
Σε πρόσφατη έκθεση του Οίκου Drewry, που αφορά στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φέρει τον τίτλο «Container Insight Report», εκτιμάται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά θα καταγράψουν εφέτος ζημίες της τάξης των 5 δις δολαρίων ΗΠΑ, ποσό που έρχεται να προστεθεί στις συσσωρευμένες από το 2014 απώλειες από πωλήσεις που αγγίζουν αθροιστικά τα $50 δις.
Ο Simon Heaney, Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors, αναφέρθηκε στους λόγους που έχουν οδηγήσει σε αυτή την αύξηση των ζημιών, με κυριότερο εξ αυτών την απουσία ζήτησης, που συνδυαζόμενη με την πλεονάζουσα προσφορά χωρητικότητας έχει ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να μειώσουν σημαντικά τις τιμές των ναύλων, με αρνητικές συνέπειες για τα έσοδα και τα κέρδη τους.
Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει ο εντεινόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά καθώς και η συγκέντρωση μεγάλων μεριδίων αγοράς από ορισμένους ισχυρούς παίκτες, που οδηγεί σε κατάσταση ασφυξίας τους πιο «αδύναμους» της αγοράς.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της κατάστασης αποτελούν τόσο η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd όσο και η Maersk Line. Από τη μία η Hapag-Lloyd κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους κατέγραψε καθαρές ζημίες που άγγιξαν τα 142.100.000 ευρώ, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2015 είχαν καταγραφεί καθαρά κέρδη ύψους 157,2 εκατομμυρίων ευρώ. Από την άλλη, η Maersk Line κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους κατέγραψε ζημίες $ 151 εκατ., ενώ το δεύτερο τρίμηνο του 2015 είχε κέρδη που άγγιξαν τα $507 εκατομμύρια.
Ο Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors εκτιμά ως πιο πιθανό σενάριο οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να δουν τα έσοδά τους το 2016 χαμηλότερα από ότι ήταν το «annus horribilis» του 2009, οπότε και κατέγραψαν απώλειες $19 δις στα λειτουργικά τους έσοδα. Ενώ επισημαίνει ότι η δυσκολία των εταιρειών σήμερα έγκειται στην αδυναμία τους να μειώσουν τα κόστη τους με την ίδια ταχύτητα που μειώνονται τα έσοδά τους, κάτι που είχαν καταφέρει μέχρι και το τέταρτο τρίμηνο του 2015.
Παράγοντες της αγοράς τονίζουν πάντως ότι μόνο όταν επέλθει η απαραίτητη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, που θα επιτρέψει διατηρήσιμη άνοδο των ναύλων, αναμένεται να επανέλθουν σε κερδοφορία οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/INGO WAGNER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ