEX I-STS PLAN) και της SOLAS (Chapter 9 ISM – The assessment of objective evidence against analysing all potential hazards is a requirement) είναι αρκετές προκειμένου να θέσουν ένα πλαίσιο συμμόρφωσης για όλους τους πλοιοκτήτες και επιπλέον ένα πλαίσιο αυτορρύθμισης (self-regulation) και αξιολόγησης (self-assessment) για τους πλοιοκτήτες που θέλουν να κάνουν την διαφορά σε σχέση με τους άλλους.
Η DYNAMARINe έχει τονίσει και στο παρελθόν ότι το STS είναι ασφαλές, με την προϋπόθεση ότι λαμβάνει χώρα η ορθή διαχείριση και αξιολόγηση της πληροφορίας, στο πλαίσιο της ανάλυσης του ρίσκου, πριν την έναρξη της επιχείρησης STS. Επίσης πρέπει να διαφυλάξουμε την φήμη των επιχειρήσεων ανεξάρτητα με τον τόπο διεξαγωγής τους. Ένα ατύχημα και πολύ πιο σημαντικά, η θαλάσσια ρύπανση, όπως έγινε στη Βραζιλία, σίγουρα θα αποτελέσει αφορμή για να αμφισβητείται η αξιοπιστία αυτών των επιχειρήσεων παγκοσμίως, θέτοντας τους πλοιοκτήτες με υψηλότερα κριτήρια, σίγουρα σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Όπως και να το κάνουμε, «είναι θέμα κουλτούρας» ως προς τον σεβασμό που επιδεικνύεται για το περιβάλλον, την ασφάλεια των ναυτικών, και τη φήμη της εταιρείας.
Άποψη του Δρ. Αλέξανδρου Γλύκα, DYNAMARINe
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ