
Φωτό:ΑΠΕ (IKRAM N’GADI)
Σε μείζον ζήτημα για τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα έχει αναδειχθεί η συνεχής συνδρομή των εμπορικών πλοίων σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης μεταναστών στη θάλασσα της Μεσογείου.
Μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς, η Maersk, εξέφρασε πρόσφατα τον προβληματισμό της σχετικά με το φαινόμενο, το οποίο έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις το τελευταίο διάστημα. Όπως επισημαίνει η εταιρεία, τα πλοία της Maersk Line σε συνδυασμό με τα πλοία της Maersk Tankers έχουν περισυλλέξει 3,500 μετανάστες από το 2013 μέχρι σήμερα.
Για τα εν λόγω πλοία, ειδικά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυτό σημαίνει παρέκκλιση εκατοντάδων ναυτικών μιλίων από την αρχική τους πορεία και συνολικό κόστος που ξεπερνά τις 500.000 δολάρια, κόστος το οποίο καλύπτεται μόνο εν μέρει από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Σχολίαζοντας το θέμα, ο Tommy Thomassen, Chief Technical Officer της Maersk Tankers, είπε χαρακτηριστικά: «Τα πληρώματα των πλοίων μας κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν και είμαστε υπερήφανοι γι αυτούς. Παρόλα αυτά δεν διαθέτουν την κατάλληλη εκπαίδευση για να πραγματοποιούν επιχειρήσεις διάσωσης ενώ αντίστοιχα τα πλοία δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές για να ανταποκριθούν σε τέτοια περιστατικά».
Στον ίδιο άξονα κινήθηκε και ο υπεύθυνος διαχείρισης κρίσεων της εταιρείας, Steffen Conradsen, ο οποίος τόνισε την ανάγκη ανάληψης της ευθύνης από τους πολιτικούς των εμπλεκομένων χωρών.
Τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ένα εμπορικό πλοίο όταν επιχειρεί να διασώσει μετανάστες είναι η επάρκεια στις προμήθειες νερού και φαγητού, η στέγαση, η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και η διαχείριση του πλήθους. Ενδεικτικά, για ένα πλήρωμα 20-25 ατόμων, η αντιστοιχία μεταναστών-πληρώματος αγγίζει το 10:1, δεδομένων των εκατοντάδων ανθρώπων που διασώζονται κατά τη διάρκεια κάθς επιχείρησης. Μείζον ζήτημα αποτελεί και η ασφάλεια του πληρώματος, καθώς συχνά στα πλοιάρια που μεταφέρουν μετανάστες βρίσκονται και οπλισμένοι λαθρέμποροι.
Πλοίαρχοι της εταιρείας αναφέρουν με υπερηφάνεια την αυταπάρνηση που επιδεικνύουν οι ναυτικοί κατά τη διαχείριση των εν λόγω κρίσεων, οι οποίες συχνά απαιτούν υπεράνθρωπες προσπάθειες λόγω του μεγάλου αριθμού ανθρώπων που εμπλέκονται αλλά και της άσχημης κατάστασης στην οποία αυτοί βρίσκονται.
Τέλος, η Maersk, δίνει έμφαση στη σωστή προετοιμασία του ανθρώπινου δυναμικού της και πραγματοποιεί ετήσιες ασκήσεις έρευνας και διάσωσης ενώ διαθέτει εξειδικευμένα σχέδια ανταπόκρισης στις προαναφερθείσες κρίσεις. Παράλληλα, παρέχει πρόσβαση σε υπηρεσίες συμβουλευτικής για τους ναυτικούς της, προκειμένου να τους βοηθήσει να ανταπεξέλθουν στο άγχος που προκαλούν τέτοιες καταστάσεις.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…

Η Ουκρανία έπληξε για πρώτη φορά πετρελαιοφόρο του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας «μέσα στα ουδέτερα ύδατα» της Μεσογείου, ανακοίνωσε σήμερα πηγή στους κόλπους των…

Η επιτυχής διέλευση του πλοίου «Maersk Sebarok» από την Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ αποτελεί την πρώτη παρουσία της δανέζικης…

Η τεχνολογία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας για πλήρως ηλεκτρικά πλοία εδραιώνεται ως βασικός πυλώνας της αποανθρακοποίησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών, με τη Corvus Energy να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη…

Η πράσινη αμμωνία καθιερώνεται ως ένας από τους πλέον ώριμους ενεργειακούς φορείς για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η επένδυση της CMB.TECH, που ανακοινώθηκε…

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνεί να χορηγήσει δάνειο στην Ουκρανία ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2026-2027, μέσω δανεισμού της ΕΕ», αναφέρουν τα συμπεράσματα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ