
Σε πρόσφατη έκθεση του Οίκου Drewry, που αφορά στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φέρει τον τίτλο «Container Insight Report», εκτιμάται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά θα καταγράψουν εφέτος ζημίες της τάξης των 5 δις δολαρίων ΗΠΑ, ποσό που έρχεται να προστεθεί στις συσσωρευμένες από το 2014 απώλειες από πωλήσεις που αγγίζουν αθροιστικά τα $50 δις.
Ο Simon Heaney, Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors, αναφέρθηκε στους λόγους που έχουν οδηγήσει σε αυτή την αύξηση των ζημιών, με κυριότερο εξ αυτών την απουσία ζήτησης, που συνδυαζόμενη με την πλεονάζουσα προσφορά χωρητικότητας έχει ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να μειώσουν σημαντικά τις τιμές των ναύλων, με αρνητικές συνέπειες για τα έσοδα και τα κέρδη τους.
Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει ο εντεινόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά καθώς και η συγκέντρωση μεγάλων μεριδίων αγοράς από ορισμένους ισχυρούς παίκτες, που οδηγεί σε κατάσταση ασφυξίας τους πιο «αδύναμους» της αγοράς.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της κατάστασης αποτελούν τόσο η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd όσο και η Maersk Line. Από τη μία η Hapag-Lloyd κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους κατέγραψε καθαρές ζημίες που άγγιξαν τα 142.100.000 ευρώ, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2015 είχαν καταγραφεί καθαρά κέρδη ύψους 157,2 εκατομμυρίων ευρώ. Από την άλλη, η Maersk Line κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους κατέγραψε ζημίες $ 151 εκατ., ενώ το δεύτερο τρίμηνο του 2015 είχε κέρδη που άγγιξαν τα $507 εκατομμύρια.
Ο Σύμβουλος και Διευθυντής Έρευνας στο Drewry Supply Chain Advisors εκτιμά ως πιο πιθανό σενάριο οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να δουν τα έσοδά τους το 2016 χαμηλότερα από ότι ήταν το «annus horribilis» του 2009, οπότε και κατέγραψαν απώλειες $19 δις στα λειτουργικά τους έσοδα. Ενώ επισημαίνει ότι η δυσκολία των εταιρειών σήμερα έγκειται στην αδυναμία τους να μειώσουν τα κόστη τους με την ίδια ταχύτητα που μειώνονται τα έσοδά τους, κάτι που είχαν καταφέρει μέχρι και το τέταρτο τρίμηνο του 2015.
Παράγοντες της αγοράς τονίζουν πάντως ότι μόνο όταν επέλθει η απαραίτητη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, που θα επιτρέψει διατηρήσιμη άνοδο των ναύλων, αναμένεται να επανέλθουν σε κερδοφορία οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/INGO WAGNER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η δραστηριότητα στα διαλυτήρια της Τουρκίας είναι έντονη τους τελευταίους μήνες, και από αυτή δεν λείπουν επίμαχα περιστατικά. Σημειώνεται ότι πρόσφατα πυρκαγιά ξέσπασε σε…
Μια σημαντική επέκταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, στο Λος Άντζελες. Ειδικότερα, η International Transportation Service (ITS) ξεκίνησε τη διαδικασία επέκτασης…
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται εκ νέου με μικρές απώλειες. Ειδικότερα, βάσει…
Το 18ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας ενέκρινε την Παρασκευή 18 Ιουλίου το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), επιτυγχάνοντας ένα ισχυρό πλήγμα…
Καθώς εντείνονται οι εκκλήσεις της διεθνούς κοινότητας για την επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, το LNG κερδίζει διαρκώς έδαφος ως μεταβατικό καύσιμο για…
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων φαίνεται πως βρίσκεται πλέον ψηλά στην ατζέντα της Μόσχας, καθώς τα ναυπηγεία της Ρωσίας εντείνουν τις προσπάθειές τους προς αυτή την…
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ