
Παρά το γεγονός ότι περισσότερα από τα ελληνικά πανεπιστήμια που συμπεριλαμβάνονται στο διεθνή πίνακα κατάταξης Πανεπιστημίων της QS σημείωσαν πτώση σε σύγκριση με την προηγούμενη κατάταξή τους, σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού τα πράγματα είναι διαφορετικά. Μία ακόμη διάκριση Ελλήνων επιστημόνων ήρθε να προστεθεί σε μία σειρά διακρίσεων στον τομέα της έρευνας. Αυτή τη φορά η διάκριση ήλθε από την έρευνα σε ζητήματα που άπτονται της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Πιο συγκεκριμένα στο ετήσιο συνέδριο της Διεθνούς Ενώσεως Ναυτιλιακών Οικονομολόγων, το οποίο διεξήχθη στα τέλη Αυγούστου στο Αμβούργο, Έλληνες ναυτιλιακοί οικονομολόγοι απέσπασαν δύο σημαντικότατες διακρίσεις, επιβεβαιώνοντας ότι δικαίως η Ελληνική επιστημονική κοινότητα ναυτιλιακών οικονομολόγων συγκαταλέγεται ανάμεσα στις ηγέτιδες δυνάμεις του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου σε παγκόσμιο επίπεδο. Το συνέδριο της Διεθνούς Ενώσεως Ναυτιλιακών Οικονομολόγων αποτελεί το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό επιστημονικό γεγονός στη ναυτιλιακή και λιμενική βιομηχανία, προσελκύοντας κάθε χρόνο εκατοντάδες επιστήμονες από δεκάδες χώρες.
Η επιστημονική μελέτη των Πέρσα Παφλιώτη, Θωμά Βιτσούνη, Collins Teye, Michael Bell και Ιωάννη Τσαμουργκέλη τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης επιστημονικής εργασίας για νέους ερευνητές (KLU Young Researcher Award). Η μελέτη με τίτλο “Box dynamics: “leaders”, “followers” and transmitting mechanisms – An intersectoral analysis”, εξετάζει την αλληλεπίδραση και την διάχυση των σοκ μεταξύ των διαφόρων εμπορευμάτων που διακινούνται σε λιμένες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Με βάση τη θεωρία συγχρονισμού των οικονομικών κύκλων, οι συγγραφείς αναλύουν τη δυναμική συσχέτιση μεταξύ 15 διαφορετικών κλάδων εμπορευματοκιβωτίων.
Αναλυτικότερα η μελέτη εξετάζει την συνολική κίνηση εμπορευματοκιβωτίων ενός λιμένα σε λεπτομερές επίπεδο και πιο συγκεκριμένα εστιάζει στο «τι υπάρχει μέσα στο εμπορευματοκιβώτιο» (κλάδοι). Αποδεικνύει ότι οι διακυμάνσεις του συνολικού όγκου εμπορευματοκιβωτίων είναι αποτέλεσμα συσχετίσεων των επιμέρους κλάδων και οφείλονται είτε α) σε κοινά σοκ που επιδρούν σε όλους τους κλάδους και διαχέονται στο σύνολο, είτε β) στα ενδιάμεσα ή συμπληρωματικά προϊόντα, όπου ένα σοκ σε ένα κλάδο διαχέεται στους επιμέρους κλάδους και κατ’ επέκταση στο σύνολο. Σε κάθε περίπτωση η διάχυση των σοκ πραγματοποιείται με ετερογενή τρόπο. Σε αυτό το πλαίσιο, η μελέτη διερευνά ποιοι κλάδοι αντιπροσωπεύουν τους «ηγέτες» και ποιοι τους «ακολούθους» στη διάχυση των σοκ. Η μελέτη αποτελεί μέρος της διδακτορικής διατριβής της Υπ. Διδάκτωρ Πέρσας Παφλιώτη (Πανεπιστήμιο Αιγαίου).
Η επόμενη διάκριση προήλθε από τον κ. Ιάσονα Αγγελόπουλο, διδάκτωρ οικονομικής των μεταφορών του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. Ο κ. Αγγελόπουλος απέσπασε το πρώτο βραβείο “The Palgrave McMillan Prize in Maritime Economics & Logistics” για την καλύτερη διδακτορική διατριβή της περιόδου 2013 – 2016. Η διατριβή κατατάχθηκε πρώτη ανάμεσα σε 17 διδακτορικές διατριβές που εκπονήθηκαν στο διάστημα 2013-2016. Δεύτερη κατατάχθηκε η διατριβή του Θαλή Ζη από το Imperial College, London και τρίτη της Vera Zhang από το Nanyang Technological University, Singapore. Σημειώνεται ότι και το 2015, στην Κουάλα Λουμπούρ, Μαλαισία, στο αντίστοιχο συνέδριο της Διεθνούς Ενώσεως Ναυτιλιακών Οικονομολόγων, ο κ. Αγγελόπουλοςς είχε αποσπάσει το βραβείο της καλύτερης εργασίας νέου επιστήμονα, με την εργασία του να κατατάσσεται πρώτη στην κατηγορία των νέων επιστημόνων και δεύτερη στο σύνολο των 149 κρινόμενων εργασιών. Η βραβευθείσα διατριβή, με επιβλέποντα τον Καθηγητή Κωνσταντίνο Χλωμούδη από το Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, είχε ως αντικείμενα την ανάδειξη κρίσιμων στοιχείων για τη φασματική δυναμική των κυκλικών τάσεων της ναυτιλίας, καθώς και της σχέσης εθνικής οικονομίας, λιμένων και ναυλαγορών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ