
Όπως προκύπτει από την πρόσφατη έρευνα της Clarksons, που δημοσιεύεται στο Shipping Intelligence Network, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς οχημάτων τα τελευταία χρόνια αντιμετώπισε δύσκολες συνθήκες, ως αποτέλεσμα και της μείωσης κατά 2% της δια θαλάσσης διακίνησης αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο κατά το διάστημα 2013 – 2016. Ωστόσο, οι δύσκολες ημέρες φαίνεται πως έχουν περάσει και πλέον παράγοντες της αγοράς εκφράζουν την συγκρατημένη αισιοδοξία τους για βελτίωση της αγοράς μέσα στον επόμενο χρόνο.
Πιο αναλυτικά, το μεγαλύτερο «χτύπημα» ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς οχημάτων το δέχτηκε το 2009 οπότε και καταγράφηκε δραματική μείωση στην δια θαλάσσης διακίνηση οχημάτων κατά 34%. Και χρειάστηκε πάνω από μία δεκαετία για να μπορέσει ο κλάδος να επανέλθει, μόλις εφέτος, στα προ κρίσης επίπεδα και συγκεκριμένα στα επίπεδα του 2007.
Κύριες αιτίες αυτής της δεκαετούς κρίσης υπήρξε η υποτονική ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας, καθώς και ο περιορισμός της σχετικής καταναλωτικής δαπάνης προς αγορά οχήματος σε μεγάλες αγορές. Ένας άλλος παράγοντας που επέτεινε την κρίση στην συγκεκριμένη αγορά, ήταν και απόφαση πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών να εγκαταστήσουν εργοστασιακές μονάδες κοντά στις χώρες – κύριους εισαγωγείς οχημάτων.
Ωστόσο, η φετινή ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας συνδυαστικά με την βελτίωση των τιμών των βασικών εμπορευμάτων, επέτρεψε μία ταχύτερη ανάπτυξη της αγοράς των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, ξεπερνώντας τις αρχικές προσδοκίες. Έτσι, για ολόκληρο το 2017 αναμένεται αύξηση σε σχέση με το 2016 κατά 5% στην δια θαλάσσης διακίνηση οχημάτων, με τις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο να έχουν διακινήσει 21,5 εκατ. οχήματα.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις εξαγωγές πραγματοποιήθηκαν εφέτος προς βόρεια Αμερική και Ευρώπη, με ποσοστά 5 και 10% αντιστοίχως. Ενώ, αύξηση κατά 3-4% αναμένεται να καταγράψουν και οι εξαγωγές από τις κύριες χώρες – κατασκευαστές οχημάτων στον κόσμο, την Ιαπωνία και Νότια Κορέα.
Η βελτίωση της παγκόσμιας ζήτησης σε συνδυασμό με μείωση της προσφερόμενης χωρητικότητας (κατά το 2016 και 2017 οδηγήθηκαν προς ανακύκλωση πολλά car carriers, ενώ μόλις 5 νέα πλοία έχουν παραγγελθεί από το 2016) επέτρεψαν την βελτίωση των ναύλων κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2017. Ενώ και οι προοπτικές για το 2018 είναι θετικές, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/INGO WAGNER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η Σερβία εξασφάλισε τρίμηνη αναστολή σχετικά με τη ρωσικής ιδιοκτησίας πετρελαϊκή εταιρία NIS, που υπόκειται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ οι οποίες απειλούν τον…

Η επιβίωση των πιγκουίνων Χούμπολτ, ενός είδους πτηνών που κατοικούν σε βραχώδεις ακτογραμμές της Χιλής, συνεχίζει να απειλείται αδιάλειπτα από παράγοντες όπως η κλιματική…

Η ξαφνική επιβράδυνση των κινεζικών αγορών αμερικανικής σόγιας, μόλις λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση της εμπορικής εκεχειρίας ΗΠΑ-Κίνας, δημιουργεί νέα αβεβαιότητα, όπως αναφέρει το…

Η συνεργασία της ΕΤΜΕ και των Ναυπηγείων Σαλαμίνας – Salamis Shipyards με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας περνά στη φάση υλοποίησης, με την έναρξη των…

Η MSC Cruises και η Chantiers de l’ Atlantique ανακοίνωσαν μια σημαντική ενίσχυση της μακροχρόνιας συνεργασίας τους, με παραγγελίες δύο επιπλέον πλοίων World Class,…

Με πανηγυρική συμμετοχή και απαρτία που ξεπέρασε το ιστορικό όριο των 2.392 εξουσιοδοτημένων ψήφων ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025 η 47η Τακτική Γενική…

Την ενίσχυση του στόλου της με το νεότευκτο «Maran Gas Syros» ανακοίνωσε νωρίτερα η Maran Gas Maritime του Ομίλου Αγγελικούση. Το νεότευκτο LNG carrier…

Η διαχρονικά ισχυρή ναυτιλιακή σχέση μεταξύ Ελλάδας και Ιαπωνίας, καθώς και ο αμοιβαίος σεβασμός μεταξύ των δύο χωρών, αποτυπώθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ