
Περισσότερα από 170 χρόνια μετά τη μυστηριώδη εξαφάνιση του βρετανικού πλοίου HMS Terror στο Αρκτικό Αρχιπέλαγος του Καναδά, οι πρώτες εικόνες από το κουφάρι του δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα, αποκαλύπτοντας ένα καλοδιατηρημένο εσωτερικό που θα μπορούσε να ρίξει φως σε αυτή τη μυθική αποστολή.
Το Terror ήταν το ένα από τα δύο πλοία που μετείχαν στην αποστολή του Βρετανού εξερευνητή Τζον Φράνκλιν. Το πλοίο που απέπλευσε από τη Βρετανία το 1845 αναζητώντας το Βορειοδυτικό Πέρασμα, το οποίο ενώνει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω της Αρκτικής, είχε τραγικό τέλος. Οι 129 ναυτικοί έμειναν αποκλεισμένοι επί ενάμιση χρόνο στους πάγους και στο τέλος πέθαναν από την πείνα ή από το κρύο.
Οι λεπτομέρειες της μεγαλύτερης τραγωδίας στην εξερεύνηση της Αρκτικής παραμένουν μέχρι και σήμερα αόριστες. Είναι άγνωστη ακόμη και η ακριβής ημερομηνία του τέλους.
Οι εικόνες που τράβηξαν οι δύτες και ένα υποθαλάσσιο ρομπότ αποκαλύπτουν ανέπαφα αντικείμενα από τη ζωή στο πλοίο, το κουφάρι του οποίου βρέθηκε το 2016 σε βάθος 24 μέτρων στα ανοιχτά του νησιού του Βασιλιά Γουλιέλμου, στα ανατολικά του Κόλπου Κέμπριτζ.
“Μας δόθηκε η εντύπωση, εξερευνώντας το HMS Terror, ότι επρόκειτο για ένα πλοίο που εγκαταλείφθηκε πρόσφατα από το πλήρωμά του, φαινόταν σαν να είχε γλιτώσει από το πέρασμα του χρόνου”, ανέφερε ο Ράιαν Χάρις, ο διευθυντής της αρχαιολογικής αποστολής.
Στις 48 καταδύσεις από τις οποίες οι επτά ήταν με ρομπότ η ομάδα κατάφερε να τραβήξει βίντεο κάτω απο δύσκολες συνθήκες και σε θερμοκρασία νερού που κυμαινόταν γύρω στους μηδέν βαθμούς. Ένα πηδάλιο καλυμμένο με άλγη, μια κουκέτα κρυμμένη κάτω από λάσπη και ανεμώνες, πιάτα και μπουκάλια: όλα έμειναν όπως ήταν, λες και το πλοίο εγκαταλείφθηκε βιαστικά πριν από 170 χρόνια.
Τα ιζήματα που κάλυψαν το δωμάτιο του καπετάνιου, επέτρεψαν να διατηρηθεί το γραφείο του στο οποίο οι ερευνητές αναμένουν ότι θα βρουν επιστημονικά όργανα, χάρτες καθώς και χειρόγραφα που ίσως διατηρήθηκαν χάρη στο ψύχος και τη λάσπη.
Καθοριστικό ρόλο στις έρευνες και τον εντοπισμό του πλοίου έδωσαν οι ιστορίες των ιθαγενών Ινουίτ, που μεταδίδονταν από γενιά σε γενιά και διατήρησαν ζωντανό το θρύλο του βρετανικού πλοίου.
Φωτό: Park Canada
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο όμιλος ERMA TECH, ανακοίνωσε την απόκτηση της τεχνολογίας Ultrasonic Antifouling Technology, που αναπτύχθηκε από την γερμανικών συμφερόντων HASYTEC, και των σχετικών δικαιωμάτων πνευματικής…
Για μια ιστορικής σημασίας MEPC στον ΙΜΟ, ιδιαίτερα στην περίπτωση που το Net Zero Framework υιοθετηθεί από τα κράτη μέλη, έκανε λόγο ο κ.…
Από το Λιμεναρχείο Κορίνθου ανακοινώθηκε η διακοπή της ναυσιπλοΐας στη Διώρυγα της Κορίνθου από σήμερα, Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025 και μέχρι νεωτέρας, λόγω προγραμματισμένων…
Αν και οι διπλωματικές σχέσεις Ουάσιγκτον-Καράκας παραμένουν τεταμένες, οι εταιρείες ενέργειας που έχουν αφήσει «ανοιχτές υποθέσεις» στη Βενεζουέλα φιλοδοξούν ότι σύντομα θα εξαιρεθούν από…
Έντονη ήταν η παρουσία των Ελλήνων πλοιοκτητών για ακόμη μία εβδομάδα στην αγορά των νεότευκτων, με τα δεξαμενόπλοια να έχουν την τιμητική τους. Συγκεκριμένα,…
Το 2025 δεν έχει εξελιχθεί ιδανικά για τις αποστολές σιτηρών ‒κυρίως για το σιτάρι‒, με τη συνολική μείωση των αγαθών να ξεπερνά το 10%.…
Εν αναμονή της εφαρμογής των λιμενικών τελών των ΗΠΑ στα πλοία που συνδέονται με την Κίνα, το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των Ηνωμένων Πολιτειών…
Με ταχύτατους ρυθμούς βαίνει το πρόγραμμα επέκτασης του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation, με την ελληνόκτητη εταιρεία να γνωστοποιεί πρόσφατα την παραλαβή ενός…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ