
Στην αγορά του υγρού φορτίου παρατηρείται μία πολύ μεγάλη «ψαλίδα» μεταξύ των χρονοναυλώσεων και της spot αγοράς. Αυτό το άνοιγμα έχει μεγαλώσει ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, καθώς οι χρονοναυλώσεις ενισχύθηκαν εντυπωσιακά, ενώ οι ναύλοι στη spot αγορά παρέμειναν σταθεροί. Προς το παρόν και εν όψει 2020 προβλέπεται μόνο μία μείωση των ναύλων για τα πλοία που δεν είναι εξοπλισμένα με scrubbers.
Οι χρονοναυλώσεις είναι αυξημένες σε σχέση με τη spot αγορά, ωστόσο, το μεγάλο άνοιγμα της παρούσας χρονικής συγκυρίας είναι τέτοιο που θέτει εύλογα ερωτήματα στη ναυλαγορά του υγρού φορτίου ως προς τους παράγοντες που το προκαλούν και κατά πόσον αυτό θα διατηρηθεί ή και θα διευρυνθεί.
Σύμφωνα με έρευνα της AxsMarine, η αγορά των χρονοναυλώσεων είναι κατά βάση ρευστή, με υψηλό βαθμό διαφοροποίησης μεταξύ των συμφωνιών, εξέλιξη που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: τον τύπο του πλοίου (με ή χωρίς scrubber), την ημερομηνία παράδοσης, το σημείο παράδοσης και τη διάρκεια του συμβολαίου. Η ζήτηση των χρονοναυλώσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 υπήρξε ενισχυμένη για πολλούς τύπους πλοίων. Για παράδειγμα, ένα συμβόλαιο διάρκειας ενός έτους για ένα VLCC χωρίς scrubber με άμεση ναύλωση ανέρχεται σήμερα σε $31.000/ημέρα, ενώ τον περασμένο Φεβρουάριο ήταν $28.000/ημέρα. Ένα χρόνο πριν, το ίδιο συμβόλαιο έκλεινε με $19.000/ημέρα.
Από την άλλη μεριά, η spot αγορά βίωσε ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο, κατά την διάρκεια του οποίου πολλά πλοία παρέμειναν σε αδράνεια. Σε πολλούς κλάδους, ιδίως τα VLCC και τα MR2, η «χιονοστιβάδα» των παραδόσεων νεότευκτων σε συνδυασμό με την ανυπαρξία διαλύσεων οδήγησε σε περαιτέρω αύξηση της προσφοράς.
Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι καθώς οι πλοιοκτήτες θα ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο να γεμίζουν τα πλοία τους με καύσιμα συμβατά με την οδηγία ΙΜΟ 2020, είναι αναμενόμενη μία αύξηση των ναύλων στη spot αγορά, στο μέτρο που η αύξηση του λειτουργικού κόστους θα μετακυληθεί στους ναύλους. Ωστόσο, αυτή η αύξηση δεν αναμένεται να αγγίζει τα επίπεδα που είχε φτάσει στα τέλη του 2018, όταν η απόφαση του OPEC για αύξηση της παραγωγής μείωσε τους ναύλους της spot αγοράς.
Φωτό: Sergio Souza/Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ