
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και βασικός εισηγητής για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», Νίκος Συρμαλένιος, απέστειλε την παρακάτω ανακοίνωση:
Η εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων, η κατάργηση των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών και του συνόλου των εργαζομένων στον χώρο της Ναυτιλίας, η δημιουργία ενός νέου καθεστώτος στο χώρο της ακτοπλοΐας, με περικοπές δρομολογίων, η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και η επανασύσταση του υπουργείου με τη στρατικοποιημένη δομή του παρελθόντος, είναι μερικοί από τους στόχους του νέου νομοσχεδίου που προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, τόνισε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, βασικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-Ε.Κ.Μ. για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις».
Αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν τη δομή του Υπουργείου Ναυτιλίας, ο Ν. Συρμαλένιος επεσήμανε ότι δημιουργούν σύγχυση μεταξύ του Λιμενικού Σώματος και των πολιτικών υπηρεσιών, υποβαθμίζοντας την ύπαρξη και των δύο και εξυπηρετώντας τελικά μόνον τους εφοπλιστές. Πρόκειται καθαρά για ένα «Υπουργείο Εφοπλιστών» και όχι ένα Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και ναυτεργασίας, όπως θα όφειλε να είναι.
Στα θέματα των λιμανιών διερωτήθηκε εάν η ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είναι υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων ή υπέρ των παραχωρήσεων. Ως γνωστόν, το σενάριο της πλήρους ιδιωτικοποίησης λιμένων ισχύει μόνο στη Μεγάλη Βρετανία, ενώ το 96% των λιμανιών της Ε.Ε. βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο. Επεσήμανε ότι η κυβέρνηση παραχωρεί στους ιδιώτες όχι μόνο τα κερδοφόρα, αλλά και τα μη κερδοφόρα λιμάνια, με κίνδυνο οι ιδιώτες να εισπράξουν έσοδα από κάποιες λειτουργίες των μικρότερων λιμανιών και στο τέλος να αποχωρήσουν, αφήνοντας πίσω τους ουσιαστικά και σοβαρά προβλήματα.
Αναφερόμενος στο θέμα της ναυτολόγησης, δήλωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-Ε.Κ.Μ. είναι κατηγορηματικά αντίθετος στις επιχειρούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, διότι ικανοποιούν τις επιδιώξεις των εφοπλιστικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών να μειώσουν μόνο το εργασιακό κόστος, παρότι αυτό αποτελεί ένα πολύ μικρό ποσοστό, της τάξης του 15%-20% του συνολικού λειτουργικού κόστους των μεταφορών.
Σε ό,τι αφορά στα νησιά και στη δρομολόγηση των πλοίων, επεσήμανε ότι από τη στιγμή που ο πλοιοκτήτης έχει τη δυνατότητα αποκλειστικά να επιλέξει τις διαδρομές, αυτό σημαίνει ότι οι υπόλοιπες διαδρομές θα τεθούν στην κατηγορία των γραμμών δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή θα καταστούν άγονες γραμμές. Αυτές οι γραμμές με τη μείωση των επιδοτήσεων θα τεθούν οριστικά εκτός ενδιαφέροντος, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις τοπικές κοινωνίες.
Επανέλαβε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σαφώς υπέρ ενός δημόσιου, κοινωνικού φορέα ακτοπλοΐας, που δεν επιδιώκει να εκτοπίσει συνολικά τον ιδιωτικό τομέα, αλλά κατά κύριο λόγο να καλύψει τις λεγόμενες γραμμές δημοσίου συμφέροντος. Σημείωσε δε ότι υπήρξε απάντηση από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι είναι διατεθειμένη να χρηματοδοτήσει την αγορά ή κατασκευή πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία, αλλά και να επιδοτήσει γραμμές, εφόσον εκτελούνται από μια κοινοπραξία με συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου. Άρα υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις, τις οποίες η κυβέρνηση δεν θέλει να προωθήσει, διότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που η ακτοπλοΐα βρίσκεται αποκλειστικά σε ιδιωτικά χέρια και έχει και τους υψηλότερους ναύλους σε όλη την Ευρώπη. Εάν δεν υπάρξει λύση στο πρόβλημα της ακτοπλοΐας, και θέσεις εργασίας θα χαθούν και πολλά νησιά κατά τη χειμερινή περίοδο, που μπορεί να είναι από 5 ως 8 μήνες, ενδεχομένως να μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση για πολλές ημέρες.
Τέλος, όσον αφορά στο θέμα των δικαιωμάτων των επιβατών, υποστήριξε τις προτάσεις της συνομοσπονδίας αναπήρων της χώρας, της ΕΣΑΜΕΑ, που ζητά να μην ισχύσει για τους αναπήρους που είναι μόνιμοι κάτοικοι νησιών το ποσοστό 80% αναπηρίας που ισχύει σήμερα, αλλά ποσοστό 50%.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ