
Της Άννας Κοτρίκλα, Επ. Καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Η διαφαινόμενη καθυστέρηση της κύρωσης της σύμβασης του Χονγκ Κονγκ για την ανακύκλωση των πλοίων οδήγησε το 2013 την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) να προχωρήσει μονομερώς σε μέτρα που αφορούν πλοία που φέρουν ευρωπαϊκή σημαία ή που ελλιμενίζονται σε ευρωπαϊκά λιμάνια (Κανονισμός 1257/2013). Βασικό στοιχείο του κανονισμού είναι ότι, με προθεσμία συμμόρφωσης την 31η Δεκεμβρίου 2018, τα πλοία ευρωπαϊκής σημαίας θα πρέπει να ανακυκλώνονται σε μονάδες που πληρούν ορισμένες ελάχιστες προδιαγραφές και περιλαμβάνονται στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο Μονάδων Ανακύκλωσης Πλοίων. Το 2016 εκδόθηκε ένας κατάλογος 18 τέτοιων μονάδων ανακύκλωσης σε χώρες της ΕΕ, ενώ έως το τέλος του 2017 ο κατάλογος αναμένεται να συμπληρωθεί με μονάδες από άλλες χώρες του κόσμου (αυτή την στιγμή μελετώνται αιτήσεις από 22 χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, η Τουρκία και οι ΗΠΑ).
Ο Κανονισμός 1257/2013 προβλέπει επίσης την διερεύνηση της σκοπιμότητας ενός οικονομικού εργαλείου, με το οποίο θα επιδοτείται η ανακύκλωση στις εγκεκριμένες μονάδες του Ευρωπαϊκού Καταλόγου. Ο στόχος είναι να μπορούν να ανταγωνισθούν τις υπάρχουσες μονάδες χαμηλού κόστους (και χαμηλών προδιαγραφών ασφάλειας, προστασίας της υγείας των εργαζόμενων και προστασίας του περιβάλλοντος) και να αποφεύγεται η αλλαγή σημαίας των ευρωπαϊκών πλοίων στο τέλος της ωφέλιμης ζωής τους. Προτάθηκαν διάφοροι μηχανισμοί για την υλοποίηση του οικονομικού αυτού μέτρου με προκρινόμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Άδεια Ανακύκλωσης Πλοίου, το κόστος της οποίας θα βαρύνει τους πλοιοκτήτες.
Οι ενώσεις πλοιοκτητών ECSA (European Community of Shipowners Associations), ASA (Asian Shipowners Association) και ICS (International Chamber of Shipping) αντέδρασαν αρνητικά στο μέτρο θεωρώντας ότι θα διαταράξει την διαδικασία κύρωσης της Σύμβασης του Χόνγκ Κόνγκ, και ότι αντίκειται στις αρχές του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, της σύμβασης του ΟΗΕ για το δίκαιο της θάλασσας (UNCLOS) και της Αρχής της Κοινής αλλά Διαφοροποιημένης Ευθύνης.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Αύγουστο του 2017, αποφάσισε την επανεκτίμηση των οικονομικών εργαλείων διευκόλυνσης της ασφαλούς και περιβαλλοντικά ορθής διάλυσης των πλοίων σε επόμενο χρόνο και αφού πρώτα εκτιμηθούν τα αποτελέσματα της χρήσης και των επιδράσεων των μονάδων του Ευρωπαϊκού Καταλόγου Ανακύκλωσης Πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
«Ανοιχτή πληγή» αποτελεί η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ (και) για την παγκόσμια αγορά πετροχημικών, η οποία προσπαθεί ακόμη να ανακάμψει από τους σκοπέλους των…
Στον «πυρετό» της ανάπτυξης λιμενικών υποδομών της ασιατικής υποηπείρου εντάσσεται πλέον και το Μπανγκλαντές, με το πλάνο της χώρας για τη δημιουργία λιμένα βαθέων…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία αποανθρακοποίησης του κλάδου της κρουαζιέρας κατεγράφη πρόσφατα στα ναυπηγεία της ιταλικής Fincantieri. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής…
Η πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την αποανθρακοποίηση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό,…
Τη σκυτάλη από τον πρόεδρο Τραμπ παίρνει το Μεξικό αναφορικά με την επιβολή δασμών, καθώς ανακοίνωσε δασμούς ύψους 50% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την…
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ