
Σε πρόσφατη έκθεση του Οίκου Drewry, που αφορά στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φέρει τον τίτλο «Container Insight Report», εκτιμάται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά θα καταγράψουν εφέτος ζημίες της τάξης των 5 δις δολαρίων ΗΠΑ, ποσό που έρχεται να προστεθεί στις συσσωρευμένες από το 2014 απώλειες από πωλήσεις που αγγίζουν αθροιστικά τα $50 δις.
Ο Simon Heaney, Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors, αναφέρθηκε στους λόγους που έχουν οδηγήσει σε αυτή την αύξηση των ζημιών, με κυριότερο εξ αυτών την απουσία ζήτησης, που συνδυαζόμενη με την πλεονάζουσα προσφορά χωρητικότητας έχει ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να μειώσουν σημαντικά τις τιμές των ναύλων, με αρνητικές συνέπειες για τα έσοδα και τα κέρδη τους.
Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει ο εντεινόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά καθώς και η συγκέντρωση μεγάλων μεριδίων αγοράς από ορισμένους ισχυρούς παίκτες, που οδηγεί σε κατάσταση ασφυξίας τους πιο «αδύναμους» της αγοράς.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της κατάστασης αποτελούν τόσο η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd όσο και η Maersk Line. Από τη μία η Hapag-Lloyd κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους κατέγραψε καθαρές ζημίες που άγγιξαν τα 142.100.000 ευρώ, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2015 είχαν καταγραφεί καθαρά κέρδη ύψους 157,2 εκατομμυρίων ευρώ. Από την άλλη, η Maersk Line κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους κατέγραψε ζημίες $ 151 εκατ., ενώ το δεύτερο τρίμηνο του 2015 είχε κέρδη που άγγιξαν τα $507 εκατομμύρια.
Ο Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors εκτιμά ως πιο πιθανό σενάριο οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να δουν τα έσοδά τους το 2016 χαμηλότερα από ότι ήταν το «annus horribilis» του 2009, οπότε και κατέγραψαν απώλειες $19 δις στα λειτουργικά τους έσοδα. Ενώ επισημαίνει ότι η δυσκολία των εταιρειών σήμερα έγκειται στην αδυναμία τους να μειώσουν τα κόστη τους με την ίδια ταχύτητα που μειώνονται τα έσοδά τους, κάτι που είχαν καταφέρει μέχρι και το τέταρτο τρίμηνο του 2015.
Παράγοντες της αγοράς τονίζουν πάντως ότι μόνο όταν επέλθει η απαραίτητη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, που θα επιτρέψει διατηρήσιμη άνοδο των ναύλων, αναμένεται να επανέλθουν σε κερδοφορία οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/INGO WAGNER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σημαντική άνοδο καταγράφουν φέτος οι θαλάσσιες μεταφορές τσιμέντου και πλίνθων, ενισχύοντας έτσι τη ζήτηση για μικρότερα bulk carriers, όπως Supramaxes και Handysizes, τα οποία…

Ενώ η αγορά κινείται σε ρυθμούς εορταστικής προετοιμασίας, οι liners φαίνεται να εστιάζουν σε έναν πολύ πιο μακρινό χρονικό ορίζοντα, προετοιμαζόμενοι για ένα μέλλον…

Η δευτερογενής αγορά δεξαμενόπλοιων το 2025 εμφανίζει εξαιρετικά υψηλή κινητικότητα, τροφοδοτούμενη από τις ισχυρές αποδόσεις των ναύλων ως αποτέλεσμα της αύξησης των τονομιλίων λόγω…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Κλιματικής Αλλαγής Copernicus (C3S) της ΕΕ επιβεβαιώνουν μια ανησυχητική κανονικότητα, σύμφωνα με το Reuters. Tο 2025 αναμένεται να καταγραφεί…

Μια τεκτονική αλλαγή συντελείται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την ηγεμονία στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από τα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) και τον…

Ένα ακόμα πλοίο-κόσμημα καθελκύστηκε από το ναυπηγείο Fincantieri στην Ιταλία. Πρόκειται για το «Seven Seas Prestige», ένα από τα δύο πολυτελέστατα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς,…

Ο γαλλικός κολοσσός της εφοδιαστικής αλυσίδας, CMA CGM, σχεδιάζει την έκδοση τριετών ομολόγων για τη συγκέντρωση σημαντικών κεφαλαίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ