
Του καπτ. Γεώργιου Γεωργούλη
Το υπό την διαχείριση της εταιρίας Viking Ocean Cruises κρουαζιερόπλοιο Viking Sky, ενώ ολοκλήρωνε το ταξίδι του από το Tromso στο Stavanger (και τα δύο λιμάνια της Νορβηγίας), στο ύψος των λιμανιών Kristiansund και Molde στην θαλάσσια περιοχή της Hustadvika σε πολύ κακές καιρικές συνθήκες ανέμου (45 κόμβοι) και κυματισμού (7-8 μέτρα), το πλοίο τέθηκε σε ακυβερνησία καθώς οι τέσσερις μηχανές του πλοίου σταμάτησαν.
Το πλοίο και οι επιβάτες του βρέθηκαν σε άμεσο κίνδυνο. Τελικά μετά από 24 ώρες και με τη βοήθεια ρυμουλκών το πλοίο πρόσδεσε ασφαλώς στο λιμάνι Molde δίνοντας τέλος στην περιπέτεια των 915 επιβατών και στα 458 μέλη του πληρώματος.
Ας δούμε όμως αναλυτικότερα το χρονικό του περιστατικού που πιθανά να επηρεάσει την αγορά της κρουαζιέρας στην Αρκτική και να θέσουμε στη συνέχεια τους προβληματισμούς μας για συζήτηση.
Από τη στιγμή της κράτησης των μηχανών μέχρι την πρόσδεση του πλοίου σε ασφαλές λιμάνι δημιουργούνται αρκετά ερωτήματα και προβληματισμοί σχετικά με την αιτία που έθεσε σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών αλλά και την εκκένωση του πλοίου τα οποία και παραθέτουμε:
1. Πόσο πιθανό είναι λόγω των ισχυρών διατοιχισμών του πλοίου και κατ’ επέκταση στις δεξαμενές ελαίου λίπανσης και ενώ είναι όλες στη χαμηλή στάθμη να διακοπεί και στις τέσσερις αντλίες ελαίου η τροφοδοσία;
2. Αν πράγματι αυτό συνέβη δεν έπρεπε να ληφθεί μέριμνα οι δεξαμενές να είναι γεμάτες ώστε παρά τους διατοιχισμούς να υπάρχει τροφοδοσία ελαίου; Η συμπλήρωση των δεξαμενών με έλαιο λίπανσης ανήκει στην προσήκουσα επιμέλεια του μεταφορέα να διατηρεί την αξιοπλοΐα του πλοίου του.
3. Η μία μηχανή τέθηκε σε λειτουργία δύο ώρες περίπου μετά την κράτηση. Οι υπόλοιπες γιατί άργησαν τόσο αν η αιτία της κράτησης και των τεσσάρων μηχανών ήταν η ίδια;
4. Αρχικά και εφόσον το πλοίο κατευθύνονταν στα βράχια ακόμα και όταν αυτή η πορεία σταμάτησε λόγω των αγκυρών η απόφαση της εκκένωσης είναι σωστή γιατί η θέση του πλοίου είναι ακόμα επισφαλής. Βέβαια στη λήψη της απόφασης εκκένωσης πρέπει να αξιολογηθούν οι δυσκολίες που ανακύπτουν λόγω της ηλικίας των επιβατών και τον κίνδυνο να τραυματισθούν κατά την επιχείρηση.
5. Το τελευταίο ερώτημα που προκύπτει στη συνέχεια είναι γιατί η εκκένωση συνεχίστηκε ενώ το πλοίο είχε ανακτήσει την κίνηση του στο νερό με την εκκίνηση μιας εκ των μηχανών του και πόσο μάλλον όλη τη νύχτα όταν είχε από τα μεσάνυχτα εκκινήσει τρεις από τις τέσσερις μηχανές. Αν η επιχείρηση εκκένωσης την ημέρα έχει έστω και μικρό βαθμό επικινδυνότητας πόσο μάλλον την νύχτα όταν μάλιστα το πλοίο δεν αντιμετωπίζει πλέον άμεσο κίνδυνο.
Τα παραπάνω ερωτήματα πρέπει να μας προβληματίσουν ώστε ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα να βελτιωθούν οι επιχειρησιακές διαδικασίες και να επανασχεδιαστούν ώστε με το μικρότερο βαθμό κινδύνου να πετυχαίνουμε το μεγαλύτερο βαθμό ασφάλειας ακόμα και στις περιπτώσεις που είναι σχεδόν απίθανο να συμβούν.
Τέλος αν σκεφτεί κανείς το νέο της ηλικίας (3 ετών) του πλοίου, τον τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό που έχει εγκατασταθεί στη γέφυρα και τις μηχανές του, κανείς δεν φανταζόταν ότι μπορεί να συμβεί κάτι και να το θέσει σε κίνδυνο.
Καιρός είναι να καταλάβουμε ότι και το τελειότερο πλοίο να έχουμε υπό τη διαχείριση μας καλό είναι να μην το δρομολογούμε να κάνει κρουαζιέρα στη Αρκτική το χειμώνα όπου η πιθανότητα να αντιμετωπίσει την αγριότητα της θάλασσας στο ζενίθ της είναι αρκετά υπολογίσιμη. Φοβερό το πλοίο μας αλλά σεβασμό στη θάλασσα επιτέλους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ