
Πριν από λίγες ημέρες, ομάδα φοιτητών του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου επισκέφτηκε την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού των Οινουσσών. Αν και οι ακριτικές Οινούσσες απέχουν λίγα μόνο ναυτικά μίλια από τη Χίο, οι σπουδαστές της σχολής παραμένουν αποκομμένοι, αν όχι απομονωμένοι από τις εκπαιδευτικές δράσεις και ανησυχίες τόσο της ΑΕΝ Μηχανικών Χίου όσο και (κυρίως) των τμημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην πόλη της Χίου. Η επίσκεψη είχε σκοπό την ανταλλαγή απόψεων και τη σύλληψη προτάσεων για κοινές δράσεις, που θα φέρουν πιο κοντά τους φοιτητές στις ανάγκες της θάλασσας και τους σπουδαστές πιο κοντά στην απαραίτητη πλέον επιστημονική εμβρίθεια.
Ο διάλογος μεταξύ των νέων ναυτελλήνων εκείνη τη μέρα υπήρξε όχι μόνο ουσιαστικός και ευφάνταστος αλλά και γόνιμος, ενώ οι καθηγητές των δύο σχολών εστίασαν στην ανάγκη για συνεργασία σε ένα πλαίσιο που θα τιμά τη ναυτική παράδοση.
Τα «Ναυτικά Χρονικά» έδωσαν το «παρών» στη συγκεκριμένη συνάντηση και οι συνεργάτες τους παραμένουν ένθερμοι υποστηρικτές σε οποιαδήποτε δράση που θα φέρει πιο κοντά τους νέους της ναυτιλίας. Σε οποιοδήποτε σοβαρό εκπαιδευτικό σύστημα της Δύσης, όπως των ΗΠΑ, στη ναυτιλιακή και ναυτική εκπαίδευση πολλά μαθήματα είναι κοινά ενώ τα μπάρκα είναι υποχρεωτικά και για τις δύο «τάξεις» φοιτητών. Οι ΑΕΝ βρίσκονται ακόμα πολύ μακριά, δυστυχώς σε κάθε επίπεδο – κυρίως όμως ερευνητικό και εκπαιδευτικό, για την οποιαδήποτε αναβάθμισή τους σε ΤΕΙ ή ΑΕΙ. Με ωρομισθίους και σπουδαστές εξαιρετικά χαμηλών επιδόσεων δεν δημιουργούνται πανεπιστήμια – από αυτά έχουμε ήδη αρκετά, που πληρώνει ο ελληνικός λαός. Ήρθε όμως η ώρα, σε αυτές τις δύσκολες εποχές για τον κρατικό προϋπολογισμό, να ανοίξουν οι πόρτες τους για συνεργασίες με αδελφά τμήματα και σχολές, που θα επιτρέψουν στους φοιτητές και τους καθηγητές τους την κοινή δράση (και συνεκπαίδευση) με συναδέλφους που έχουν κοινά οράματα.
Όσοι θέλουν να σχεδιάζουν για το μέλλον αυτών των παιδιών και όσοι θέλουν να κρίνουν για την κατάσταση των Ακαδημιών, για την ποιότητα των σπουδαστών ή του εκπαιδευτικού συστήματος που τους «ανδρώνει», καλό θα ήταν να συνομιλήσουν πρώτα μαζί τους και να αντιληφθούν τη νέα τάξη πραγμάτων αυτή την εποχή της βαθιάς κοινωνικής αλλά και εκπαιδευτικής κρίσης. Δεν χρειάζονται μεγάλες και ριψοκίνδυνες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα της ναυτιλίας μας. Οι παλαιότεροι σίγουρα θα θυμούνται τον «ριζοσπαστικό» νόμο που θέσπισε η τότε κυβέρνηση το 1983, που οδήγησε τελικά στην έκπτωση των Ακαδημιών. Χρειάζονται όμως σήμερα δράσεις και συνέργειες που θα απεγκλωβίσουν τις ΑΕΝ από την εκπαιδευτική και κυρίως μορφωτική απομόνωση.
Η ναυτιλία δεν απαιτεί καπετάνιους και μηχανικούς επιστήμονες, ενώ τα ναυτιλιακά γραφεία δεν αναζητούν θαλασσόλυκους για όλες τις στελεχιακές θέσεις που προσφέρουν, ειδικά στη διοίκηση και στα λογιστήρια. Χρειάζεται όμως το εκπαιδευτικό μας σύστημα να φέρει, στα φυτώριά του, όλους αυτούς τους φερέλπιδες της ναυτιλίας μας, αλλά και τους δασκάλους τους, πιο κοντά ώστε να γνωρίσουν τις σημερινές πραγματικές απαιτήσεις, τις δυσκολίες και τις ευθύνες τόσο των ναυτικών όσο και των στελεχών που τους επικουρούν. Ο διάλογος μεταξύ ναυτικής και ναυτιλιακής εκπαίδευσης είναι αναγκαίος αλλά ως προς αυτή την επιδίωξη βασική προϋπόθεση είναι ο ουσιαστικός διάλογος μεταξύ των νέων.
Φωτογραφίες: Θανάσης Γιαννακέλης
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ