
Το «Βέλος», όπως και τα ιδίου τύπου αντιτορπιλικά «Ασπίς», «Λόγχη» και «Σφενδόνη», παραχωρήθηκε ως στρατιωτική βοήθεια από τις ΗΠΑ στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στις 15 Ιουλίου 1959. Παρελήφθη στο San Diego και με πρώτο κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Γ. Μόραλη ξεκίνησε τον πλου του προς Ελλάδα. Από τις 15 Οκτωβρίου του ιδίου έτους και για τα επόμενα χρόνια συμμετείχε σε περιπολίες και επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
Μετά την επιβολή της στρατιωτικής δικτατορίας στην Ελλάδα, μια ομάδα αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού, με πρωτοστατούντες τους πλωτάρχες Παππά, Σέκερη και Μάλιαρη, δραστηριοποιήθηκε συνωμοτικά για την ανατροπή της χούντας. Το κίνημά τους άρχισε να σχεδιάζεται το 1969 και σύντομα τον αρχικό πυρήνα πλαισίωσαν και άλλοι αξιωματικοί, με αποτέλεσμα τρία χρόνια αργότερα ο κύκλος να έχει μεγαλώσει και κάποια από τα μέλη του να κατέχουν καίριες θέσεις στη ναυτική ιεραρχία. Οι κινηματίες αποφάσισαν να δράσουν το 1973, σχεδιάζοντας να αποκλείσουν τον Πειραιά και άλλα μεγάλα λιμάνια και να καταλάβουν τη Σύρο, η οποία θα γινόταν το ορμητήριό τους, με περαιτέρω στόχο να καλέσουν πολιτικούς όλων των κομμάτων για σχηματισμό κυβέρνησης εθνικής ενότητας. Ως ημερομηνία για την εκδήλωση του κινήματος ορίσθηκε η 22η Μαΐου, όταν στο Αιγαίο θα γίνονταν ασκήσεις του ΝΑΤΟ με συμμετοχή μεγάλου αριθμού πεζοναυτών. Η συγκυρία ήταν ευνοϊκή, καθώς δινόταν η ευκαιρία στους κινηματίες να κυκλώσουν με τα αντιτορπιλικά τους τα ξένα πλοία και να πάρουν με το μέρος τους τα πληρώματα και τους κυβερνήτες τους. Το σχέδιο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, καθώς έγινε αντιληπτό από τη χούντα.


Στις ασκήσεις του ΝΑΤΟ συμμετείχε και το Βέλος με κυβερνήτη τον Νικόλαο Παππά. Στις 25 Μαΐου, και ενώ το ραδιόφωνο μετέδιδε ότι οι Έλληνες αξιωματικοί είχαν συλληφθεί, ο Ν. Παππάς αποφάσισε να δράσει μόνος, σε ένδειξη διαμαρτυρίας αλλά και προς κινητοποίηση της κοινής γνώμης. Αφού ανακοίνωσε την πρόθεσή του στο πλήρωμα, στον διοικητή της μοίρας και το αρχηγείο του ΝΑΤΟ, οδήγησε το πλοίο στις ακτές του Φιουμιτσίνο της Ιταλίας. Τρεις αξιωματικοί αποβιβάστηκαν στην ακτή και από το αεροδρόμιο της πόλης επικοινώνησαν με ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, ενημερώνοντας για την τραγική κατάσταση στην Ελλάδα. Η συνέντευξη τύπου που ακολούθησε προκάλεσε το διεθνές ενδιαφέρον. Ο καπετάνιος και κάποιοι αξιωματικοί παρέμειναν στην Ιταλία ζητώντας άσυλο, ενώ το πλοίο με το πλήρωμα επέστρεψε στην Ελλάδα, καθώς υπήρχε φόβος αντίποινων για τις οικογένειές τους.
Μετά την πτώση της χούντας, οι αξιωματικοί και ο Παππάς επαναπατρίστηκαν και συνέχισαν να υπηρετούν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Το 1994 το ΓΕΝ ανακήρυξε το Βέλος σε Μουσείο Αγώνα κατά της Δικτατορίας. Μετά τη μετασκευή του, ώστε να γίνει επισκέψιμο, αγκυροβόλησε στις 26 Ιουνίου 2002 στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φάληρο, δίπλα στο Θωρηκτό Αβέρωφ.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://velos.hellenicnavy.gr/
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Η δευτερογενής αγορά δεξαμενόπλοιων το 2025 εμφανίζει εξαιρετικά υψηλή κινητικότητα, τροφοδοτούμενη από τις ισχυρές αποδόσεις των ναύλων ως αποτέλεσμα της αύξησης των τονομιλίων λόγω…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Κλιματικής Αλλαγής Copernicus (C3S) της ΕΕ επιβεβαιώνουν μια ανησυχητική κανονικότητα, σύμφωνα με το Reuters. Tο 2025 αναμένεται να καταγραφεί…

Μια τεκτονική αλλαγή συντελείται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την ηγεμονία στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από τα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) και τον…

Ένα ακόμα πλοίο-κόσμημα καθελκύστηκε από το ναυπηγείο Fincantieri στην Ιταλία. Πρόκειται για το «Seven Seas Prestige», ένα από τα δύο πολυτελέστατα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς,…

Ο γαλλικός κολοσσός της εφοδιαστικής αλυσίδας, CMA CGM, σχεδιάζει την έκδοση τριετών ομολόγων για τη συγκέντρωση σημαντικών κεφαλαίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters,…

Δύο νέες ρήτρες για χρήση στις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο να αντιμετωπιστούν κίνδυνοι συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, υιοθέτησε η BIMCO. Σύμφωνα με…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ