
Τις τελευταίες εβδομάδες αυξάνονται τα προκλητικά περιστατικά παράνομης αλιείας από τουρκικές μηχανότρατες στα ελληνικά χωρικά ύδατα του ανατολικού Αιγαίου, κυρίως στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σάμου- Αγαθονησίου. Τα τουρκικά αλιευτικά εκμεταλλεύονται τα κενά ελέγχου που οφείλονται στην κόπωση και το μεγάλο φόρτο που αναλογεί στα κατά τόπους λιμεναρχεία, λόγω της αύξησης των προσφυγικών ροών. Ως αποτέλεσμα ψαρεύουν κοντά στην οριογραμμή με τα ελληνικά θαλάσσια σύνορα και όποτε τους δίνεται η ευκαιρία μπαίνουν στα ελληνικά νερά όπου και παραμένουν για ώρες, ή για όσο δεν απωθούνται από ελληνικό σκάφος.
Αυτές οι προκλητικές παραβιάσεις γίνονται, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας αλλά ακόμα και μέρα-μεσημέρι, κοντά στις ακτές, σε κατοικημένες και τουριστικές περιοχές όπως τα εντόπισε τις περασμένες ημέρες το ερευνητικό σκάφος του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος.
Αυτά τα μεγάλα αλιευτικά υφαρπάζουν τα ιχθυαποθέματα των θαλασσών μας, ενώ παράλληλα σύρουν στο βυθό βαριά αλιευτικά εργαλεία (μεταλλικές «πόρτες» 1-2 τόνων, αλυσίδες κλπ), καταστρέφοντας στο πέρασμά τους, ρηχές θαλάσσιες ζώνες όπου σύμφωνα με την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, απαγορεύεται η αλιεία από μηχανότρατες. Προκαλούν δραματική καταστροφή στα παραγωγικά προστατευόμενα οικοσυστήματα, όπως τα θαλάσσια λιβάδια Ποσειδωνίας, τα οποία μετατρέπουν σε άγονες ερήμους.
Το ερευνητικό σκάφος του Ινστιτούτου Αρχιπέλαγος προσπαθεί τις τελευταίες εβδομάδες να εντοπίζει και να απωθεί τα σκάφη αυτά, κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά και της νύχτας, με στόχο την αποτροπή, όσο είναι δυνατόν, αυτής της καταστροφής και της καταλήστευσης των αλιευτικών μας πόρων, οι οποίοι ούτως ή άλλως έχουν δεχθεί μεγάλη υποβάθμιση τα τελευταία χρόνια.
Το Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος, παρά το μεγάλο φόρτο υποχρεώσεων που έχει αναλάβει, θα συνεχίσει και κατά τους δύσκολους χειμερινούς μήνες, με όσα μέσα και πόρους διαθέτει, την προσπάθεια αποτροπής αυτών των προκλητικών και απαράδεκτων καταστροφικών αλιευτικών πρακτικών.
Το πρόβλημα αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο αλλά ένα χρόνιο ζήτημα το οποίο έχει σήμερα διογκωθεί και αναμένεται να χειροτερέψει, καθώς οι Τούρκοι αλιείς έχουν επενδύσει σε μεγάλες, άρτια εξοπλισμένες μηχανότρατες, με μεγάλη αλιευτική ικανότητα, όμως έχουν ήδη υπεραλιεύσει μέχρι εξάντλησης τα αλιευτικά πεδία της Τουρκίας, με αποτέλεσμα τα ελληνικά νερά να αποτελούν έναν εύκολο στόχο. Για να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό, το οποίο έχει σοβαρές πολιτικές, κοινωνικοοικονομικές και περιβαλλοντικές προεκτάσεις, δεν επαρκεί η παρέμβαση των τοπικών λιμεναρχείων, αλλά απαιτείται ουσιαστική πολιτική βούληση και κεντρική στρατηγική αντιμετώπισης.
Πηγή/Φωτό: Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ