
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Από την κάμψη του 2009, όταν σημειώθηκε πτώση κατά 4%, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 38%, προσθέτοντας επιπλέον 3,2 δις τόνους.
Το ευρύ φάσμα του θαλάσσιου εμπορίου είναι γνωστό, με μια σειρά φορτίων που συμβάλλουν σε μια προβλεπόμενη αύξηση εμπορίου κατά 11,5 δις τόνους φέτος. Το αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου αντιπροσωπεύουν το 27% του συνόλου, το χύδην ξηρό φορτίο το 44% και το θαλάσσιο εμπόριο containers το 16%.
Οι μεταβολές στα μερίδια φορτίου με την πάροδο του χρόνου ήταν σταδιακές και αν συγκρίνουμε τα ποσοστά του μεριδίου των φορτίων στην ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου σε όρους τόνων και σε όρους τονοχιλιομέτρων υπάρχουν σημαντικές διαφορές.
Το εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει το 49% των συνολικών τονοχιλιομέτρων στο θαλάσσιο εμπόριο φέτος σε σύγκριση με το 44% του μεριδίου σε όρους τόνων. Τα προϊόντα πετρελαίου παρέχουν το 9% του εμπορίου σε τόνους, αλλά μόνο 5% σε όρους τονομιλίων.
Το εμπόριο δημητριακών αντιπροσωπεύει το 8% της αύξησης σε όρους τόνους-μίλια, αλλά μόνο το 6% σε τόνους στην ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου, ενώ το αργό πετρέλαιο που αντιπροσώπευε το 6% της αύξησης σε τόνους συνέβαλε στο 10% της αύξησης σε τόνους-μίλια. Και στις δύο περιπτώσεις η ροή του εμπορίου από τον Ατλαντικό στην Κίνα είχε σημαντικό αντίκτυπο. Το θαλάσσιο εμπόριο containers αντιπροσωπεύει το 21% της αύξησης σε τόνους, αλλά μόνο το 18% σε όρους τόνους-μίλια.
Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η ανάπτυξη θαλάσσιου εμπορίου από το 2009 δεν είναι αναιμική αλλά η προσφορά των πλοίων είναι αυτή που από το 2009 υποκινεί τις συνεχόμενες κρίσεις στη ναυλαγορά των πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Σε τροχιά υλοποίησης τίθενται δύο έργα αναβάθμισης λιμενικών υποδομών στη Σούδα Χανίων και στη Λευκάδα, τα οποία εντάχθηκαν στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου…

Σαν σήμερα, πριν 142 χρόνια γεννήθηκε ο Ευγένιος Ευγενίδης. Με αφορμή την επέτειο γέννησης του Ευγένιου Ευγενίδη, τα Ναυτικά Χρονικά αφιερώνουν μερικές γραμμές στον…

Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ