Το μέλλον της ναυτιλίας στο 5ο Ελληνο-Βρετανικό Ναυτιλιακό Forum

Το μέλλον της ναυτιλίας στο 5ο Ελληνο-Βρετανικό Ναυτιλιακό Forum

327
Το μέλλον της ναυτιλίας στο 5ο Ελληνο-Βρετανικό Ναυτιλιακό Forum
Η Βρετανίδα πρέσβειρα Κέιτ Σμιθ απευθύνει χαιρετισμό στο πλαίσιο του 5ου Ελληνο-Βρετανικού Ναυτιλιακού Forum.

Οι στενοί «ναυτιλιακοί» δεσμοί Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου, οι προκλήσεις της παγκόσμιας ναυλαγοράς, οι νέες τάσεις για τις ναυτασφαλίσεις, καθώς και οι εξελίξεις στο χώρο των ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων, βρέθηκαν στο επίκεντρο του 5ου Ελληνο-Βρετανικού Ναυτιλιακού Forum, το οποίο διεξήχθη την περασμένη Τετάρτη στην Βρετανική Πρεσβευτική Κατοικία στην Αθήνα.

Κατά τη διάρκεια του Forum, o Πρόεδρος του Maritime London -του οργανισμού προσέλκυσης ναυτιλιακών επιχειρήσεων στο Λονδίνο- Λόρδος Μαουντέβανς και η Βρετανίδα πρέσβειρα Κέιτ Σμιθ εστίασαν στις ομιλίες τους τόσο στους στενούς δεσμούς ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Μεγάλη Βρετανία, όσο και στη σημαντικότατη συμβολή των Ελλήνων πλοιοκτητών του Λονδίνου στη βρετανική οικονομία.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα ανέφερε η κυρία Κέιτ Σμιθ για τους ισχυρούς ναυτιλιακούς δεσμούς Ελλάδος και Βρετανίας: «Η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι μεταξύ των κορυφαίων ναυτιλιακών δυνάμεων της Ευρώπης. Μαζί χτίσαμε αυτήν την κληρονομιά με στόχο να καλλιεργήσουμε μια στενή συνεργασία στη διεθνή σκηνή, προωθώντας την καινοτομία και επιτυγχάνοντας την ανάπτυξη και την ευημερία για τους δύο λαούς μας».

Ο κ. Stephen Gordon, Managing Director της Clarksons Research
Στο βήμα του Ελληνο-Βρετανικού Συνεδρίου ο κ. Stephen Gordon, Managing Director της Clarksons Research.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η εισήγηση του κ. Stephen Gordon, Managing Director της Clarksons Research, ο οποίος εστιάστηκε στην ελληνική πρωτοκαθεδρία στην ποντοπόρο ναυτιλία, αλλά και στις προοπτικές των ναυτιλιακών αγορών στο εγγύς μέλλον. Ο κ. Gordon αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στις ελληνικών συμφερόντων διαχειρίστριες εταιρείες, οι οποίες παρότι διαχειρίζονται το 17% του παγκόσμιου tonnage και καθιστούν την Ελλάδα τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, διαθέτουν κατά μέσο όρο μόλις 5 πλοία ανά εταιρεία. Το συγκεκριμένο γεγονός, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Clarksons Research, αφήνει σημαντικά περιθώρια για περαιτέρω συγχωνεύεις μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς και για την σύναψη περισσότερων στρατηγικών συμμαχιών.

Επιπλέον, ο κ. Stephen Gordon δεν παρέλειψε να αναφέρει πως μόλις το 37% του συνολικού tonnage μεταφέρεται από πλοία που βρίσκονται υπό τη διαχείριση εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, αφήνοντας να εννοηθεί πως παραμένει εξαιρετικά υψηλός ο αριθμός των «οικογενειακών» ναυτιλιακών οίκων.

Αναφορικά με το επίκαιρο ζήτημα των εμπορικών διενέξεων Κίνας-ΗΠΑ, ο Managing Director της Clarksons Research επεσήμανε πως η αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παραμένει εξαιρετικά ευαίσθητη στις γεωπολιτικές και γεωοικονομικές εξελίξεις, ενώ επεσήμανε πως κατά το 2018 επιβλήθηκαν δασμοί στο 1,5% του παγκόσμιου δια θαλάσσης μεταφερόμενου εμπορίου. Σε ό,τι αφορά την αγορά των δεξαμενοπλοίων επεσήμανε ότι η τελευταία επηρεάζεται σημαντικά από τις διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις και ανέφερε χαρακτηριστικά τα πρόσφατα γεγονότα στον Κόλπο του Ομάν, τονίζοντας ότι «δεν γνωρίζουμε τι πρόκειται να συμβεί» το προσεχές διάστημα.

Ο κ. Stephen Gordon εξέφρασε την «υπερβολική» αισιοδοξία του για την αγορά των gas carriers, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του θα υπάρξει κατακόρυφη αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για φυσικό αέριο. Στον αντίποδα, ωστόσο, βρίσκεται η αγορά των offshore, η οποία έχει «υποφέρει» σημαντικά και κατά τον ίδιο δεν υπάρχουν σημάδια άμεσης ανάκαμψης, αν και «οι κακές ημέρες πέρασαν».

Τέλος, ο κ. Gordon σημείωσε ότι το τρέχον βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, αντιπροσωπεύοντας το 10-12% του παγκόσμιου tonnage. Αυτό το γεγονός για τον ίδιο σημαίνει ότι σήμερα καταγράφεται το χαμηλότερο ποσοστό αύξησης του παγκόσμιου στόλου σε βάθος 16ετίας, δημιουργώντας ελπίδες ως προς την προοπτική της εξισορρόπησης της προσφοράς πλοίων.

Στιγμιότυπο από το πρώτο πάνελ, το οποίο συντόνισε ο κ. Gordon Robertson, Director (Greece) του North P&I Club και στο οποίο συμμετείχαν οι κ. : Simon Lockwood Senior Director της Willis Towers Watson, Nick Maddalena, Head of Insurance Business της Windward και ο καπτ. Richard Meikle, General Manager της Solis Marine Consultants.
Στιγμιότυπο από το πρώτο πάνελ, το οποίο συντόνισε ο κ. Gordon Robertson, Director (Greece) του North P&I Club και στο οποίο συμμετείχαν οι κ. : Simon Lockwood Senior Director της Willis Towers Watson, Nick Maddalena, Head of Insurance Business της Windward και ο καπτ. Richard Meikle, General Manager της Solis Marine Consultants.

Στο πάνελ το Ναυτασφαλίσεων, το οποίο συντόνισε ο κ. Gordon Robertson, Director (Greece) του North P&I Club, οι ομιλητές αναφέρθηκαν στις νέες τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν το μέλλον του κλάδου, και πιο συγκεκριμένα το blockchain και τα big data.

Στο μέλλον, όπως το περιέγραψε ο Simon Lockwood Senior Director της Willis Towers Watson, η γνωστοποίηση της τοποθεσίας των πλοίων θα επιτρέπει την απευθείας αποστολή ειδοποιήσεων, όταν αυτά εισέρχονται σε ζώνες υψηλού κινδύνου, τιμολογώντας αντίστοιχα τις εταιρείες, ενώ με τη χρήση της τεχνολογίας blockchain θα επιτευχθεί μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στα νέα, ψηφιακά ασφαλιστικά συμβόλαια.

Την διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα, αλλά και την αμεσότητα στη λήψη αποφάσεων επεσήμαναν ως κύρια επιτεύγματα των νέων τεχνολογιών στο χώρο των ναυτασφαλίσων ο κ. Nick Maddalena, Head of Insurance Business της Windward και ο καπτ. Richard Meikle, General Manager της Solis Marine Consultants, εκφράζοντας την εμπιστοσύνη τους στα νέα, ψηφιακά εργαλεία.

Στο δεύτερο πάνελ του συνεδρίου, κατά το οποίο συζητήθηκαν θέματα ναυτιλιακής χρηματοδότησης, και το οποίο συντόνισε η κ. Lindsey Keeble, Global Maritime Sector Head της Watson Farley Williams LLP., η συζήτηση επικεντρώθηκε στην οπισθοχώρηση μεγάλου μέρους των ευρωπαϊκών τραπεζών από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, καθώς και στην ανάγκη για consolidation και υιοθέτηση corporate δομών από τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Στιγμιότυπο από το δεύτερο πάνελ, το οποίο συντόνισε η κ. Lindsey Keeble, Global Maritime Sector Head της Watson Farley Williams LLP. και στο οποίο συμμετείχαν οι κ.: Αντώνης Ζολώτας, Chief Executive Officer της Eurofin, Ηλίας Σακέλλης, Partner & Investment Officer της Borialis Maritime Limited και Richard Greiner, Partner της BDO LLP, London.
Στιγμιότυπο από το δεύτερο πάνελ, το οποίο συντόνισε η κ. Lindsey Keeble, Global Maritime Sector Head της Watson Farley Williams LLP. και στο οποίο συμμετείχαν οι κ.: Αντώνης Ζολώτας, Chief Executive Officer της Eurofin, Ηλίας Σακέλλης, Partner & Investment Officer της Borialis Maritime Limited και Richard Greiner, Partner της BDO LLP, London.

Κατά την παρουσίαση του, ο κ. Αντώνης Ζολώτας, Chief Executive Officer της Eurofin επεσήμανε το γεγονός πως οι διεθνείς νομοθεσίες δυσχεραίνουν την παραμονή των τραπεζών στη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς και την ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικών χρηματοδοτών, οι οποίοι θα είναι όμως διατεθειμένοι να δανείσουν χρήματα με επιτόκια μικρότερα από το 10- 12%, τα οποία ισχύουν σήμερα. Επιπλέον, ο κ. Ζολώτας τόνισε την εκθετική είσοδο ασιατικών τραπεζών στη ναυτιλιακή βιομηχανία, σε αντίθεση με την «οπισθοχώρηση» των ευρωπαϊκών τραπεζών.

«Οι πολύ μεγάλοι και αναγνωρισμένοι πλοιοκτήτες, οι εταιρείες των οποίων διαθέτουν κατάλληλες εταιρικές δομές, έχουν πληθώρα επιλογών για την άντληση κεφαλαίων. Το πρόβλημα χρηματοδότησης το αντιμετωπίζουν κυρίως οι μικρότερες εταιρείες» ανέφερε στην δική του παρέμβαση ο κ. Ηλίας Σακέλλης, Partner & Investment Officer της Borialis Maritime Limited, γεγονός που φαίνεται να επιβεβαιώνει και ο Richard Greiner, Partner της BDO LLP, London. Ο κ. Richard Greiner προσέθεσε ακόμη πως είναι επιτακτική ανάγκη η άμεση διαφοροποίηση της στρατηγικής, η συγκρότηση τεκμηριωμένων και ρεαλιστικών business plans καθώς και η συνεργασία με εξωτερικούς συμβούλους χρηματοδότησης για τις εταιρείες που διαχειρίζονται λιγότερα από 15 πλοία, έτσι ώστε να επιτυγχάνουν περισσότερες επιλογές -και κατά συνέπεια διαπραγματευτικά εργαλεία- κατά την άντληση κεφαλαίων.

Σε αντίθεση, ο κ. Dipak Karki, Head of Financial Advisory & Capital της Galbraith’s ανέφερε πως οι πλοιοκτήτες έχουν σήμερα μια ιδιαίτερα μεγάλη γκάμα επιλογών για την άντληση κεφαλαίων, σε σχέση με τις επιλογές που είχαν πριν μια 10ετία, τονίζοντας πως η επιλογή πρέπει να γίνει με βάση τη μακροχρόνια στρατηγική της διοίκησης.

Σημειώνεται πως η συγκεκριμένη εκδήλωση διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια από το υπουργείο Διεθνούς Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου, σε συνεργασία με το Maritime London και με την υποστήριξη του Ελληνο-Βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Φωτό: Ευγενική χορηγία της Βρετανικής Πρεσβείας/Ναυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.